Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 842 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-04-06 20:21 | |
![]() | Dessutom ska vi inte glömma "merchandise"försäljninge n till alla storproduktioner.. | |
| Modest Y - Ej medlem längre | 2009-04-06 20:24 | |
![]() | Hillegnu, precis så. Men du glömde egoist. Å att jag inte bryr mig. I mitt nästa liv ska jag bli rik. | |
| Hillegnu | 2009-04-06 20:29 | |
![]() | Dyrt med film? En film kostar ju mindre att köpa än vad en persons biobesök kostar. Jösses vilka dåliga argument Ond_kanin. Om du har högre lön än din arbetskamrat så är det okej att han el hon snor lite av din då? De som anser sig ha lite har rätt att sno åt sig? Vem äger då rätten att avgöra vem som har för mycket? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-06 20:29 | |
![]() | tror det är mediabolagen man skall frukta. De kommer att testa IPRED till max genom att skicka ut stämningar till folk som de fångar upp i sina "trålningar", för att sedan a) testa att hota och kräva ersättning och om det inte fungerar b) ta upp fall i domstol för att få prejuridikat. Inte ens oskyldiga onda kaniner kan gå trygga | |
| E Soul - Ej medlem längre | 2009-04-06 20:38 | |
![]() | Modest Y 2009-04-06 19:42: “E Solu, bängbulle där... Du vet vad jag menar.” Ja låt oss anta att jag vet det, vilket jag ju endast gör om jag spekulerar. Om jag spekulerar rätt så ville du ha länkar till olagligt material, vilket inte tillåts enligt forumreglerna. Frågan är om jag ska anmäla dig för främjande av medhjälp till brott mot upphovsrättslagstiftninge n? :) | |
| Modest Y - Ej medlem längre | 2009-04-06 20:53 | |
![]() | Å där försvann du?! Hann ju inte ens bli underättad om vilka möjligheter vs ansvar jag har att ta hänsyn till. :-) E det verkligen olagligt att surfa anonymt? | |
| Ades | 2009-04-06 20:57 | |
![]() | Jag är inte heller rädd. | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-04-06 21:19 | |
![]() | Hillegnu, kan du förklara varför en film kostar 200 spänn att köpa, när den är 10 år gammal? Visst finns det filmer som är skitbilliga, men det är ju de som är sponsrade av MacDonalds och liknande. Visst fan är det dyrt att se en film på bio. Det kostar över hundra spänn/person, och när man ser att stjärnorna i filmen tjänar mångdubbelt mer än vad en normalstor kommun omsätter så känns det ju fel.. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-06 21:32 | |
![]() | Men det har inget alls med vad som är rättvist eller inte, inte heller vad en skådespelare tjänar eller inte utan det har med äganderätten att göra. En musiker eller ett band ger ut en skiva för att tjäna pengar på den, det är deras förvärvsinkomst och det de ska leva på. Sen att det i vissa fall kan bli väldigt mycket stålar till enskilda artister har inte riktigt med saken att göra. Vill man visa civil olydnad och protestera så kan man göra det genom att låta bli att köpa musiken eller låta bli att gå på bio eller att köpa dvdn. Annas material är inte allmän egendom bara för att den finns och är lätt att kopieraoch sprida. Jag har också laddat ner viss materiel men endast i modesta former. Däremot så har jag i och med den upphetsade debatten på allvar börjat fundera på det moraliska i att ladda ner (stjäla) materiel som någon annan har rättighet att få betalt för. Jag tror att det finns betydligt större fiskar än den vanlige svensson som laddar ner för husbehov att få tag på men det är egentligen ingen skillnad. Jag kommer inte att ladda ner framledes och det beror inte på lagen utan snarare på att jag tycker att det är omoraliskt att göra och det har debatten satt fokus på för min del. | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-04-06 21:40 | |
![]() | Men om man slänger ut sin äganderätt...om du begränsar vilka som ska se din film? Du kanske inte läste så väl vad jag skrev.. Om du som artist kan kräva ett antal miljoner för din film och dessutom ha mage att ta 200spänn för att kolla på skiten så känns det fel för mig. Jag jobbar som skådis och har haft en del med film att göra, som underbetald kulturarbetare så har jag svårt att tycka synd om etablerade hollywoodnamn som trots nedladdning har en jävligt sjyst och välbetald sysselsättning...Undrar när önskan om spridning av kulturella alster ersattes av vinstmentalitet? | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-06 21:51 | |
![]() | Vad ska alternativet vara då kanin, tycker du att bara för att jag väljer att visa dig en av mina bättre bilder genom att lägga upp den på nätet ska ge dig all rätt i världen att kopiera den och distribuera som du känner för? Jag har vissa bilder som jag säkert kan sälja och tjäna pengar på om jag säljer till rätt person. | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-04-06 22:02 | |
