Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 9 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 400 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mouche - Administratör | 2010-11-28 13:48 | |
![]() | Jag klarar knappt såna här trådar. Jag är en gottegris tyvärr och lider med andra ord just nu =) | |
| Bitte - Administratör | 2010-11-28 13:49 | |
![]() | =) Och jag gillar att baka Bitte | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-11-28 13:52 | |
![]() | Jag älskar att baka. :) - Fast butterkaka är inte i min smak, men mycket annat dock. | |
| Tess 08 | 2010-11-28 13:53 | |
![]() | Och jag med!! Verkar ska skicka kaklådor över halva Sverige snart... :) mouche- skrik till och du känner ett behov av en låda kakor/annat gott! | |
| Gautama | 2010-11-28 13:56 | |
![]() | Jag vill också vara en sådan person som gillar att baka. Men tyvärr är jag inte det så här blir det köpebröd....Åhh vad jag saknar min mammas hålkakor och bullar med en massa smör<3 | |
| Mouche - Administratör | 2010-11-28 14:39 | |
![]() | Det fanns också en slags kaka där man liksom hade en sparad kladdig hög som man sparat till "stomme" för nästa kaka. Min mor hade en skål med sånt jox i kylskåpet. Kakan blev otroligt saftig och god. | |
| Bitte - Administratör | 2010-11-28 14:56 | |
![]() | Här kommer receptet på denne degiga ”man”. Och en variant på kaka som man kan baka av sin startdeg. Startrecept till Herman Gör såhär: Dag 1-4 (Startdeg – rör om 2 till 4 ggr om dagen) • 2 dl mjölk • 2 dl mjöl • 2,5 dl socker Man startar upp degen med samma ingredienser som man matar den med två gånger innan själva bakningen. Dag 4 • Ge honom: • 2 dl mjölk • 2 dl mjöl • 2,5 dl socker Dag 5 • Rör 2-4 ggr Dag 6 • Rör 2-4 ggr. Dag 7 • Rör 2-4 ggr. Dag 8 • Rör 2-4 ggr. Dag 9 • 2 dl mjölk • 2 dl mjöl • 2,5 dl socker • Rör om. Dag 10 (receptet*4 om du är egen och vill behålla allt själv, om inte dela upp degen i 5 delar den 9:e dagen) När du ger herman vidare är det följande text du bifogar med honom: Dag 1: Idag har du fått Herman. Häll över honom i en skål och förvara honom i rumstemperatur. Han ska inte ha något lock, utan täck bunken med en bakduk. Dag 2: Herman har tråkigt. Rör 2-3 ggr under dagen. Dag 3: Herman behöver motioneras. Samma som dag 2. Dag 4: Herman är hungrig. Ge honom 2 dl mjölk, 2 dl vetemjöl och 2,5 dl socker Dag 5: Herman har tråkigt. Samma som dag 2 Dag 6: Herman känner sig stel. Samma som dag 2 Dag 7: Herman behöver se sig om. Samma som dag 2 Dag 8: Herman behöver träna. Samma som dag 2 Dag 9: Herman är hungrig igen. Ge honom samma som dag 4. Dela honom därefter i fem lika stora delar och ge bort fyra delar till fyra vänner tillsammans med receptet. Dag 10: Nu bakar du din Herman. Herman-kaka 1 1/2 dl Herman-deg 2 ägg 1 1/2 dl socker 3/4 dl olja 3 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver 1/2 tsk kanel 1 1/2 dl hackade nötter 1 1/2 dl russin 3/4 dl smält eller flytande margarin 3/4 dl farinsocker 1 msk kanel Glasyr: 3/4 dl margarin 1/2 dl mjölk 1/2 dl farinsocker Sätt ugnen på 175°. Rör ägg och socker poröst. Tillsätt Herman och olja, rör om. Tillsätt slutligen vetemjöl, som blandats med bakpulver, kanel, hackade nötter och russin. Rör till en jämn smet. Häll blandningen i en väl smord och bröad form. Blanda margarin, farinsocker och kanel. Häll över smeten och ”hacka” ner med en gaffel så det blandas med övrig smet. Grädda ca 1 h. När kakan känns torr, tas den ur ugnen. Låt stå en kort stund innan den stjälps upp och får svalna på galler under formen. Rör samman glasyren i en kastrull. Sjud två minuter. Häll över kakan som dekoration. | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2010-11-28 15:45 | |
