Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 430

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tess 082009-04-13 00:10
Antal inlägg: 18003

jag skriver VÄL för att jag inte är expert. JAG kan inte säga hur det är!
Dock vet jag vad diabetessjuksköterskan och dietisten säger och det är så som jag skrev. Om två olika sötningsmedelskategorier. ..

ModerTrucker - Ej medlem längre2009-04-13 00:26
Antal inlägg: 96

Jag är inte expert, jag hittar bara på Internet.

mrperfect2009-04-13 01:28
Antal inlägg: 11437

Äver frukt påverkar blodsockret hos diabetiker, inte bara druvor

kajix2009-04-13 01:59
Antal inlägg: 7767

en apelsin=två sockerbitar
ett äpple=tre sockerbitar
en banan=fyra sockerbitar
en sockerbit=en sockerbit

ModerTrucker - Ej medlem längre2009-04-13 02:06
Antal inlägg: 96

Det stämmer inte alls. Bara om du talar om vad du menar är lika. En apelsin är definitivt inte samma sak som två sockerbitar i alla fall.

kajix2009-04-13 02:26

Jag hittade på Internet.

www3.arla.se/Default...17 667.aspx

I och för sig med den tvivelaktiga rubriken "Juice innehåller inget socker".

Aleu2009-04-13 10:36
Antal inlägg: 1297

Efter vad jag förstår så är effekten av sötningsmedlen försumbar när det gäller blodsocker påverkan. Men övriga ingredienser påverkar ju ändå! Det är många som köpt kakor sötade med söningsmedel, till sambon med diabetes, i tron om att han kan äta dessa. Vilket inte funkar så bra då vetemjölet ställer till oreda med blodsockret och inte bara det extra tillsatta sockret. Hoppas ni förstår vad jag avser, det blev lite rörigt =)

Gullgris2009-04-13 11:15
Antal inlägg: 41

Tess 08, jag menade inte att "hoppa på" dig för ditt inlägg om ordet VÄL, jag ville ännu en gång bara understryka att det inte verkar finnas klara, sanna och entydiga uppgifter vad gäller allt detta. I mångt och mycket är det det sunda förnuftet som måste råda, men där det tar slut, det är där som man står frågande i alla fall....

Och Aleu, jag förstår exakt vad du menar i ditt resonemang om sockerersättning kontra vetemjöl; det är lite som att det man förlorar på gungorna, tar man igen på karusellen.

Jag kan också läsa på nätet om de fakta och råd ni givit mig , men jag tvekar och famlar ibland, när man kan stöta på uppgifter om samma sak som går stick i stäv med varann...
Så, man blir lite skeptisk...
Tack, alla ni ändå, som skingrat mitt mörker lite! =))

Tess 082009-04-13 11:30

Det e ok.
Vad jag menade med mitt inlägg är att jag INTE kan säga att det är si och så, lika som jag inte kan ställa en diagnos även om jag är rätt säker på vilken sjukdom det handlar om... detta för att jag inte är berättigad att påstå vissa saker. Finns nog fler som ska tänka lite mer så...

grönöga - Ej medlem längre2009-04-13 11:30
Antal inlägg: 5570

Jag är varken diabetiker eller diabetikersjuksköterska men dock undersköterska och vikarierar för tillfället som personlig assistent till en diabetiker. om nya rönen är ju att en diabetiker ska äta "normalt" men dock tänka lite på vad...
Jag har i det här fallet med den jag är assistent hos fått direktionen att h*n INTE ska ges föda med sötningsmedel, med andra ord så är sötningsmedel något man idag inte rekommenderar.
Däremot så kan jag se till att h*n får i sig ordentligt med långsamma kolhydrater (tex: rivna morötter) och fibrer och h*n kan då äta något extra till kaffet, så som en bit sockerkaka tex.

Likadant till kvällsfika eller om h*n vill ha en glass, då äter h*n ett grovt knäcke först (fibrer) och sedan sin glass (vanlig utan sötningsmedel). Jag har sett att det här fungerar i det här fallet iaf, håller jag koll på långsamma kolhydrater och fibrer (dvs intag innan något eller i samband med..) så kan h*n äta mer eller mindre vad som helst, med måtta dock naturligtvis.

Det här är den info jag fått av den här personens diabetikersköterska.

