Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 309

Forumkategorier

Användare Inlägg  
VetaGreta2009-04-08 18:05
Antal inlägg: 85

@ s bergdahl
Ska "den som har hjälpa den som inte har" även om båda hade lika mycket från början (samma inkomst, samma arbetstid) men den ena sparade ihop ett litet kapital medan den andra levde upp sina pengar varje månad?

Leeuwarden
jag vet att det är vanligt. Jag har själv varit ensamstående förälder till tre barn i många år, samtidigt som jag pluggat och jobbat extra. Och försökt spara så gott det går. (alltså oftast inte)
Nu har jag (än så länge) jobb och en inkomst varje månad och den sparar jag ifrån.
Det som förvånar mig är att så många inte verkar tänka på att man kan bli av med jobbet, skilja sig/bli lämnad, sjuk eller vad som helst som gör att ekonomin inte längre håller. Att man räknar med att nån annan - samhället - ska träda in.

VetaGreta2009-04-08 18:11

Name is Nobody
60 procent mindre än 10 000 - det är ju faktiskt inte klokt. Då förstår man att hela ekonomin kan rasa väldigt fort.

miss_ztar - Ej medlem längre2009-04-08 18:28
Antal inlägg: 316

Jag sparar till en bil, men det går trögt! Det finns ju så mycket annat roligt att göra för pengarna man tjänar :)..
Dessutom har jag ju en häst och en hund som kostar en del ..... och godis är ju så gott..

kermis2009-04-08 18:32
Antal inlägg: 1323

"Det som förvånar mig är att så många inte verkar tänka på att man kan bli av med jobbet, skilja sig/bli lämnad, sjuk eller vad som helst som gör att ekonomin inte längre håller. Att man räknar med att nån annan - samhället - ska träda in."

Du tror inte att vi som har noll kronor undanstoppat inte tänker på det?

Jag har noll kronor på mitt sparkonto. Anledningen är att jag egentligen inte får ta ut den lön jag tar ut ens, helst skulle jag behöva spara in på den men jag kan inte. Nu tar jag ut så jag har 1000 kronor att leva på när räkningarna är betalda. Var ska pengarna som ska in på sparkontot komma ifrån?

Det går inte en dag då jag inte oroar mig för att helt bli av med jobbet, eller att jag eller nån av katterna blir sjuk. Med mitt jobb kan jag inte bli sjuk heller. Möjligen en dag eller så men knappast nåt längre. Då måste jag stänga butiken helt och då blir jag HELT utan lön, det är alltså inget alternativ.

Grattis till er som kan spara. Jag önskar alla hade samma möjlighet.

Tess 082009-04-08 18:38
Antal inlägg: 18003

Jag har aldrig haft mycket pengar att röra mig med. Jag är van att ha lite... Jag tror dock inte att alla (som tjänar mycket) fattar att det kan vara svårt ibland.
Jag har haft turen att aldrig saknat något gällande ekonomin. Det betyder mest att vi klarat oss, jag har ALLTID sett till att ha pengar kvar tills nästa utbetalning (föräldrapenning, lön osv) för att slppa hamna i en krissituation om något skulle hända.
Däremot kanske jag inte alltid har pengar till tex en utlandsresa för oss fem...

Däremot hade det varit intressant om de med relativt stora löner hade hamnat i en sån situation jag hamnade i för 11 år sedan. Att få ett barn med handikapp och "tvingas" leva på vårdbidrag i dryga 3 år.
Vårdbidraget då var på ca 5000 efter skatt och under tiden jag fick det kunde jag inte jobba...

remvanrijn2009-04-08 19:00
Antal inlägg: 16501

Jag har inget emot att hjälpa dem som behöver, men skulle gärna göra en liten historik och därefter bedömma om jag hjälper personen eller inte. Många har nog haft inkomster sen tidigare, men valt att konsumera upp. Det är väl ingen ungdom som inte har en mobil-gärna av senaste sort- ipod, bredband med högsta hastighet för att ladda ner musik o film, går ut på krogen på helger,tv, och stereo . Lägg undan de 1a pengarna man tjäner, och konsumera först när du har en buffert.
I en annan tråd om socionomerna och egna lagar undras det om de får går tillbaka på ens kontouppgifter längre än 1 månad? Gärna för mig!. Har man haft det knapert längre har man inget att dölja och inget att förlora. Men de som efter ett års jobb tar sina sparade pengar och reser jorden runt under ett år och vid hemkomst är barskrapade och kanske inte får jobb...skall mina skattepengar går till att bistå dessa personer financiellt? Det känns för mig att jag betalar deras jordenrunt resa! nej tack.

