Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 712

Forumkategorier

Användare Inlägg  
rockshit2009-04-02 10:39
Antal inlägg: 150

prositi: jag tror det är svårt att komma till rätta med det problem eller dilemma som du beskriver. jag är själv rökare och förstår att du kan känna det otroligt trist att en vacker vårdag känna röklukten komma krypande till din balkong från grannar som röker. det är ju säkert inte trevligt. men så länge det inte finns lagar eller liknande som reglerar rökares privata sfär dvs. hemmet så måste även icke rökare som du ta hänsyn till att rökare har rätt att nyttja sina balkonger. men om du nu besväras av detta till den grad att du kan tänka dig att mobilisera och starta kampanjer för ett lagförslag mot balkongrökning. så kanske den enklaste vägen är, att gå till dina grannar och berätta och beskriv hur du besväras av röken. det kanske inte hjälper, men det kanske får dina grannar att ta större hänsyn till att inte röka så mycket på balkongen.

neta_2009-04-02 10:40
Antal inlägg: 75

prositi va! bor du i en stad med alla bilar som släpper ut avgaser?

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-02 10:40
Antal inlägg: 7605

Gnäll gärna på mig också, jag är f d rökare och håller med Prositi i den här frågan. En rökares lägenhet är en pesthärd, som endast en annan rökare klarar att bo i sen. Gifterna pyser ut genom brevlådan och ventialtionssystemen. Ska inte babyn kunna sova för öppet fönster, familjen äta middag eller polarna sitta där och snacka, utan att bli förgiftade och ev få fimpar över sig. Jätteskönt när rökförbud infördes på restauranger, för mat och dryck tappar all smak med rök inblandat.

Caligatia2009-04-02 10:40
Antal inlägg: 2187

Tycker att det oftast är så; de mest nitiska antirökarna är de som slutat själva. :)

Jag röker. På ställen som i busskön med mera går jag undan en bit innan jag tänder en cig. Kan jag inte gå undan frågar jag om det går bra; gör det inte det låter jag bli.
Människor som går omvägar bara för att komma åt att hosta demonstrativt åt mig (trodde aldrig att det var så vanligt) struntar jag fullständigt i.
Och faktiskt; på balkongen med. Jag röker inte inomhus; när jag går ut och röker tar det mellan 2-3 minuter eftersom jag oftast bara röker en halv cigarett. Om du nu absolut inte står ut med 2-3 minuters rökutsättning, så är det ingenting som hindrar dig från att gå in. Utomhus är jättestort, det finns garanterat ingen rökare som kan paja allt för dig.

emman2009-04-02 10:42
Antal inlägg: 1630

tack ond_kanin för ett bra inlägg.

Prositi 2009-04-02 10:21
"Sedan ska vi inte ens snacka om alla pengar som vården lägger på att operera folk som har olika sjukdomer som beror på att de har rökt."

...för att inte tala om alla pengar röka skjuter -in- i form av skatter?

Sålänge rökning _är_ lagligt så ser jag ingen anledning till häxjakter. Nu är det ju förbjudet att röka i så gott som alla lokaler (det är bra), men utomhus? Jag tror många rökare aktar sig noga för att röka vid entréer, i busskön etc. Istället för att klaga på rökare som 'grupp' så är det väl bättre att vända sig till de individer som helt saknar hyfs mot andra? Oavsett om det gäller cigarretter, parfym, snus/fimpar på marken etc?
Jag är rökare, men känner då rakt ingen kollektiv skuld med idioter som blossar ner i barnvagnar osv.

Caligatia2009-04-02 10:44
Antal inlägg: 2187

VAR menar ni att rökarna skall få lov att vara då?
Jag vet mycket väl hur en lägenhet blir efter att man rökt inomhus; just därför vill jag inte göra om det; utan går ut på balkongen istället.

toovrida2009-04-02 10:44
Antal inlägg: 121

Men dom som röker nu kanske oxå sluta en dag....

emmylicious2009-04-02 10:51
Antal inlägg: 4501

Jag tycker att tobaksbolagen ska lägga ner sin verksamhet i hela världen. Folk kommer ha abstinens ett tag men sen går det över och vi får en friskare värld.

le-lou2009-04-02 10:52
Antal inlägg: 17500

Sedan ska vi inte ens snacka om alla pengar som vården lägger på att operera folk som har olika sjukdomer som beror på att de har rökt.

