Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 702

Forumkategorier

Användare Inlägg  
VaKul2009-04-12 21:33
Antal inlägg: 641

En kompis berättade att en annan kompis fick behålla lappen, eftersom hans enda inkomst var att köra lastbil ! Men vad vet jag...

lillakia2009-04-12 21:33
Antal inlägg: 849

Om han nu är så oerhört beroende av sitt körkort för sin livssituation och sitt arbete borde han väl för f::n ha tänkt efter före? Han kan väl inte beklaga sig i efterhand-det var väl ingen som hällde i honom spriten mot hans vilja? Nej- han får ta sitt straff och ha sitt dåliga samvete som alla andra får göra. Han kunde ju lika gärna ha kört ihjäl nån-hade du haft samma medlidande för honom då?

Bitte - Administratör2009-04-12 21:33
Antal inlägg: 24223

För rattfylleri döms den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet till böter eller fängelse i högst sex månader.

För grovt rattfylleri döms till fängelse i högst två år. I regel döms för grovt rattfylleri om alkoholkoncentrationen uppgått till minst 1,0 promille i blodet.

sv.wikipedia.org/wik..._i _Sverige

y not2009-04-12 21:34
Antal inlägg: 9014

Jag funderar lite på din kompis ålder VaKul? Ett samband som är rätt fastslaget är den mellan alkohollism och rattfylla i åldrar över den direkta ungdomsoförståndet. Så kanske du skulle ställa några närgågna frågor om hans alkoholvanor snarare än att vurma för körkortet hans

VaKul2009-04-12 21:38

Som sagt....han har aldrig haft nåt med polisen att göra och i mina ögon sett inga alkoholproblem! Och jag vurmar inte som det kanske låter, men som en kompis så blir jag lite orolig över hans jobb etc framöver. Han har inte haft det så lätt...men som sagt, det är INGEN bortförklaring eller förlåtelse över att göra vad han gjort !!! Vill jag betona....jag försvarar INTE rattfyllor !!

y not2009-04-12 21:41

vad menar med "i mina ögon sett inga alkoholproblem"?
hur kommer det sig att han drack när han skulle använda bilen?

mrperfect2009-04-12 21:42
Antal inlägg: 11437

Det borde inte betraktas som förmildrande omständighet att han behöver bilen i jobbet, däremot om han var tvungen att kör a in någon till sjukhus som höll på att dö av någon anledning, fast tveksamt även i detta fall , jag tror att det finns prejudicerande fall där man förlorat körkortet i sådana fall.

lillakia2009-04-12 21:42

e det ett skäl "att man inte haft det lätt", att köra på fyllan och riskera både sitt o andras liv?

VaKul2009-04-12 21:43

Ja du, Y not"....en bra fråga....Har inget bra svar på det! Han ville inte säga så mycket mer när jag pratade med honom! Han har det nog inte så kul med sina tankar just nu..Han var på fest och ville ha hem bilen, sa han! Hade druckit 7-8 33 cl öl på 6 timmar, men åkte dit för grov rattfylla ! Körkortet tog dom på plats vid förhöret...

emmylicious2009-04-12 21:43
Antal inlägg: 4501

Det finns såna saker så man kan få behålla sitt körkort, om man behöver det inom jobbet. Vet att mina körskolelärare berättade det, då dom är beroende av sina körkort. Tror det finns nåt krav om alkolås då.

Bitte - Administratör2009-04-12 21:45
Antal inlägg: 24223

Finns det nått tillfälle som det är försvarbart att få behålla körkoret efter en rattfyll .. frågar ni mig så är svaret,, NEJ aldrig, man får ta sitt straff och det får kosta

Bitte

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-12 21:47
Antal inlägg: 460

Vill man ha med sig bilen så

1) Är man nykter
2) Fixar man chaufför
3) Skippar ta med sig den helt

Jag förstår mycket väl hur folk kan behöva sitt körkort i arbetet - jag är en av dem. (Jobbar i en annan stad och bussförbindelserna är kassa.) Just därför kör jag lagenligt.

Ogillar dalt med vuxna, klara människor!

VaKul2009-04-12 21:49

Som sagt, jag försvarar honom inte...*s*....(tjat!)...
Ja, jag har hört det också....alkolås i bilen och man får behålla det om man är i behov av det !

y not2009-04-12 21:50

Fast grov rattfylla är grov rattfylla, där finns nog ingen förmildrande åtgärd. Det är skillnad på 0,2 promille då man faktiskt är en bättre bilförare än nykter och 1 promille då man är rejält bladig.
Har det att göra med att han inte mår bra, inte haft det lätt och behövde ha hem bilen, så skulle i alla fall jag ge diagnosen alkoholproblem, sen hur allvarligt han utvecklat det är en annan sak.

Mouche - Administratör2009-04-12 21:50
Antal inlägg: 24193

Han får inte behålla sitt körkort vid grov rattfylla. Det finns absolut inte en chans.

Indraget körkort i ett - flera år.
Tidigare utdömdes även fängelsestraff. Numera kan dock samhällstjänst utdömas som ett alternativ.

Mycket bra enligt mig, för en person med så dåligt omdöme bör ta bussen istället...detta då förutsatt att någon annan kör bussen ifråga!

Mouche

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-12 21:50
Antal inlägg: 11612

Goliat,den här människan var vuxen,men inte riktigt klar
i knoppen vid tillfället.

Basta - Ej medlem längre2009-04-12 21:50
Antal inlägg: 3528

Bitte: Om någon mig nära får en hjärtinfarkt och det är långt till närmaste sjukhus/ambulans så kommer jag ta bilen alla dar i veckan även om jag har druckit.

Mouche - Administratör2009-04-12 21:52
Antal inlägg: 24193

Tilläggas kan att han även kan tvingas ta om sitt körkort och detta med en två-årig prövotid i släptåg.

M

lillakia2009-04-12 21:52

fattar inte att saken tas upp till diskussion alls. Är han så j***la vuxen får han väl ta konsekvenserna av sitt handlande? Det är väl det vi lär våra barn? Ren skär dubbelmoral då ju?

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-12 21:53
Antal inlägg: 11612

Det beror nog på hur mycket,du druckit,Basta.
När jag är full hittar jag inte ens gasen på bilen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?