Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 20 100 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
vulcan | 2009-04-12 18:25 | |
![]() | SAOL skiljer mycket riktigt på tre olika VÄL: 1. adverbet VÄL (med kompareringen bättre, bäst) som används i uttryck som "ha det väl ställt" 2. adverbet VÄL som används i uttryck som "Det kan jag väl göra" 3. oböjliga substantivet VÄL "Det gäller ditt eget väl" ... och anger att nr2 ska ha kort vokal. Så i den meningen verkar jag ju vara ute i ogjort väder. Men jag besväras fortfarande av känslan att det tidigare oftare förekom någon slags mellanting uttalsmässigt. Man sa inte "väääl" på samma sätt som man säger "hääääl". Men man sa inte heller "väll" som man säger "häll" Ordets stavning pekar ju mot att uttalet förändrats också, något som är ett särskilt problem i språket. När uttalsförändringar leder till att stavningen blir mindre ljudenlig så kommer vi också att få större problem att stava vissa ord rätt. Jag märker det här ibland när vi jobbar med "veckans ord"-läxorna hemma. Det är inte alltid så lätt att förklara varför vissa ords stavning avviker från de regler barnen får lära sig i skolan. | |
vulcan | 2009-04-12 18:26 | |
![]() | oroa dig inte Martin. Allt är (relativt) väl under kontroll. Eller var det väll? | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2009-04-12 18:27 | |
![]() | min fråga gick på vokalen efter sk....! men vad är verbformen för ska? (inte musikstilen då...) | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2009-04-12 18:28 | |
![]() | när kontrollen blinkar blå... | |
garder | 2009-04-12 18:32 | |
![]() | jag hittar inte ordet "väll" i SAOL. Var hittar ni det? | |
Kajsasson | 2009-04-12 18:32 | |
![]() | kan vara en swengelsk variation well = väll | |
y not | 2009-04-12 18:33 | |
![]() | jo även på regeringsnivå har de sagt att man skall skriva ska för ca tio år sen. Jag tycker inte skall låter så där jätteformellt men i såväl kommunala utredningar skatteverket och regeringsspråk så är väl språket rätt formellt och bör väl även så vara. Ejänkligen tycker jag det är lite märkligt med såna/sådana talspråksrekomendationer i formella sammanhang när dom samtidigt inte godtar dom o nån. Väll känns nog rätt logiskt i det perspektivet. Hur är det med ålderdomliga mig å sig?, är inte de än mer formellt och gammeldags än skall? | |
LowProfile - Ej medlem längre | 2009-04-12 18:33 | |
![]() | Jag tror aldrig att jag har sett VÄL stavat med på L. Åtminstone inte ikväll. | |
vulcan | 2009-04-12 18:34 | |
![]() | Ja det var ju Dyslekso inne på också. Kanske... I såna fall lär den bli svår att bekämpa. | |
vulcan | 2009-04-12 18:35 | |
![]() | mitt inlägg var till Kajsasson. | |
vulcan | 2009-04-12 18:35 | |
![]() | ... och JO: Visst finns det ett VÄLL i SAOL: väll substantiv -en -ar • hopfogning genom vällning; ställe med sådan hopfogning | |
LowProfile - Ej medlem längre | 2009-04-12 18:35 | |
![]() | *Gör om, gör rätt* Jag tror aldrig att jag har sett VÄL stavat med två L. Åtminstone inte ikväll. | |
mrperfect | 2009-04-12 18:36 | |
![]() | Jag håller med Vulcan. *vågar inte annat ifall han har känningar i skatteverket...* | |
LowProfile - Ej medlem längre | 2009-04-12 18:37 | |
![]() | Allvarligt talat, är detta en vanligt förekommande stavning? | |
carinau | 2009-04-12 18:38 | |
![]() | Eftersom det verkar som de flesta säger väl med kort vokal, kommer det säkert att ändras i skriftspråket också så småningom. Däremot är det rätt kul att inte ordet jos blev vedertaget av gemene man. Om jag inte minns fel var det akademien själv, som försökte ändra stavningen på juice till ett som stämde bättre med uttalet. Men det är väl så att bestående förändringar måste komma "underifrån" för bästa resultat. | |
Doris no 1 - Ej medlem längre | 2009-04-12 18:39 | |
![]() | Väll ströbrödet väl, annars får köttbullarna brödsmak. | |
mrperfect | 2009-04-12 18:40 | |
![]() | Nä det är bara uttalet som är vanligt herr Lågprofil | |
LowProfile - Ej medlem längre | 2009-04-12 18:41 | |
![]() | Inte enligt Vulcan. | |
Ond_Kamin_ | 2009-04-12 18:41 | |
![]() | Och här väller det fram konstiga stavningar. | |
Minta | 2009-04-12 18:42 | |
![]() | Jag såg inte honom men väl hans bror det kan väl hända det är gott och väl hon hade inte väl lagt på luren förrän | |