Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 503

Forumkategorier

Användare Inlägg  
catta652009-04-21 16:23
Antal inlägg: 143

"Dalkullan" håller fullständigt med dig. Man ska inte aktivera barn hela tiden de måste själva få tänka och komma på vad de ska göra. Har 2 barn en ung tjej och en tonårig pojk och de har alltid fått komma på vad de själva ska göra, bara man stöttar och ger förslag och ser till så att saker och ting finns på deras nivå, så flödar kreativiteten. Bara ett simpelt grytskåp kan ge upphov till lång lek...:-)

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-21 16:31
Antal inlägg: 7605

Men jag förstår hur det är med ett förskolebarn som "har tråååkigt", samtidigt som man ska sköta en baby eller göra något annat nödvändigt. Då kan ju lek med vatten, sand, trolldeg och lego sysselsätta ett bra tag. Egna aktiviteter innebär lite väl ofta att rita på tapeterna, prova allt i sminklådan/verktygslådan eller nåt annat mindre lämpligt.
För barn i ettårsåldern har ju köksskåpen roligaste leksakerna, mycket mer spännande än alla dyra, pedagogiska leksaker. Här kan man öva både finmotorik, färg och form och så småningom mäta. (Hur många muggar vatten ryms det i kastrullen). Diska brukar vara kul, förresten.

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-21 16:38
Antal inlägg: 460

Hur ska egentligen en knappt fyraårig unge ens kunna ha tråkigt, då om något flödar fantasin!? Om storasyskonet är med i de dagliga sysslorna, man är ute och leker/promenerar, kanske spelar spel och grejar med trolldeg, äter osv under en dag, så nog fixar de finfint att vara i sitt rum (där jag förutsätter att det inte finns varken smink eller verktyg, kanske inte ens målargrejer om barnet är alltför kreativt - vilket iochförsig efterfrågas) och sysselsätta sig själv däremellan. Ganska länge tom.

Tror ni att ni gör ungarna en tjänst genom att hela tiden sätta grejer i nävarna på dem? Hur ska de då bli företagsamma hade ni tänkt?

Dalkullan2009-04-21 16:42
Antal inlägg: 1256

Det kan bli knepigare när man har långt mellan barnen...jag hade tätt mellan mina och har mig veterligen aldrig varit med om barn som kommit och sagt - mamma, jag har inget att göra

Vi får väl se hur det blir nu *suck*

En stor källa till glädje för mina barn var duplo och senare lego...de byggde och byggde och byggde ännu mer =)

lillakia2009-04-21 16:47
Antal inlägg: 849

Håller med Goliath, barn i den åldern behöver också lära sej att bara vara, att bara göra ingenting. Visserligen har jag nu många barn, men de har fått lära sej att kunna sitta och se en film eller bygga med Duplo eller så. Det kan vara obbigt i början när det kommit en ny bebis för då handlar det jättemycket om uppmärksamheten också.

taru2009-04-21 20:09
Antal inlägg: 286

håller också med Goliath, men precis som lilakia säger så är d mcket uppmärksamhet o det är mest det jag är rädd för, att han tycker han inte får lika mycket uppmärksamhet som lillan, för hon måste ju passas hela tiden. O så har han nog inte sagt att han har tråkigt utan snarare har jag tråkigt eller inte orkar göra nåt hela tiden, han leker lite i sitt rum där det finns allt möjligt roligt, men så vill han åka buss o leka med sina kompisar, varje dag o hela tiden o det är ju svårt när deras föräldrar har andra planer osv... Behöver kanske inte så mkt sysselsättning, för håller med om att kreativiteten kommer först när man har tråkigt ofta, MEN kanske mer något roligt att avleda med. Fast det kanske bara är dessa mamma-skuldkänslor...

