Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 494

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dudeniro - Ej medlem längre2009-04-21 21:21
Antal inlägg: 6214

Ett smart sätt för restaurangägare som inte vill ha barn, är att helt enkelt inte erbjuda någon barnmeny eller "booster-seats". Det är väl lite diskriminerande, men om man skall erbjuda en helhetsupplevelse för gästerna så kanske man inte behöver uppmuntra familjer att komma med barn.

Rooty2009-04-21 21:21
Antal inlägg: 647

Mer preventivmedel åt folket...

lusdrama - Ej medlem längre2009-04-21 21:22
Antal inlägg: 481

så svenskt tänkande... tråkigt tycker jag. barn hör till livet. visst finns det barnfria zoner i sverige barer klubbar etc hsh.

pentrollet2009-04-21 21:24
Antal inlägg: 376

japp de e svenskt tänkande men om jag inte mins fel e de just i Sverige vi bor.

pentrollet2009-04-21 21:25
Antal inlägg: 376

och går jag ut för och käka vill jag kunna njuta av maten o tala med den/dom jag går dit med utan och bli störa av jävliga kids o korkade vuxna....

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-21 21:26

lusdrama - nej, jag tycker att det svenska tänkandet i detta fall illustreras bäst av restaurangens hanterande av situationen. D.v.s. passivitet. Servitrisen fick ta skiten. Hade det varit på en annan plats så är det fullt möjligt att kocken eller chefen kommit ut och kört ut familjen i fråga. Servitriserna är nyckelpersoner och de skall inte behöva ta skit från gästerna, precis som gäster inte skall behöva få sin upplevelse sabbad av andra gäster.

Fast samtidigt håller jag med dig... sverige är oerhört åldersdiskriminerande jämfört med andra länder, och diskrimineringen sker både uppåt och nedåt. Fast ibland tror jag inte nödvändigtvis det är restaurangernas fel, utan att föräldrar är lite för "up tight" och helt enkelt inte ens har det på sin radar att ta med sig sitt barn till en bar! ;)

Safflor - Ej medlem längre2009-04-21 21:29
Antal inlägg: 832

Dudeniro har helt rätt. En liten paralell; var på besök hos kompis i Karlstad härom helgen. Passade på att gå och se Thåström som råkade lira där samtidigt.
En tjej och hennes kille börjar bråka snett bakom mig. De ger sig inte. Efter en stund då det knappt går att höra musiken längre och människor runt dem börjar skruva sig och tjejen tittar runt sig för maximal uppmärksamhet ger jag dem" evil eye" ett par gånger. Ser att det noteras men volymen skruvas raskt upp igen.
Så jag tröttnar, går fram till tjejen och säger ge dig nu, jag vill faktiskt höra det här!

När Pimme slutat lira kommer hon fram till mig och jag tänker att nu får jag väl höra..

Men nej.

Tjejen tackar mig för att jag sagt till, att det var skönt att jag bröt, ber om ursäkt och hoppas att hon inte förstört allt för mycket för mig samt ger mig en kram.

Där ser man!!

Hej hehe2009-04-21 21:31
Antal inlägg: 5

Fram med svångremmen.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-21 21:32
Antal inlägg: 2032

Ungar skriker ibland, deal with it. Om man varit så dum så man skaffat barn så ska man fan sitta hemma tills ungjävlarna är minst 10 år.

barbi2009-04-21 21:32
Antal inlägg: 1924

OMG.. barnfamiljer har väl rätt och gå ut och äta dom me!? Ni som har barn vet väl att alla barn kan vara skrikiga jag tror ingen räknar med att barnen ska börja skrika när man är ute och äter men sånt som händer!

lusdrama - Ej medlem längre2009-04-21 21:33

familjen kanske också vill njuta o inte bli störda av åldersfacister.. ;)nej jag tycker faktiskt att det råder en mycket mer avslappnad och trevligare atmosfär i tex sydeuropeiska länder, och ingen svensk brukar klaga där, då är det sååå trevligt. men alla tycker vi väl olika.

haha dudeniro jag har på min radar att ta med mina barn på baren, men bara i spanien då tyvärr:) där får de både sprida glädje, lära sig respekt, att de är respekterade och umgås bland folk:)

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-21 21:36

Fast både du och jag vet ju vad skillnaden är mellan sydeuropa och sverige lusdrama... om ungen inte är tyst när föräldrarna begär det så kommer örfilen :)

Jag har haft mitt barn med på baren, senast på st pattys day här i maine där vi bor. Det var gott om barn, så jag förstår helt vad du menar. Har gjort det i stockholm också, och generellt sett så blir folk glada. Att ha ett barn som är trött och skrikigt på restaurang handlar ofta om att följande sak skett "Vi är hungriga, vi går på restaurang" utan att bry sig så mycket om att vibba av barnet. Ibland är det helt enkelt inte värt att gå på restaurang med barn, upplevelsen förtas ju om han/hon är trött, inte vill äta, osv.

lusdrama - Ej medlem längre2009-04-21 21:42

mjo, kanske det...men samtidigt kanske den här familjen suttit å tryckt i sin lya lite för mycket pga att det kan vara så laddat för folk att man går ut med barn;) som busar å tjoar och barnen aldrig lär sig reglerna. hemma kanske man kan få skrika och så blir man bara förpassad i säng liksom.

men visst barn som vuxna borde vara på humör! kanske om man är trött å grinig så har man både svårare att uppföra sig och att acceptera andra i sin omgivning;)

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-21 21:44
Antal inlägg: 460

Det är väl ingen som åldersdiskriminerat här? För de allra flesta är väl normalt funtade (som sitter still alt går runt och kollar läget, evt hälsar på omkringsittande gäster med en låg decibelstyrka) barn på restaurang helt okej!? I det här fallet verkar det dock vara ungar som är fri från fostran (och jag kan se dem framför mig, jagis, pilla på allt, mycket hög ljudvolym och där föräldrarna verkar tänka "Ingen fara, väggar som stoppar, låt dem springa av sig"). Hur kul är det??? Onda ögat vore bara förnamnet. Evt påpeka för _barnen_ (vänligt men bestämt) att det är läge att sitta stilla och någorlunda tysta. Har man tur så fattar de även om deras föräldrar är för korkade.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-21 21:45

Sen är en viktig aspekt att det är lite av en "exklusiv upplevelse" att gå på restaurang i Sverige. Ironiskt nog gör det inte att vi ställer särskilt höga krav på själva restaurangen (åtminstone inte så att säger till om det är något vi ogillar i alla fall); utan ofta projiceras det på andra gäster istället. Hur som helst, att gå ut och äta är mer en del av vardagen i många central- och sydeuropeiska länder och i USA, vilket säkerligen gör också att man inte ser det som en lika stor "förlust" (i investeringen äta ute) om det är lite liv och barn runt omkring.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-21 21:48

Goliath, nog tycker jag att svenskar är bra på åldersdiskriminering. Det är ingen åldergräns på att komma in på t.ex. en bar i vissa länder, utan på att bli just serverad alkohol. I sverige yttrar sig denna sak främst om man kommer med ett barn i yngre tonåren, då personalen blir osäker och säger att det tyvärr är åldersgräns.

lusdrama - Ej medlem längre2009-04-21 21:50

m säkert rätt. kommenterar nog mer en inställning som jag ofta stöter på i sverige. med svensk/spanska barn så saknar jag inställningen till barn och hur de hör till livet här dock. i spanien kan bordsgrannen ryta till om den uppmärksammar ngt man själv inte sett märkt. inte av ilska utan för att man mer kollektivt både uppskattar respekterar och uppfostrar barnen.

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-21 21:52

Men det var inte det som var problemet i ts inlägg, eller hur?

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-21 21:52

(Till dudeniro)

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-21 21:53

det där är ju en smaksak lusdrama. Jag tycker mig ha sett lite väl hårda tag mot barn i central- och sydeuropa så jag vet inte om det alltid stannar vid ett respektfullt och uppfostrande "ryt" alltid jag...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?