![]() | Eftersom den tilltagande övervikten, främst i USA, beror på en olycklig kombo av kolhydratätande och ovetenskaplig fettskräck borde alltså denna tråd egentligen stängas ner eller åtminstone förses med varningstext. Det värsta med den här tråden är att så vansiinigt goda recept levereras här - såna som karaktärslösa sockermissbrukare (likt mig) svårligen kan motstå. I den stilen bidrar jag också med ett allmänt recept på sockerkaka: 175 grader, 45 minuter Sätt på ugnen och sätt in formen med 50-75 g smör rör ihop (med en gaffel enbart) 2 ägg med 2 dl socker 1 dl riktig mjölk häll i det smälta smöret i mjölken och bröa formen med kokos, krossade linfrön eller mannagryn etc Vispa nu socker-äggblandningen hårt! Blanda 2,6 dl bra vetemjöl med 1,5 tsk bakpulver samt 1,5 tsk vaniljsocker och rör, med en gaffel, ned det i äggsockersmeten och sist även smörmjölken. Häll i formen, ställ in i ugnen och sitt stilla och lugnt, helst i ett annat rum, och vänta in resultatet. Varning; den första halva tiden är kritisk och onödiga rörelser nära spisen kan innbära en fatal fara - koldioxiden från bakpulvret och sockret kan lätt skakas upp till ytan - så behärska/uppskjut era dansövningar! Varning: Innehåller flera st kolhydrater vars blodsockerhöjande effekt triggar insulinutsöndringen som i sin tur effektivt stoppar kroppens fettförbränning (jfr teoribildningen i LCHF-konceptet) | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2010-11-28 15:49 | |
![]() | Bitte; Är receptet från Herman med halstabletterna - Fis-Hermans vänner? | |
| ojjojj | 2010-11-28 20:24 | |
![]() | tror jag tar på mig bagarmössan på tisdag (ledig dag) och botaniserar i era recept, vill ju ha lite gosaker till advent och jul | |
| Pseudonymf | 2012-01-05 18:31 | |
![]() | Tjoho, här återupplivar vi gamla trådar så vi inte får skäll för nytt otyg. Detta recept, kan man göra det med jordgubbssylt eller liknande, istället för nutella? _________________________ _________________________ _ "Nutella semifreddo ca 8-10 port 2 marängbottnar 4 ägg 2 msk strösocker 5 dl vispgrädde 1 burk Nutella (ca 400 g) Separera gulor från vitor, det är viktigt att skål och visp till vitorna är rena. Vispa vitorna till ett fast skum med 1 msk socker. Vispa gulorna luftiga med 1 msk socker och vispa grädden för sig. Lägg en marängbotten i formen och krossa den andra. Vänd varsamt ihop äggvisp, grädde, vitorna, den krossade marängen. Ringla ner Nutellan (värm den lite i micron så den blir lite rinnig) så att det blir ränder i smeten. Fyll upp smeten i formen över den hela marängbottnen. Frys tårtan i minst 4 timmar innan servering, gärna över natten. Servera med färska jordgubbar tilll." | |
| Lill-IT | 2012-01-05 18:36 | |
![]() | Det tror jag ska gå alldeles utmärkt. Eller varför inte chokladsås eller kolasås? Och servera med hallon eller jordgubbar? | |
| Pseudonymf | 2012-01-05 18:42 | |
![]() | Ja, jag gillar ju inte Nutella... det är ganska äckligt. Choklad är inte gott - förutom i kladdkaka ^^ Ska nog prova med jordgubbssylt, det kan ju inte bli äckligt :D | |
| mrperfect | 2012-01-05 21:06 | |
![]() | kokoskakor vispa 4 äggvitor hårt rör i 3 dl socker rör i kokos under uppvärmning i cirka 10 minuter tills smeten släpper från kastrullen klicka bordtennisbollsstor klickar på bakplåtspappersförsedd bakplåt grädda 5-10 minuter i 175 grader tills kakorna fått lite gyllenbrun färg ÄT ! | |
| Pseudonymf | 2012-01-05 21:57 | |
![]() | Mja, har svårt för kokos, men kanske ska pröva vid något väl valt tillfälle :) Det lät gott! | |
| Pubbe | 2012-01-05 21:58 | |
![]() | Har ätit såna kokoskakor, helt okej, men jag gillar kokos :) | |
| -Delika-tess | 2012-01-05 22:15 | |
![]() | Om vi pratar go'kakor och slisk har jag en hel hög med recept. Orkar inte skriva in dom här, men är någon intresserad så är det bara att höra av sig?? | |
| Insurrection - Ej medlem längre | 2012-01-05 22:17 | |
![]() | du får gärna höra av dig med lite slisk som vanligt, tess | |
| Lillstölla | 2012-01-05 22:18 | |
![]() | Så du bakar åt mig om jag ber dig då Tess ;P | |
| -Delika-tess | 2012-01-05 22:20 | |
![]() | Går det att skicka kan jag baka :) Annars kan jag alltid bjuda på ett recept! Bara att skriva en favvo-ingrediens (om det ska vara choklad, mandel eller liknande) | |