Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 19 325 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Behringer | 2009-04-11 13:42 | |
![]() | Man luggar väl inte barn ö h t? Just sån konsekvenser av ingripandet gör att jag bangar, Pst. Däremot skulle jag nog försöka att iakkta och notera. Sen är det naturligtvis som alltid; man gör en bedömning av läget och agerar utifrån det... | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-04-11 14:18 | |
![]() | En annan sak gällande att man inte tycker det är något att reagara över om en mamma luggar sitt barn i affären...Om det sker ÖPPET och ingen reagerar, hur är det om det efteråt kommer fram att det här barnet misshandlas mer hemma? Man har ju bevisligen sett att barnet luggas i håret så att det gör ont, är det då okej att låta bli att höra sig för med barnet eller så i fall det händer på andra ställen? För att "just det såg inte jag, jag såg bara en luggning i affären och det tycker jag inte är något att bråka om"? | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-04-11 14:21 | |
![]() | Bitte: Motfråga vad är hårt och har du någongång stått med en gallskrikande unge i kassan på en affär,, Hårt är vad barnet uppfattar som hårt...Att det skriker och säger att det gör ont. Ja, det har jag. Och för att spetsa till det ytterligare. Om en man står i affären med en kvinna som inte lyssnar på honom, och han luggar till henne så hon tydligt visar att det gör ont....Är det då okej? Med tanke på att det inte ansågs tillräckligt för att ingripa när ett barn får vara med om det... | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-04-11 14:46 | |
![]() | www.bo.se/Kronika.as...ag eid=4407 Citat: "I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte. " Jag förstår ärligt talat inte hur man kan tycka att det är okej att ett barn, som ju är de som är minst försvarslösa, blir luggade i håret av sina föräldrar. Och att man inte anser det vara skäl nog att ingripa om man bevittnar det för att man själv varit med om att ha t ex ett gallskrikande barn med sig i en affär. Och om det är är så att de som inte varit med om den situationen inte själva kan förstå det så tycker jag det är ungefär som att också införa att bara de som har levt ihop med tjatiga eller hysteriska kvinnor ska kunna avgöra om det är befogat för en man att lugga henne i håret så hon känner smärta. Alltså, hur man kan försvara föräldrars rätt att kränka barn och utsätta dem för sådant som är förbjudet samtidigt som man upprörs över kvinnovåld känns märkligt. | |
| Leeuwarden | 2009-04-11 15:04 | |
![]() | Har läst igenom tråden en gång till, vem tycker det är ok att lugga ett barn? Känns som om det är riktat till Bitte, har jag rätt? Tror inte det var det hon menade dock. Att lyfta ut skrikande barn ur en affär har väl de flesta gjort. Jag menar inte att man skadar dem, men såklart får man ibland hålla i sprattlisarna hårt. Så, ni smarta ^^ förklara hur luggningen kom in i diskussionen tack ^^ | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-04-11 15:29 | |
![]() | Jag tog upp luggning och Bitte svarade angående att ta tag i sitt barn hårt. Oavsett om det är att ta tag i ett barn hårt eller lugga är båda sakerna olagliga. Det spelar ingen roll om det är "lindrigt" eller snabbt övergående smärta. Det är likväl förbjudet. | |
| Bitte - Administratör | 2009-04-11 15:37 | |
![]() | Jag tolkar det som om Pst19 bara väljer att läsa det h*n själv vill och sedan lägga ord i munnen,, på mig =( och t i inledningen skriver ju TS om mord och våldtäkter , och att ingripa där,, Ett klargörande det är ALDRIG ok att bära hand/bruka våld mot ett barn ,, men det är fortfarande INTE samma som att ta dom och bära ut dom från ICA,,Vad det gäller barn så skulle jag välja att ta det hela via en anmäla till soicala och inte ingripa på plats,, Bitte | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-04-11 16:25 | |