Pseudonymf2009-04-08 19:17
Antal inlägg: 8282

Inkomst: ca 7500 kr
Jag har en hyra på 3786 kr.
Hemförsäkring 228 kr/kvartal.
El 75 kr/mån + ca 350-400/kvartal
Mobilräkning ca 450 kr.
Hundförsäkring 200 kr.
Bredband 228 kr.
=5367 kr

Denna lista är större ifall det är alla räkninga en månad, då jag har fler kvartalräkningar som lärarförbundet och, sedan kåravgift a.s.o.

Det blir inte så mycket kvar att handla för. Då ser jag mat som en främsta prioritering såklart, till hunden och till mig. En rejäl storhandling går på ca 8-900 kr för mig och då ser jag till att handla ekonomiskt och inget onödigt. Då har jag ca en 1000-lapp kvar att leva för, köpa studentlitteratur, busspengar (cyklar oftast dock), underhålla lägenheten i den mån jag behöver det (hyresrätt) och sen uppdatera kylskåpet när det börjar sina.
Jag har ALDRIG pengar kvar när nästa lön kommer, då den brukar vara slut sen minst en vecka tillbaka. Denna månad är det knapert och mitt saldo står på ca 35 kr...

Tess 082009-04-08 19:20
Antal inlägg: 18003

Men att studera måste väl ändå ses som ett steg framåt...?
Chansen är stor att man får ett jobb efter att man gått klart en universitetsutbildning, eller åtminstone större än innan i många kategorier.
Förhoppningen efter studierna är väl att man ska få ett jobb med lagomt bra betalt...?

Pseudonymf2009-04-08 19:48
Antal inlägg: 8282

Tess, det är planen. Är inne på min sista termin nu och i höst ska jag på nåt magiskt vis trolla fram ett jobb! Men då ska jag betala tillbaka mina 300.000 som jag har i studieskuld. Utbildningen är inte ens värd en tredjedel och jag räknade väl ut för nån termin sen att jag skulle fått betala ca 16.000 i månaden (den dåvarande summan på lånet) i ett års tid om jag ville bli av med det snabbt. Så mina pengar kommer gå till det mina första år på arbetsmarknade. Sen är det ju väl känt att såna som jag som utbildar framtidens medborgare, jag som hjälper era barn att utbilda sig och vägleda dem till kunskap - jag får dåligt betalt. Men det är lugnt, trehundratusen är ju småpotatis *morr*

VetaGreta2009-04-08 21:53

@ Kermis
Jo, jag VET att man tänker på det. Jag vet att man ligger vaken på nätterna och räknar och räknar och oroar sig. Been there, done that.
Det är hela den stora gruppen som jobbar och har det rätt hyfsat (för det har ju än så länge ändå de flesta) som jag undrar över.
Om du framöver får det bättre ställt, kommer du att minnas den här tiden och se till att du har en buffert, tror jag.

@ Pseudonymf
Jag är glad att det finns såna som vill utbilda våra barn. Lycka till!

eviltyrus2009-04-09 01:39
Antal inlägg: 606

Pseudo: Tror faktiskt inte många lärare väljer att utbilda sig till lärare för lönens skull. Jag gör det inte i alla fall, men visst de år som vi lägger ner på att utbilda oss och den lön vi sedan får jämfört med en advokat eller läkare går ju inte ens att jämföra. Jag hoppas det kan bli lite mer rättvist i framtiden men tills dess får vi i alla fall jobba med ett yrke som är givande i andra hänseenden och som vi förhoppningsvis kommer trivas med hela livet :-)

Är glad över att vi i Sverige faktiskt får en gratis utbildning, studiebidrag och möjlighet till lån under vår studietid, i andra länder är man tvungen att jobba om inte föräldrarna eller någon annan försörjer en. Men det var länge sedan studiemedlen vi får i Sverige anpassades till inflationen i landet så det är absolut inte enkelt att klara sig när alla nödvändiga saker är betalda. Och att jobba samtidigt drabbar ofta studierna negativt, så det är väldigt knivigt att faktiskt stoppa undan pengar från månad till månad till oförutsagda händelser.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?