Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 457

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ades2009-05-03 16:24
Antal inlägg: 162

Frukt är maten som är designad speciellt för människor..

apbur2009-05-03 16:24
Antal inlägg: 9699

Jag funderar lite på varför man blir sötsugen efter måltid. Blodsockret höjs och insulin bildas. Blir det möjligtvis nån blodsockerdip när insulinet har arbetat som gör att man blir sötsugen?

Det som förvirrar mig lite i artikeln det länkades till är att det står så här: "Frukt som mellanmål är förmodligen direkt skadligt genom att det ger oss insulinkickar, som bland annat hela tiden ökar fettbildningen i kroppen och gör att vi blir fetare och fetare."

Javisst är det så att livsmedel som höjer insulinnivåerna mycket bidrar till fettinlagringen då det är just insulinet som lagrar in fett. Hur som helst så var det ju just så att fruktos ger ett mindre insulinpåslag än glukos och bör således lagra in mindre fett. Varför det verkar vara precis tvärtom framgår inte i artikeln. Kan någon förklara?

jellyflower2009-05-03 16:26
Antal inlägg: 1108

Ja, det blir det apbur. