Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 307

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Badkrus2009-04-08 09:27
Antal inlägg: 16

Jo, det vet jag micro. Jag ställde bara frågor, i första hand till BITTE! Plus att jag själv utvecklade det hela.

Bitte - Administratör2009-04-08 09:29
Antal inlägg: 24223

Men Badkrus jag bor INTE här har ett liv oxå och att man startar en tråd innebär INTE att jag måsta svara på allt som skriv

Bitte

Badkrus2009-04-08 09:36

Och för att utveckla det ännu mer, angående det där att hämta hjälp, och berätta vad som hänt. Det går ju att göra för att förhindra att något allvarligare händer.

Men Bitte skrev "Jag har då lärt mina barn då de var små att är man med och tittar på då någon gör jävulskap eller nått dumt så är man lika delaktig,, alltså är man lika delaktig om man är med vid ett mord och INTE försöker förhindra det"

Och det gör det komplicerat. Särskilt det sista "om man är med vid ett mord och inte försöker förhindra det".

Om någon står några meter ifrån en med ett laddat vapen riktat mot någon annan så är det ju DÅ det i så fall kan hjälpa att ingripa? Att ringa polisen och hoppas att personen inte hinner skjuta innan polisen kommer är ju givetvis en sak, men OM mordet inträffar innan. Har man då ingripit?

Skulle ni i det läget våga INGRIPA på annat sätt?

Jag skulle det inte.

Badkrus2009-04-08 09:37

Nej Bitte, det behöver man inte. Men det är synd att du som trådskapare inte verkar intresserad av att diskutera utan bara hänvisar till första inlägget.

Det är ingen idé att jag undrar hur du tänker kring de frågor jag ställer då? (så jag vet nästa gång)

Polly Juice2009-04-08 09:58
Antal inlägg: 395

Jag kommer att lära mina barn - när jag får några - att om man bara står och tittar på och inte försöker göra något, antingen själv säga ifrån eller stoppa det som händer, eller skaffa hjälp från någon annan, lärare eller polis eller vad som nu är lämpligast, så är man medskyldig.
Om man inte säger ifrån så kommer ju den som verkligen begår brottet att tro att alla var med på det, att alla stödde hans dumheter.

Okej, jag förstår att man inte vill gå emellan i knivslagsmål, men man kan alltid försöka att ropa åt de bråkande att sluta eller försöka resonerar med dem eller NÅGOT - inte bara stå där som ett bräkande får.

BenDavis2009-04-08 10:46
Antal inlägg: 470

Silence is acceptance.

marmotte2009-04-08 10:48
Antal inlägg: 346

Under en herrans massa år fick vi oss itutat att aldrig aldrig aldrig ngnsin ingripa själv, utan alltid ge oss av fortast möjligt och tillkalla polis så att vi inte själva blev skadade eller ännu värre, råkade skada någon. Nu har det svängt åt andra hållet, det tar väl lite tid att vänja sig vid. Civilkurage var nästan ett skällsord för inte så länge sedan, det hade en klang av medborgargarde och lynchmobb.

Tuttinuttan2009-04-08 11:00
Antal inlägg: 2

Det är väl klart att man ska sätta grundstenen när barnen är små, att lära dem vad som är rätt och fel. Det är vad jag försöker lära mina barn...Det är lättare när det gäller äpplepallning eller andra små busupptåg att göra det....men det som diskuteras här är betydligt grövre brott än så
men om man ser det från Badkros synvinkel i exeplet över där man står bara några meter ifrån när en person hotar med laddat vapen, inte fan hade jag ingripit, jag hade till en början se till att komma därifrån, annars är ju risken att vapnet riktas mot mig istället.....sen hade jag ringt polisen, efter det att själv vara i säkerhet

millas742009-04-08 11:01
Antal inlägg: 54

Jag har lärt mina barn att alltig ingripa på något sätt om de ser att någon/något far illa. Det gjorde dessutom min son vid ett tillfälle. Han ingrep i en pågående misshandel,det fick till följd att han i sin tur blev anmäld för misshandel. Han lärde sig av detta att aldrig mer göra något liknande eftersom han själv råkade illa ut. Han var 15 år vid detta tillfälle!
Jag vet själv inte vad som är rätt att göra i en sådan situation. Så här i efterhand kan man väl säga att det hade varit bättre om han ringt polisen istället för att ingripa själv.
Så i alla lägen är det inte alltid bäst att göra något annat än att observera händelsen så att man i vittnesmål kan ge en så detaljerad beskrivning som möjligt. Då gör man ju iallafall något!

Bitte - Administratör2009-04-08 11:56
Antal inlägg: 24223

Men att ingrip själv är ju att som barn kontakta en vuxen eller kontakta polisen

Bitte

millas742009-04-08 12:05
Antal inlägg: 54

Problemet är bara det att tonåringar anser sig själva som vuxna och det är då detta uppstår,de anser sig själva så stora att de kan ta hand om en situation när de egentligen är ett barn som ska kontakta en vuxen. Här, i världen mellan vuxen och barn,är det det uppstår ett dilemma.
När är det då dags att lära barnen lära om? Att saker bör hanteras på ett annat sätt? Det är ändå trots allt skillnad på barn och barn. I detta fallet menar jag barn och tonåringar.

Q-tile - Ej medlem längre2009-04-08 12:11
Antal inlägg: 1319

Graden eller formen av ingripande som anses vara självklar/nödvändig/aktue ll, etc. i en situation är långtifrån densamma för alla och envar. Man kan liksom inte gissa sig till vad andra anser i en sådan fråga.

micro1132009-04-08 16:11
Antal inlägg: 17542

Poängen är väl att man gör någonting, även om det bara är att efter fullbordat faktum vända sig till polisen och berätta.

Jag lär mina barn att kontakta polis när det är vapen med i bilden, eller kraftigt våld, och inte försöka fysiskt gå emellan.

Ring polisen, och om du kan retirera så gör det samtidigt som du skriker att polisen är på ingång -- det kan hejda en våldsverkare tillfälligt.

wildman2009-04-08 16:18
Antal inlägg: 3860

En annan aspekt på det hela är ju att det kanske inte är så vansinnigt lätt att vara så moraliskt korrekt när det är någon väldigt närstående som gör något dumt.
Jag är inte säker på att jag skulle gå till polisen om min son mördade någon tex. Säg tex att du är närvarande när dennes bråk eskalerar till ett mord eller dråp. Är ni verkligen säkra på att ni skulle tjalla på er son. Jag är då verkligen inte det även om jag skulle avsky handlingen han hade gjort.
Men det är ju alltid lätt att peka finger i rent generella termer.

micro1132009-04-08 16:44
Antal inlägg: 17542

wildman
Jag skulle tjalla på min son - jag tror dock inte ens det skulle krävas, mina söner skulle stå för det de gjort.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?