Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 19 317 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Skugga | 2009-04-04 10:27 | |
![]() | Anders: I know, har spindelDJURSfobi egentligen, fixar inget med åtta ben. Jo det skulle vara Sleipner då, men skorpioner, spindlar, kvalster, fästingar, till o med kräftor ger mig stora skälvan... Har allvarligt funderat på kbt eftersom det blir värre med åren och hämmar mig i mitt vardagsliv... | |
| Mimikryp | 2009-04-04 10:58 | |
![]() | Skugga; Det är väl bara spindlar som har åtta ben? Övriga insekter har fyra? Hur som helst, att gå i terapi för att bota spindelfobin är en superbra idé! Dels för att bli av med fobin förstås, men också för att kunna hålla det nya o-spindelrädda jaget vid liv. Det blir ju en bra övning att ta ut varje ny spindel man hittar. Efter att ha gosat lite med den förstås. ;-) Jag tycker att det är jätteskönt att inte ha fobi längre. | |
| Mimikryp | 2009-04-04 10:58 | |
![]() | Äh, övriga insekter har sex ben, skulle jag ju skriva. *muttrar* | |
| ANDERStG | 2009-04-04 11:05 | |
![]() | Spindlar är inte insekter. I taxonomin är det stammen de har gemensamt. Leddjur sv.wikipedia.org/wiki/Led djur | |
| Skugga | 2009-04-04 11:11 | |
![]() | Alla jag räknade upp har 8 ben... | |
| ANDERStG | 2009-04-04 11:14 | |
![]() | Skugga: Varför är det sådan mental gräns mellan sex och åtta ben? Har du inget obehag för en harkrank som spänner ut sig på väggen och är ca 8 cm från ben till ben? | |
| Skugga | 2009-04-04 11:17 | |
![]() | Nope, Anders, inget som helst. Insekter i stort är inget problem, kan ha myror som kryper på mig o inget problem. Tycker att stora skalbaggar o sånt är lite äckliga, men inte rädd för dem, men allt med 8 ben, som sagt, troligen något med rörelsemönstret. En myra eller annan insekt rör sig inte på samma sätt som t.ex. spindlar. Till o med krabbor o kräftor rör sig spindellikt... | |
| Emelisa | 2009-04-04 11:50 | |
![]() | Skugga: jag är precis likadan! jag har inga problem what so ever med myror, harkrankar och dyl, men spindlar är något speciellt och även kräftor och krabbor. Helt sjukt! Igår hade jag en nära-döden-upplevelse, jag satt i godan ro vid datorn när jag såg hur det rörde sig i ögonvrån, och där på väggen ca 1 meter ifårn mig springer den största spindeln jag någonsin har sett. Trodde inte ens det fanns så stora i Sverige. Det slutade med att jag ringde en kompis och tvingade honom att springa hela vägen hem till mig för att döda kräket. Fy i helvete alltså. Men radar har jag hört ska fungera! Annars är ju dammsugaren ett bra tips, speciellt om man har en vattendammsugare för då vet man ju att spindeln drunkar och inte har någon chans att ta sig ut igen. Kognitiv beteendeterapi är väl annars den egentligen bästa lösningen. Som spindelfobiker är våren/sommaren ungefär lika kul som ett besök i auschwitz. | |
| ANDERStG | 2009-04-04 13:03 | |
![]() | Varför ska de bankas ihjäl direkt då? De går väl att slänga ut även om ni är rädda för dem. Jag har sett en produkt som låter er hållas på en meters avstånd, suga in den i ett litet utrymme och föra ut den. | |
| Skugga | 2009-04-04 13:18 | |
![]() | Spindlar förtjänar inte att leva. ;) | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-04-04 13:20 | |
![]() | Insekter har väl 6 ben? Vad är det för fel på spindlar? Om de inte fanns så skulle man gnälla på överflöd av tex flugor... | |
| Skugga | 2009-04-04 13:24 | |
![]() | Ja, jag vet att spindlar är nyttiga djur, lade märke till smileyn efter mitt uttalande? :) | |
| Skugga | 2009-04-04 13:24 | |
![]() | Insekter har sex ben ja, spindeldjur har åtta. Och Sleipner också då. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-04-04 14:12 | |
![]() | Jag tycker spindlar är lagom äckliga men insekter över lag är nästan mer äckliga så när jag väl hittar en stor husspindel så får man väl ta vara på tjänsterna han erbjuder och låta honom käka upp de mindre insekterna så man slipper ha dom bajsandes och springandes på allt och alla i hemmet. Fast det är ju skillnad på en och fyra spindlar iofs. Jag är inte jättebra på husspindlars matvanor men jag antar att hur många som helst inte kan flytta i så vida du inte har väldigt mycket insekter. Håll huset rent från småkryp så blir du nog kvitt spindlarna också så småningom. | |
| Skugga | 2009-04-04 14:24 | |
![]() | Det värsta är att spindlar kan gå månader utan mat, vissa skorpioner kan visst gå år utan mat, så det är inte tillgången på mat som styr så mycket, utan som jag förstått det mer miljön. | |
| irrvarr | 2009-04-04 14:24 | |
![]() | Förolämpa deras morsa. De är verkligen känsliga för det. | |
| skaune - Ej medlem längre | 2009-04-04 14:26 | |
![]() | så om man ser en spindel ska man säga ey, din mamma! :P | |
| irrvarr | 2009-04-04 14:42 | |
![]() | Ja, exakt! Typ, "din mamma ligger med skalbaggar, jao". | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-04-04 14:56 | |
![]() | Haha, igår kväll hade en spindel klättrat in på fönsterkarmen, tog en tidning och smällde till den så att den flög ut rullandes :D Sen sprang den för glatta livet alldeles yr! Såg rätt roligt ut. Har inte sett en spindel idag! Men de lär ju komma fram några efterssom jag snart ska damsuga och skura :s Brukar titta fram några stycken då. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-04-04 14:59 | |
![]() | Kom ialla fall på ett djur som är äckligare än spindlar ( tro ett eller ej, det finns faktiskt ett sånt djur) Den värsta äckligaste levande varelsen på jorden måste ändå vara Kackerlackan, den dagen jag får kackelackor så flyttar jag med omnejd!! Fan skulle ej sagt så, skulle inte förvåna om jag ser en sån snart här också :S | |