Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Truto - Ej medlem längre2009-04-27 14:43
Antal inlägg: 38

Okej. Och då kom du på att det kanske har med invandringen att göra då.

pion ekrot2009-04-27 14:45
Antal inlägg: 3340

krutmarie: Ingen vits att spekulera i det, vi har väl inte den blekaste aning om hur det förhåller sig med den saken. Tror att det är väldigt sällan män fälls oskyldiga i våldtäktsfall, det är förmodligen vanligare att skyldiga släpps fria. Det är bara vad jag tror. Någon som "vet"?

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-04-27 14:46
Antal inlägg: 31064

Nej, jag kom på att du förmodligen ansåg det. Vad jag tror ser du i mitt första inlägg, om läskunnigheten tillåter.

Truto - Ej medlem längre2009-04-27 14:47
Antal inlägg: 38

Pion, ja det är nog väldigt sällan skyldiga fälls... Särskilt med tanke på att endast 13% av anmälningarna gick till åtal.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-27 14:57
Antal inlägg: 1032

Krutmarie. Dina tankar runt detta att tjejer skulle ångra sig dagen efter? Det skulle ju isåfall grunda sig på att tjejer av någon anledning skulle skämmas för att de haft sex. Förhoppningsvis har vi kommit så långt idag att det inte skall vara skamligt.
En o annan kanske ångrar sig. Men å andra sidan. Att ångra sig så mycket att man drar igång en stor rättsprocess?

Det finns givetvis människor som fabricerar ihop historier om våldtäkter men det brukar oftast uppdagas under processens gång.

Mouche - Administratör2009-04-27 15:10
Antal inlägg: 24193

Jag har rensat bort tjafs mellan två debattörer ur tråden.
Mer av den varan undanbedes.
Har ni något att diskutera i den vägen i fortsättningen så använd er av privat PM eller Betamailen.

Jag vill också passa på att påpeka att invandrarfientligt mumbojumbo/floskler –inte- är tillåtna här på Betapet och att allt sådant kommer att raderas … detta i gott sällskap med den persons konto som skriver sån skit här i Forumet!

Håll er till ämnet alltså!

Mouche

Dunkers - Ej medlem längre2009-04-27 15:12
Antal inlägg: 32

Något gammal statistik men ändå.

Flera av de ovan nämnda svenska undersökningarna har visat att utländska medborgare har olika hög risk att registreras för olika typer av brott jämfört med svenska medborgare. Även utrikes födda har en sådan högre risk. I Brå:s studie från år 1996 dras dessutom slutsatsen att ju allvarligare ett brott är desto högre tenderar risken vara att utrikes födda är registrerade som misstänkta. Andelen utrikes födda som skäligen misstänkts för något brott var som nämnts 2 gånger högre än för dem med två svenskfödda föräldrar.
Motsvarande överrisker för de utrikes födda att registreras för ett
brottsbalksbrott var 2,2 och för brott mot person 2,5. För några enskilda brottstyper var andelen utrikes födda särskilt hög. Andelen utrikes födda som registrerats som misstänkta för våldtäkt var 4,5 gånger högre än andelen registrerade bland dem med svenskfödda föräldrar. När det gällde misshandel mot obekant man var deras andel 4 gånger högre.

Ifrån www.bra.se/extra/faq...w. 339.0.=1

Frågan är vad man skall göra med denna statistik. Skall man säga till folk som flyr ifrån krig att: ”tyvärr folk ifrån ditt land våldtar oftare än svenskar – åk tillbaka och dö”.

vulcan2009-04-27 15:14
Antal inlägg: 7666

Apropå frågan om fler skyldiga går fria än vad oskyldiga fälls så kan jag bara svara: Ja, det får jag vid gud hoppas. Annars har vi något fundamentalt fel i hela den rättsliga prövningen.

Angående våldtäkter och etnicitet så är det ingen hemlighet att det finns en stark överrepresentation av utrikes födda män bland de dömda. Antalet anmälda våldtäkter har också ökat de senaste åren. Något seriöst försök att från någon sida eller utgångspunkt diskutera detta har jag hittills inte sett skymten av i tråden.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-04-27 15:17

Mouche: Vad tror du själv att följande meningar insinuerar?

"Nej, det är något annat som förändrats i konungariket Sverige de senaste decennierna. Men om det får man intet säga. En svensk tiger!"

Baserat på ts tidigare inlägg och på meningarna ovan, tycker jag inte det är konstigt om man spekulerar kring en eventuellt dold agenda. För övrigt har vi väl yttrandefrihet i Sverige, och en diskussion som håller dräglig nivå utan att gå till angrepp mot individ eller grupp kan väl inte godtyckligt förbjudas utan att grundlagen kränks?