Det där argumentet håller inte eftersom rökare betalar en ofantligt hög skatt på sina cigaretter och har inte bara betalat sin egen sjukvård utan även förmodligen för den som inte röker. Jag har ingen bil men ändå pröjsar jag för vägar i det här landet. Folk som inte har barn betalar för skolor och dagis. Smala för tjocka, the list goes on and on.

Vad gäller ditt problem med röklukt på balkongen - kallar du en lukt för passiv rökning? Lukten luktar fan, men inte är det passiv rökning iaf.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-02 10:53
Antal inlägg: 2032

Fin tanke emmy, men lite väl naiv kanske. Så mycket pengar som tobaken genererar så kommer det aldrig att hända.

emman2009-04-02 10:53

emmylicious: varken tobaksbolagen eller staten VILL att alla ska sluta röka. Vi är tröga kassakor :)

emmylicious2009-04-02 10:56

Men just därför måste tobaksbolagen lägga ner tillverkningen, eftersom ni är så sega ;)

kissed - Ej medlem längre2009-04-02 10:56
Antal inlägg: 3037

Jag har en granne som lagar mycket mat med kol, det luktar skit emellanåt på min balkong. Man kanske skulle ta och förbjuda matlagning med kol sommartid när jag ska sitta på min balkong?!

katalias - Ej medlem längre2009-04-02 10:57

Jag anser att rökare absolut måste få röka i sina egna domäner, inklusive balkong. Hellre det än att de röker inne i bostaden just med tanke på efterkommande. Grannar som störs av röken (ja, det är skitjobbigt, jag vet) kan stänga sin balkongdörr den stunden. Rökaren röker ju inte hela tiden. Blir man väldigt störd så får man nog flytta. Det är helt enkelt inte schysst att kräva att en rökare inte ska få röka på sin egen balkong.

Utomhus, i bussköer, på trottoaren och på uteserveringar tycker jag däremot inte att man ska få röka. Det är för många människor i området och rök stör som fan. Och är provocerande.

Minns en ruskig dag när mycket hade gått fel. Det var gråtrist och snålblåsten ven kring öronen. Små, små snökorn virvlade in i ögonen och jag gick och småsvor. Plötsligt andas jag in ett rökmoln från en kille framför mig på trottoaren. Jag vek mig nästan dubbelt av hostattacken. Då var jag fan nära att hoppa på honom! Men i stället vek jag av, tog en omväg till jobbet, allt under mycket ilsket mumlande.

Jag tycker att rökare ska få röka i sina egna domäner, men inte på offentliga platser.

(Rökfri 15 år nu)

emman2009-04-02 11:01

emmy: lägga ner en guldgruva? ja det lär säkert ske.. ;)

emmylicious2009-04-02 11:01

Hehe, man kan väl iallafall få drömma om en perfekt värld...

emman2009-04-02 11:02

absolut, men risken finns ju att man blir besviken lite oftare än 'average joe' ;)

katalias - Ej medlem längre2009-04-02 11:05

Det bästa för alla vore ju om rökare helt enkelt slutade röka. Bra för omgivningen, otroligt bra för dem själva. Ekonomin? Tja, den överlever nog.

Detsamma gäller givetvis alkohol. De som överdriver sitt drickande mår ju allra bäst om de slutar, och omgivningen slipper ta hemska smällar av fulla människor (som att bli överkörda, överfallna).

kissed - Ej medlem längre2009-04-02 11:06
Antal inlägg: 3037

Jag har under mitt liv stött på människor som har svårt för att förstå att vi alla har olika vanor levnadsätt. Om man bor i stan bland andra människor så får man helt enkelt finna sig i det.

I ett område så fanns det en gubbe som bodde granne med en lekplats och han klagade på att barnen lät när de lekte där och hotade med att han skulle bussa sin hund på dom.
Där jag bor nu så klagar granngubben på att vi kommer och går i porten efter tio, för då ska det vara tyst säger han.
Men jag trodde inte att det innebar utegångsförbud efter tio för den skull?!

Det jag vill ha sagt med mina jämförelser är att bor man i stan bland andra människor så får man helt enkelt anpassa sig till andras sätt att leva.
Annars föreslår jag att man flyttar lite enskilt ute på landet!

katalias - Ej medlem längre2009-04-02 11:08

kissed, håller med dig i sak, men eftersom rökarens levnadssätt bevisligen är ohälsosamt även för omgivningen borde ju denne enligt ditt tankesätt vara den som anpassar sig eller flyttar. :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?