Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 62 |
Mobilspel
| Pågående | 19 372 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ullstrumpa - Ej medlem längre | 2009-04-06 17:51 | |
![]() | I förskolan där jag arbetar jobbar vi mycket med begrepp som större och mindre, dubbelt och hälften o.s.v. Vi använder naturen och vardagen för att leka matematik utan att använda siffror och "tal". Vi försöker att avdramatisera begreppet matematik så mycket som möjligt och skapa en förförståelse inför skolan. Redan barn i förskoleåldern har bestämt sig för att matte är svårt och tråkigt. | |
| gubbi | 2009-04-06 17:58 | |
![]() | Och man kan dessutom fundera på om det är matte generellt som uppfattas som "svårt" eller om det är specifika moment inom matematiken som förorsakar svårigheter och hur man då rimligen bör tänka kring dessa. | |
| Hr Winbladh | 2009-04-06 18:01 | |
![]() | Livet och skolan ska inte vara lätt. Matematiken kan inte förenklas till att alltid ha en motsvarighet i det verkliga livet. Argumenten jag ofta hör om att "man behöver inte räkna med x när man handlar på ICA" är helt felaktigt. Visst, om eleven bara ska utbildas till att bli en lydig arbetare som endast ska sköta sitt ytterst enkla lågavlönade arbete kanske matematikkraven kan minskas en aning. Men vill man något litet mer med livet behöver matematiken och tanketräningen som den ger nötas in och det helt oavsett vardagskopplingen eller inte. | |
| juliatroli - Ej medlem längre | 2009-04-06 18:03 | |
![]() | för att personer som inte är nördar ska orka ägna sig åt det | |
| Brasved - Ej medlem längre | 2009-04-06 18:04 | |
![]() | oj!! ganska uppenbart att man inte kunde starta en tråd om matte utan att ordet "nördar" kom in | |
| henrik_l | 2009-04-06 18:05 | |
![]() | därför att siffror är löjliga. och formler är ännu löjligare. | |
| Brasved - Ej medlem längre | 2009-04-06 18:06 | |
![]() | intressefråga henrik.. somliga skulle nog anse det löjligt att ha spelat 1083 matcher alfapet. | |
| pion ekrot | 2009-04-06 18:09 | |
![]() | Förlegade undervisningsmetoder plus att många tycker att det är tråkigt framför att det är svårt. När man tycker att det är tråkigt så vill man inte fokusera, och då blir det ännu tristare och så rullar det på. Det som saknas är lust, motivation och ro. En grej vad gäller undervisningen är att väva in matematikens historia vilket brukar vara intressant, samt blanda upp det med konkretiserade moment (vilket absolut inte behöver innebära någon låg nivå, tvärtom). Matematik är dessutom ganska laddat på ett stört sätt, att avglorifiera det vore också en grej - att ta det för vad det är. | |
| Moogi | 2009-04-06 18:18 | |
![]() | Matte är intressant och rolig! Fråga mina elever i framf åk 9. Ju mer man kan ju roligare är det, precis som med så mycket annat. | |
| HumbleBug | 2009-04-06 18:33 | |
![]() | beror på: oinspirerade lärare brist på personlig hjälp för stora klasser föräldrar som inte bryr sig att hjälpmedel tillåts i för stor omfattning (miniräknare) brist på praktisk tillämpning. skolan har sitt ansvar, föräldrar sitt, och eleven sitt eget. Alla punkter måste förbättras, annars blir det inte bättre. | |
| E Soul - Ej medlem längre | 2009-04-06 18:37 | |
![]() | Jag röstar för att låta evolutionen ta hand om matteproblemet. Rent praktiskt går detta till så att endast de som har MVG i matte tillåts para sig. | |
| Dalkullan | 2009-04-06 18:41 | |
![]() | Det finns mycket få bra mattelärare, har under mina skolår inklusive högskolestudier bara träffat på ett fåtal. Värst är de som är riktigt duktiga själv, de kan inte alls lära ut. Jag hade en som doktorerade i nåt typ kvantmekanik/fysik eller vad f-n det var. Han var typ överintelligent och ingen fattade något av vad han skrev på svarta tavlan. | |
| ANDERStG | 2009-04-06 18:42 | |
![]() | E: En återkommande fantasi? :D | |
| gubbi | 2009-04-06 18:43 | |
![]() | "Matematiken kan inte förenklas till att alltid ha en motsvarighet i det verkliga livet" Självfallet inte. Men det är också ett argument som mest tilltalar rena matematiker. Och på vilket sätt skulle tillämpningar och konkretisering per automatik innebära en "förenkling". För min del är de snarare ett sätt att väcka intresset och därmed sätta igång de inlärningsprocesser som krävs för att uppnå en viss matematisk mognad och en förtrogenhet med de tankebanor som matematik bortom de fyra räknesätten involverar. | |
| Dalkullan | 2009-04-06 18:47 | |
![]() | Vad jag ville säga med mitt tidigare inlägg var att jag tror att läraren har väldigt stor betydelse för om en elev kommer att lära sig matte och tycka att matte är roligt. | |
| E Soul - Ej medlem längre | 2009-04-06 18:49 | |
![]() | A: Så länge det inte bara är du och jag och gubbi som uppfyller kriterierna så. ;) | |
| ANDERStG | 2009-04-06 18:51 | |
![]() | E: Biologi hade du lite kärvare med? :) | |
| Dalkullan | 2009-04-06 18:53 | |
![]() | Va bra, då kan man räkna med barnbarn i alla fall....de två äldsta barnen går teknisk och är duktiga på matte =) | |
| E Soul - Ej medlem längre | 2009-04-06 18:56 | |
![]() | A: Egentligen inte, men jag hade en jätteduktig fysiklärare. Han brukade säga till mig att jag borde undervisa istället för honom, efter att ha rättat mina prov. :P | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-04-06 19:08 | |
![]() | Hade knappt godkänt i matte A på gymnasiet. Läraren sa att jag i princip var dum i huvudet när jag bad han att förklara grunerna och varförjag behövde kunna skiten. När jag sedan pluggar upp den på komvux, så är det lätt som en plätt... tycker mycket har med lärarna och med elevens motivation att göra. När man som jag inte har det i blodet och när man måste få allt förklarat är det viktigt med stöd från läraren. Måste tilläga att jag fick rätt på nästan alla MVG frågorna, och detta är matte B... Matte A är nu superlätt i mina ögon, vilket det borde ha varit redan på gymnasietiden också, om jag hade fått det stöd jag behövde :) | |