Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 489

Forumkategorier

Användare Inlägg  
anktejp - Ej medlem längre2009-04-21 16:56
Antal inlägg: 695

och du vet mycket väl att det var en liknelse och exempel på hur alla på ett eller annat sätt stämmer in på din beskrivning. Trampade jag på en öm tå, månne?

sophistry - Ej medlem längre2009-04-21 16:57
Antal inlägg: 277

nej, jag klär mig inte så moderiktigt.

sophistry - Ej medlem längre2009-04-21 16:59

"95% av människor farliga". Det ligger något i det. Ett av våra farligaste vapen är egentligen språket. Tänk, vad mycket problem man kan orsaka med sina uttalanden.

anktejp - Ej medlem längre2009-04-21 17:00
Antal inlägg: 695

och tänk vad ingenting man kan säga med massor av ord.

sophistry - Ej medlem längre2009-04-21 17:03

det också.

Måns_E2009-04-21 17:09
Antal inlägg: 12059

Det verkar väldigt intellektuellt att vara rädd för allt främande, och påstå att det ligger något i att 95% av alla människor är farliga, och att man skall akta sig för språket. *ironi*

minimax2009-04-21 17:10
Antal inlägg: 1

Jag förstår din poäng, anktejp, och jag håller helt med dig. Det finns t ex människor som är ateister eller religionsfientliga bara för att de lever i ett sekulärt samhälle.

Mot bakgrund av detta instämmer jag i vad sophistry skriver:
"Det är sunt och intellektuellt att vara rädd för sådana människor/grupper som är så svaga att de påverkas av grupptryck och masshysteri utan förmåga att kunna tänka själva."

Risotto - Ej medlem längre2009-04-21 17:12
Antal inlägg: 3069

Jag tycker att "duckttape" har en klar poäng även om liknelsen helt och hållet är utanför ramen, ursprunget till tråden handlar till syvene och sist om en saxning ur en kvällstidning.
Jag tror inte ett dugg på att islam är lösningen på någonting annat än vissa människors sökande efter svaret på¨det oförståeliga. Jag är inte ett dugg rädd för islam och de som bekänner sig dit. Jag är mer rädd för de fundamentalister som använder sig av religion för att hävda landvinningar och andra människors rädsla. Det finns goda exempel på det i alla religioner och kristendomen är inget undantag.
Jag undrar egentligen vad skadan skulle vara i om vi i framtiden blev muslimer i den här delen av världen, är det någon som egentligen mår dåligt av att vara muslim?
En gång i tiden tillbad man asagudarna här och på den tiden hade kvinnan en lika ställning som mannen, sen kom den förtryckande kristendomen som gjorde kvinnan underställd mannen.

Jag är inte rädd, om det beror på att jag inte läser Aftonbladet eller om det beror på något annat l¨åter jag vara osagt men jag är mer välkomnande för människor av annan kultur än jag är frånstötande.

sophistry - Ej medlem längre2009-04-21 17:37

Måns_E, språket i sig är inte farligt utan användandet av det. Tänk på all politisk förtal och personangrepp. Skulle aldrig falla för mig att rösta på en, som pratar skit om sina konkurrenter bara sin egen vinning i syfte. Alltså finns det inte många man kan rösta för...

Truto - Ej medlem längre2009-04-21 17:39
Antal inlägg: 38

Det finns hur mycket som helst som talar MOT islam, denna medeltidslära.
Islam är INTE en religion utan ett helst samhällssystem som har en religion inkorporerad.

Varhelst i världen islam skall samexitera med ickemuslimer uppstår problem. Det visar sig oftast som våld mot ickemuslimerna.

"Inte alla muslimer är terrorister... men alla terrorister är muslimer" är ett citat som sammanfattar en hel del.

Sedan har vi kvinnosynen som är helt igenom rutten.

Jag begriper inte att vi i väst ens tillåter islam att breda ut sig. Man borde mota Olle i grind och totalförbjuda något för människor så skadligt.

Måns_E2009-04-21 17:41

Ja i så fall så finns det ingen du kan rösta på, eftersom det politiska systemet i det här landet mer eller mindre är uppbyggt just på det sättet.

Språket i sig tycker jag är tämligen ofarligt, okunskap är däremot farligt, och med det menar jag inte att man skall upplysa folk om hur farliga alla andra är.

marrelitos - Ej medlem längre2009-04-21 17:44
Antal inlägg: 128

Stereotypisk förklaring på 1.8 miljarder Islamister är i sig, extremt farligt om inte rent utav förbannat korkat.

Måns_E2009-04-21 17:46

" "Inte alla muslimer är terrorister... men alla terrorister är muslimer" är ett citat som sammanfattar en hel del."

Dessutom så är det ett citat som är fullständigt felaktigt. Jag blir väldigt trött på denna ständiga polarisering mot islam.

Kristendom och Islam har historiskt samexisterat utan problem, tillskillnad från kristendom så är inte islam en missionerande religion vilket innebär att man nog borde passa sig betydligt mer för kristna är muslimer.

sophistry - Ej medlem längre2009-04-21 17:48

För att återgå till temat.
Islamism är inte mer fel än någon annan destruktiv idealism. Alla förstör de på sitt sätt för vår planet.

Jag spår, att vi snart har en världsreligion, islam. Anhängare till denna tro förökar sig ju mer än vad vi gör i västvärlden. De sprider sig nu över hela världen och blir snart majoritet och då styr de oss alla. Så vi slipper att bekymra oss för klädmodet, feminismen, andras sexuell läggning, kapitalismen och den nonchalanta livstilen i västvärlden. mm mm. (*ler*) när mullorna styr här.

Är det den hjälpen, som antyddes i citatet i Miniludds inlägg?

Måns_E2009-04-21 17:52

Har du överhuvudtaget några belägg för att islam ökar fortare än någon annan religion? Jag tror att väldigt få världsåskådningar betratkar sig själva som destruktiva, det tror jag även gäller din egen sophistry.

Mycket dynga skall man få läsa innan ögonen ramlar ur.

sophistry - Ej medlem längre2009-04-21 17:52

Menar, att de skaffar fler barn per familj än vi i västvärlden.

Måns_E2009-04-21 17:53

Har du några belägg för det?

sophistry - Ej medlem längre2009-04-21 17:54

Mpns_E, det finns ett sådant begrepp. www.geocities.com/Pi..._s ekt.html

Måns_E2009-04-21 17:55

Islam är ingen sekt, det är en livsåskådning. För övrigt så känner jag redan till sektbegreppet, så det behöver du inte förklara för mig.

vinterresa - Ej medlem längre2009-04-21 17:57
Antal inlägg: 253

idealismer handlade det om - de destruktiva. Sekt eller statsreligion, det är samma sak, Måns.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?