Tess 082009-04-13 11:40

Under min praktik hade jag förmånen att flja med ett barn med nyupptäckt diabetes (typ1).
Har genom detta pratat med dietist och diabetessjuksköterska och där var de väldigt noga med att inget var förbjudet. Allt gick att äta, men det berodde mer på mängd och när de åt. Som grönöga skriver så är det ok med godis på lördagarna, men då är det bäst att äta det efter tex lunch och då tänka på insulinmängd...
Detta pga att det ska finnas fibrer och långsamma kolhydrater till hjälp innan godiset störtar in med de snabba kolhydraterna. Insulinet far då inte samma tvära uppför-sen nerförväg i kroppen.

Gullgris2009-04-13 11:59

Tack för era inlägg, det är intressant att höra vad ni säger.
Jag fick för två år sedan reda på att jag hade diabetes, och det var en brutal upptäckt, för jag hade gått med denna lömska sjukdom mellan fem och sex år utan att veta om det, för när man upptäckte den, så hade den redan satt sig på mina ögon, och det var där man kunde fastställa att jag hade gått med den så pass lägnge. Jag har nu fått båda mina ögon opererade, och jag hoppas att jag har det värsta bakom mig.
Jag behöver inte ta nåt insulin, jag håller min diabetes i schack med mat och motion och det har funkat bra hittills.
Jag har också både hört och läst att jag som diabetiker kan äta allt och inte behöva avstå nåt och det är väl så jag lever idag, och som jag skrev förut i nåt inlägg, det är det sunda förnuftet som får råda, men jag blir verkligen frågande när "ersättningssockerproblem atiken" ( - en rullning med det ordet, ni! =) ) kommer på tapeten, eftersom det finns så många olika teorier. Jag menar inte att jag skulle kunna slå mig till ro och äta kilovis med godis bara för att det är sötat med sötningsmedel, aldrig, men min fråga från allra första början var ju, om alla de här sötningsmedlen, som finns på marknaden, påverkar kroppens egna sockernivå precis lika mycket som vanligt socker, för det är då jag funderar på varför de finns över huvud taget...
Socker är en naturprodukt, medan ersättningsmedlen förmodligen är framställda på konstlad väg allihop, och då kan man, som sagt, fundera...

Tack, igen, alla ni som skriver i min tråd, det är värdefullt att få del av era erfarenheter!

foxy_12009-04-13 12:22
Antal inlägg: 140

Min son har typ 1-diabetes och det går ju inte att jämföra med typ 2. Han var 13 när han fick diabetes och klarat det bra, men jag tänker ofta på små banr som får diabetes och hur jobbigt detta är för barn och föräldrar.
Sonen kan äta allt men måste ta insulin efter vad han äter. Men så klart bör han undvika fet mat (egentligen precis som alla bör göra). Vill han dricka något annat än vatten och mjölk får han dricka med sötningsmedel, där finns inget alternativ.
Han äter godis men måste då reglera med insulinet.
Han är idag 19 och klarar allt perfekt. Men så klart är det nervöst med tanke på att ungdomar har ett alkoholintag och där kan det verkligen ställa till problem. Sötningsmedlet är inget problem i denna frågan ;).
Hoppas allt går bra med din diabetes, Gullegris

Kolbxbo - Ej medlem längre2009-04-13 12:23
Antal inlägg: 1161

Ska man äta nåt med vanligt socker så kompenserar man det med att höja insulinet lite. Precis som det funkar för en icke-diabetiker fast de har "automatlåda". Diabetiker kör "manuellt". Tycker det är en bra liknelse.

kajix2009-04-13 12:27

Senare forskning har visat på att diabetiker (speciellt typ 2) bör undvika kolhydrater, medan fett är bra.

Och precis som foxy_1 säger så är typ 1 och typ 2 helt skilda sjukdomar där symtomen är samma (socker i urinen).

Gullgris2009-04-13 12:28

Om man inte behöver ta nåt insulin, då, Kolbxbo?

Kolbxbo - Ej medlem längre2009-04-13 12:30

Det gäller typ1. Förlåt.

Gullgris2009-04-13 12:32

Det är ok, Kolbxbo, jag bara undrade...=)

Kolbxbo - Ej medlem längre2009-04-13 12:36

Ni tog upp sötningsmedel.
De artificiella sötningsmedlena lurar kroppen o gör en hungrig.
Sen det där med fet mat håller sig man mätt längre på.
Att välja minimjölk istället för 3% är dumt eftersom du dricker mer av den "lättare". Fettet gör att upptaget av mjölksockret inte stiger lika snabbt.

pennyjenny2009-04-13 12:38
Antal inlägg: 528

Jag skulle vilja påstå att jag gör tvärtom. Dricker mer av 3%-mjölk än lättmjölk. Annars kan man ju lika gärna dricka vatten.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?