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-21 20:42
Antal inlägg: 11612

Barn blir ofta lite klängiga när dom får yngre syskon.Det hör
liksom till.Han har helt enkelt fått en liten konkurrent.
Så han behöver nog bara vänja sej med det nya läget.
Och,Taru,skuldkänslor har nog alla mammor.
Det hör till mammarollen.

catta652009-04-21 21:03
Antal inlägg: 143

Det är så barn i den åldern reagerar när de får ett syskon, det vi ser är oro för att det nya syskonet ska få all den kärlek och närhet som de har fått tills dess. De kan ju inte förklara det på annat sätt än att bli klängiga och att vilja vara i närheten av den vuxne för att få sin del, och se till att de inte blir glömda. Man får aldrig glömma att visa och tala om att man älskar dem, för då blir de trygga i sig själva.

Dalkullan2009-04-22 09:36
Antal inlägg: 1256

Taru - lägg ner mamma-skuldkänslorna =)

Barn får syskon och får lov att vänja sig vid det, det händer ju hela tiden. Barn vänjer sig dessutom snabbt. Jag tror nog att du gör ett jättebra jobb enligt vad jag läst i dina inlägg.

Bebisen växer snabbt och snart kan han ju leka med den på golvet....dessutom är det ju bara några månader kvar tills semestrar och då är ni 2 vuxna som kan ägna er åt barnen.

Amiable2009-04-22 09:45
Antal inlägg: 1365

Ut i naturen... det finns massor att upptäcka i bland stubbar och vitsippor.

Plocka lite blommor; vitsippor lr tussilago.
Titta på de små insekterna hur de jobbar.
Samla kottar.. vad som helst :)

Lego?
Lätta pussel?
Saga på band - fast det är väl dvd numera tror jag.

Amiable2009-04-22 09:46

Gå till biblioteket när det är sagostund, om det finns förståss där du bor.

lillakia2009-04-22 09:46

Naturligtvis är det en omställning-en ny liten konkurrent om mamma! han är på sin vakt, och ska ha din uppmärksamhet till varje pris, men ju mer du vänjer honom vid det desto jobbigare kan det bli. Han måste dessvärre också lära sig att respektera de tillfällen det nya syskonet pockar på din uppmärksamhet.
Är lite halvt orolig för hur min yngsta kommer att tackla sin roll som storasyster sen, hon blir storasyster strax före sin 2-årsdag :oD Nu har hon många att få uppmärksamhet ifrån, så det kanske inte blir några jätteproblem av det (hoppas vi)

Filurflizan2009-04-22 10:05
Antal inlägg: 293

Du verkar ju testat det mesta , så mitt råd blir att regga dig på nått forum typ familjeliv eller babyboom, där träffas mammor i samma stad och barnen får leka och man själv kanske hittar en vän eller två :)

pelix2009-04-22 10:23
Antal inlägg: 64

tja man kanske kan testa att umgås med sina barn i stället för att sitta här på betapet å fråga efter tips på hur man ska roa sin 3,5 åring..

EbbaGreen2009-04-22 10:28
Antal inlägg: 1986

Bjud hem ett barn i din sons ålder så att de kan leka tillsammans, eller hitta på saker med båda dina barn samtidigt så att din äldste kan lära sig acceptera det nya syskonet. Till exempel läs en bok, gå på promenader (lite frisk luft och motion kan ju kanske lugna ner honom lite också :) ) Hoppas det funkar!

Amiable2009-04-22 10:39

Go du är pelix - NOT!

pelix2009-04-22 10:57
Antal inlägg: 64

har själv tre barn men inte sitter jag här när dom är hemma och undrar varför dom är rastlösa och behöver sysselsättas..
Rätta mig gärna om jag har fel..

lillakia2009-04-22 17:21

nej för alla mammor med mer än ett barn behöver ju absolut inte koppla av med något intressant och roligt själva när barnen är hemma ;) Tycker inte alls det är fel. Har snart 6 barn själv och jag sitter här rätt ofta ;oD

Amiable2009-04-22 17:27

Det är väl ändå kvalite´n på umgänget som räknas lr? Inte bara kvantiteéten....
Jag har iaf ett 'eget liv' med förutom ungarna & mig.

Hej hehe2009-04-22 17:38
Antal inlägg: 5

Svångremmen.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?