![]() | Men är du helt blåst?. Om du lägger ut dina tråkbilder på nätet lär ju inte vara så jättemånga som är pigga på att kopiera din flickvän eller dina barn på semester i Alvesta...Kultur är väl för alla? Om de stora skiv/filmbolagen kanske fattade att man kanske inte behöver lägga halva budgeten bara på huvudrollsinnehavaren och dessutom vara så giriga att ta ut runt 500procent tillägg på dvdn så småningom så kanske inte piratladdningen behövde vara så stor.. Orsak och verkan serru... | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-04-06 22:07 | |
![]() | Risotto, förstår du inte att 99,999999999999% av världen är totalt ointresserade av dina bilder? Vad folk laddar ner är ju stora hollywoodproduktioner...ä ven om det skulle vara fullt lagligt så behöver du nog inte oroa dig... | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-06 22:08 | |
![]() | Funny bunny nu tycker jag att du beter dig som en jubelidiot och jag undanber mig att bli kallad för blåst. Jag tor att det är du som inte hajar vad som är stöld eller inte, snattar du smågodis i matbutiken med gott samvete också?' Du vet inte vad jag har för bilder och jag kan säga dig att det är inga tråkbilder. Jag tycker att du ska dra igen truten nu för i det här fallet är det du som är blåst! Kan du inte se skillnad mellan stöld och inte så borde du kanske lära dig det på en anstalt. | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-04-06 22:15 | |
![]() | Men saken är den risotto att du verkar ha överskattat intresset för dina små bilder..Jag skiter fullständigt i vilka de må vara, tror inte att intresset är speciellt stort...om du inte vill att andra ska ta del av dina bilder så lägg inte ut dem på nätet! Att jämföra med snatteri är ju dumt, ungefär som om jag säger."vill du ha godis, så lägger jag det här på gatan", och sen bli sur när nån jävel plockar upp det... | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-06 22:21 | |
![]() | Jag använde bara mina bilder som en metafor, det är ingen principiell skillnad på om du tar dig rätten att sno min ringa bild eller en Hollywoodproduktion. Som jag förstår det så är du en småtjuv och du skäms inte för det, fine det är inget jag kan göra något åt men den nya lagen kanske kommer att göra det. Jag har inget emot det och tycker inte att det är mer än rätt. | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-04-06 22:25 | |
![]() | Jo det är skillnad, risotto.. En storfilm från Hollywood är ju tänkt att ses av alla, till skillnad från dina bilder. Tror du verkligen att en snubbe som Joel Schumacher är en fattig konstnär? Om du skulle ta betalt för att visa dina bilder, och om de mot all förmodan skulle ha någon som helst intresse för någon alls, så kanske du skulle lida av fildelning. Men knappast multinationella filmbolag. Men gnäll över att du kan ladda ner bilder som diverse konstnärer gjort! | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-06 22:31 | |
![]() | Släpp mina bilder, du fattar nog inte vad du själv säger. Bara för att man kan ta något så betyder inte det att man får göra det. Varför ska du ha rätt att stjäla en produktion som någon annan har lagt ner en massa pengar på att producera? jag tror aldrig att du kan komma förbi den knuven utan att agera som sniken och självpåstådd fattig medelsvensson. | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-04-06 22:36 | |
![]() | Haha...om du tror att hollywoodproducenterna lagt ner en massa pengar utan att få något tillbaka så är du mer än naiv, risotto... Mycket vill ha mer, så ligger det till, illegal laddning har sååå jävla lite med pengar att göra, googla om du vill, jag orkar inte. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-06 22:45 | |
![]() | Du kommer bara med dumma undanflykter som att det drabbar ingen fattig förutom dig etc. Det har med principer av att vara ärlig att göra, synd att du inte är en person som kan leva upp till det. Personligen så har jag under den tiden jag studerade till guldsmed varit betrodd att röra mig i miljöer där både guld och ädelstenar har legat lättillgängligt. Jag hade sett det som mycket skamfullt om jag inte hade kunnat hålla mina fingrar i styr, bara för att jag ev. skulle ha kunnat stjäla något betyder inte att jag gjorde det. Jag sätter värde och stolthet i att vara en person att lita på, det tror jag inte att du själv gör. Nu ska jag krypa till kojs för att i morgon tjäna pengar så att jag kan KÖPA det jag vill ha istället för att sno det som en annan jävla tattare. | |