![]() | *skrattar* Om man kollar den tråd du startade Bitte så skrev du själv om just mord men sedan svarade du inte på några frågor. Jag skrev om LUGGNING och du börjde här skriva om att ta härt. inte undra på att man då tror att du SVARAR på ett inlägg och inte skapar ett helt nytt. Och du bad mig precisera hårt. Och när jag skrev lugga ett barn i affären så menade jag just lugga, så det är nog så att du inte läser när jag skriver lugga utan svarar på något helt annat. | |
| Bitte - Administratör | 2009-04-11 16:28 | |
![]() | En fråga handlar tråden om mig eller handlar den om ditt ämne ?? Bitte | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-04-11 16:30 | |
![]() | Jag: Jag har sett föräldrar lugga sina barn utan att ingripa/anmäla... Bitte: Sedan om en mamma tar lite hårt i stitt barn inne på en affär,, det ser jag inte som ett "brott" som jag måste reagera på, har väl själv burit ut gallskrikande ungar från ICA. Jag: Varför reagerar du inte om en mamma luggar sitt barn hårt i en affär? Om det varit en vuxen kvinna som anmält sin man för att ha gjort det och skrikit åt henne kan det räcka för att han ska bli åtalad för misshandel...så varför är det då inte ett brott mot barnet? Bitte: Jag säger INTE att det är ok , eller ett mindre brott, men JAG skulle reagera mer vid grövre våld .. Märk väl, jag skrev om luggning och när Bitte då strax därefter svarar så utgår jag från att det är just ett svar. När jag för säkerhets skull frågar en gång till..så får jag det svaret. | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-04-11 16:31 | |
![]() | Den handlar om ett ÄMNE! Men du ställde frågor till MIG angående mina inlägg och då måste väl även JAG få ställa frågor till DIG angående DINA inlägg eller? | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-04-11 16:34 | |
![]() | Nu blir det ju lite märkligt med tanke på att det finns en annan tråd där man ansågs medskyldig om man bara stod och tittade på och inte ingrep. Ingriper man i tillräcklig stor utsträckning om man väljer att anmäla till socialen istället för att även reagera på plats? Säg att ett barn LUGGAS (för det var det jag skrev om) av sina föräldrar i affären, ska man då tyst tiga och larma socialen som kanske inte alls prioriterar det hela? | |
| mrperfect | 2009-04-11 16:36 | |
![]() | SAjälvklart ringr jag polisen om jag ser något olagligt, det må vara rån våldsbrott, stöld eller skadegörelse. Gör inte alla det? | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-04-11 16:44 | |
![]() | Tycker det där med "mindre" eller "grövre" brott är intressant. För jag tog ju upp det där med ett barn som blir luggat av sin mamma i en affär. Kanske ett mindre brott enligt många och något som är förståeligt att mamman reagerar på, men jag undrade tidigare vad man har för ansvar om man sett "det lilla brottet" (jag anser inte att hård luggning är ett litet brott, i synnerhet inte mot ett barn) och inte ingriper på något sätt och det med en omedelbar förändring, om det visar sig att barnet hemma utsätts för en grov misshandel? Har man bara ansvar för det man SER eller har man också ansvar för vad man logiskt sätt kan tänka sig KAN ske innanför hemmets fyra väggar om en liten del trots allt skett öppet? Ovan skrev jag om barnet som exempel. Om man översätter det till vuxna. Två vuxna, en man och kvinna, som är tillsammans är på samma fest som er. Kvinnan är jättefull och beter sig på ett sätt som ni alla tycker är jobbigt. Mannen säger åt henne flera gånger att "håll käft nu" men hon babblar vidare. Mannen tar tag i den vuxna hårt så hon skriker och han säger "vänta tills vi kommer hem", eller att han luggar henne.... Slås ni då av tanken att "hon kanske blir grovt misshandlad av honom senare"? Eller sträcker sig ert ansvar till "luggningen som hon kanske förtjänade för hon tjatade ju så"? | |