BiNo8 - Ej medlem längre2009-04-27 15:18
Antal inlägg: 3473

Vad alla säger här så har våldsbrott och våldtäkter ökat pga invandringen. Men som vanligt är det 99% som går med skygglappar. Bara för någon skriver hur det är betyder inte att någon är rasist.

wildman2009-04-27 15:20
Antal inlägg: 3860

Hellre 10 000 skyldiga som går fria än 1 oskyldig som döms. Ett rättsystem har inte råd att döma oskyldiga. Förstå den fullständiga frustrationen att vara oskyldigt dömd. Snacka om att man skulle komma ut som en farlig männsika utan någon tilltro till rättsystemet efter det...
För min del tror jag det är en komplex mix av faktorer som gör att vi på pappret har så mycket våldtäkter. Dels tror jag att vi har en syn som med åren utvidgats kring synen på våldtäkt. Vi dömer ju tex sex med mindreårigt som våldtäkt. Vi dömer också våldtäkt även när inte våld förekommit, men där offtret anses ha varit i ett hjälplöst tillstånd. Jag lägger ingen värdering i detta påstående, men jag undrar om så många andra länder har denna utvidgade syn på våldtäkt. Men största anledningen tror jag definitivt att vi är anmälningsbenägna.
Att utlänningar skulle ha med saken att göra tror jag inte så värst mycket på eftersom även resten av Europa har en hög andel invandrare.

Mouche - Administratör2009-04-27 15:23
Antal inlägg: 24193

Håll er till ämnet utan att övergå i enmeningsinlägg två personer emellan!

DET är vad som gäller.

(Och som kanske syns längre upp i tråden så har inte ifrågasättandet av TS.s syfte med tråden raderats.)

Mouche

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-04-27 15:24

Där har du en poäng, wildman. Den juridiska definitionen av "våldtäkt" ser olika ut i olika länder.

magnusito2009-04-27 15:30
Antal inlägg: 5009

Visst måste det väl spela in att vi har vidgat begreppet våldtäckt så att fler åtalas för detta. Samt att vi har ett samhälle som trots sina brister tar hand om våldtäcktsoffer så de vågar anmäla.

magnusito2009-04-27 15:30
Antal inlägg: 5009

Förlåt våldtäkt stavas inte med ck

Bitte - Administratör2009-04-27 15:32
Antal inlägg: 24223

Egentligen är det positivt att vi leder liga för detta visa i alla fall på en hög frekvens av anmälningar

Sedan är det väl så att en våldtäkt eller de flesta sker i hemmamiljö och/eller av en person som offret känner, Trots att vi leder "ligan" så finns det nog ett otrologt mörkertal i denna fråga,,

Hoppas verkligen att flera kvinnor& män vågar anmäla och blir trodda att man inte skyller på utmanade klädsel och annat..

Ett NEJ är och ska vara just ett NEJ och det ska accepteras

Bitte

uisge beatha - Ej medlem längre2009-04-27 15:32
Antal inlägg: 1289

www.bra.se/extra/pod...am p;id=203

Förvisso åtta år gammal artikel - men läsvärd ändå. Antagligen får man klippa och klistra med adressen, eftersom jag är handikappad vad gäller att länka.

Bitte - Administratör2009-04-27 15:33
Antal inlägg: 24223

Magnusito tar vi hand om offren nu skojar du väl, var det inte nyss en ung tjej som tog livet av sig , just innan rättegången

Bitte

vulcan2009-04-27 15:34
Antal inlägg: 7666

Ja, flera poänger i Wildmans inlägg. Att jämföra brottsstatistik mellan olika länder är någonting mycket, mycket vanskligt. Kanske kan vi få några rader om det problemet från Dude.

BiNo: Om du räknar in mig i "alla" så har jag absolut inte sagt att mängden våldtäkter har ökat pga invandringen. Det går inte att dra sådana slutsatser med automatik. Det kan också helt eller delvis handla om att våldtäkt och liknande brott är starkt kopplade till låg socioekonomisk status och sociala och psykiska problem av olika slag. Eftersom invandrare har en mer utsatt ställning i samhället rent allmänt så kan deras överrepresentation i den här typen av brott kanske förklaras lika gärna förklaras av detta som att det skulle bero på deras kulturella/etniska bakgrund. Hade vi inte haft en lika stor invandring så hade vi kanske haft fler etniska svenskar "på botten" av samhället och då också fler etniska svenskar som gärningsmän.

Tess 082009-04-27 15:36
Antal inlägg: 18003

Skulle detta vara en gissningslek Truto??

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?