Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade70
Mobilspel
Pågående19 430

Forumkategorier

Användare Inlägg  
eviltyrus2009-04-13 14:09
Antal inlägg: 606

Det finns säkert "glidare" som utnyttjar systemet med bidrag så lån tid som möjligt men de flesta som studerar är faktiskt seriösa och kommer att jobba med det som de utbildar sig till. Sen att utbildningstiderna överstiger 4 år är inget jag kan kontrollera, det är 4,5 år upp till 5,5 år för t ex. mig som ska läsa till gymnasielärare. Kanske skulle jag kunna få ner denna tid till 3,5-4år men då måste jag nog få mer i bidrag/lån för att inte behöva jobba.

eviltyrus2009-04-13 14:10

bidrag *och* lån...

Jag får ursäkta för min dåliga svenska i inläggen ovan, är lite trött idag (men hoppas ni kan förstå vad det står ändå).

eviltyrus2009-04-13 14:12

Äsch nu vet jag inte ens vad det är jag rättar längre... Jag ska hålla mig borta från forumet nu :)

babatrik2009-04-13 14:15
Antal inlägg: 100

Studenter inser inte vilket otroligt privilegium det är att få studera gratis. Inte bara gratis förresten, man får bidrag för det. Men aldrig hör man någon som är tacksam för detta privilegium, däremot hörs det med jämna mellanrum hur dåligt med pengar studenter har. Festa mindre och ta ett deltidsjobb vid sidan av studierna, så har ni pengar så ni klarar er och kan förhoppningsvis slutföra era studier på den tid som är tänkt. Det kanske inte är någon dum idé att införa en studieavgift, som incitament till reflektion över att studierna faktiskt kostar en hel del att tillhandahålla.

ModerTrucker - Ej medlem längre2009-04-13 14:18
Antal inlägg: 96

Det är inte gratis att studera. Det är en investering som kostar ca 500 000 när man räknar på det. Oftast är den inte heller värd att göras eftersom ROI är för låg.

eviltyrus2009-04-13 14:18

Visst f.. är jag tacksam och kommer att betala tillbaka vad mina studier kostar det lovar jag babatrik, men att jobba mer än vad jag gör nu kommer göra att jag måste avbryta mina studier. Har du själv pluggat inom en tuffare utbildning?

Pseudonymf2009-04-13 14:20
Antal inlägg: 8282

Jag ska med andra ord vara tacksam att jag är klar i sommar med mina studier :)

babatrik2009-04-13 14:24

eviltyrus,

Jag är gymnasielärare, har med andra ord pluggat 4,5 år. Jobbade extra och tjänade kanske 80000 per år, tog inga studielån. Det klarade jag mig på.

_astrud_ - Ej medlem längre2009-04-13 14:25
Antal inlägg: 398

Ja, det är ju inte så lätt att ta ett extrajob för alla som studerar. Mina studier har oftast krävt sådär 150% av mig.

Det är ju så cynsikt och okunnigt av dig babatrik att påstå något sånt, suck.

Jag kommer nog betala tillbaka de där bidragen med råge genom räntor och skatter. Hela samhället tjänar ju i längden på att vi utbildar oss.

För tillfället har jag hoppat av en av mina kurser för att jobba deltid eftersom mina studielån inte räcker till hela min utbildning (ja man kan ta omvägar så det tar längre tid) och jag festar i princip aldrig. Så jag tar lite illa upp av det där skitsnacket.

Och jag är otroligt tacksam förresten för att jag har möjligheten att studera, något som jag uppenbarligen inte ska ta för givet nu för tiden.

babatrik2009-04-13 14:25

Det var inget lyxliv, men ska det vara det? Du skriver att du jobbar nu, så det verkar ju fungera, även om det är tufft.

babatrik2009-04-13 14:28

_astrud_

Är jag cynisk och okunnig? Elakt. Om du måste lägga 60 timmar i veckan på dina studier kanske du har valt fel. Inte illa menat, men det kanske finns något då som passar dig bättre.

ModerTrucker - Ej medlem längre2009-04-13 14:29

Jag tycker att det är viktigt att man har tid att leva också. Annars riskerar man att bli en bitter elitist såsom ovanstående.

babatrik2009-04-13 14:30

_astrud_

Läste visst lite för snabbt, missade att jag var en skitsnackare också. Klart som fan att jag vet att inte alla studenter festar. Ber om ursäkt om du tog illa upp.

babatrik2009-04-13 14:31

Orkar inte försvara mig mer mot de personliga påhoppen, lägger ner detta.

ModerTrucker - Ej medlem längre2009-04-13 14:34

Du kanske hade orkat om du inte bränt ut dig under din studietid? Tål att tänkas på.

eviltyrus2009-04-13 14:34

Visst jag håller med mig, det ska inte vara något lyxliv, studenter ska inte få mer än att de klarar hyra, telefonräkning och mat egentligen.

Att studera ska inte vara ett alternativ till att jobba, där håller jag med dig men att kräva att alla har samma förutsättningar till att jobba samtidigt som de pluggar i högt tempo kommer få en massa utbildningsplatser tomma i längden.

Jag tror att det är bättre att uppmuntra till snabbare studier istället för att straffa fram dem.

_astrud_ - Ej medlem längre2009-04-13 14:35
Antal inlägg: 398

Det är väl ingen som påstått att det ska vara något jävla lyxliv att studera. Däremot ska man ju inte behöva arbeta extra om inte utbildningen nu råkar tillåta det (många utbildningar kräver faktiskt inofficiellt 60 timar i vecka av sina studenter). Alla har olika förutsättningar också. Alla kan inte förväntas klara av att ha ett deltidsarbete vid sidan av studierna.

Det fungerar inte så tyvärr att "eftersom jag kan ditt och datt så kan alla det, så det så".

stol2009-04-13 14:39
Antal inlägg: 1015

Till Babatrik
Våra studier är redan betalda via skatten som dina och allas föräldrar har betalat in. Vi har nog med avgifter i detta land och vi har nog med avgifter och andra rättigheter som vi ska pröjsa två gånger om.

ModerTrucker - Ej medlem längre2009-04-13 14:39

Det är bättre att höja kraven på studierna eftersom det är allt för lätt att klara kurserna i dagsläget, och därför står Sverige sig ganska slätt i konkurrensen med Kina. Vad har du för nytta av att du med gott samvete arbetade samtidigt som du utbildade dig, om din utbildning då är lika värdelös som ditt arbete var?

babatrik2009-04-13 14:39

"Jag tror att det är bättre att uppmuntra till snabbare studier istället för att straffa fram dem."

Du kanske har rätt där, evil. Frågan är hur ett sådant förslag skulle se ut. Hur stor skulle en utfallen premie vid avslutade studier behöva vara för att den skulle vara en morot att räkna med?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?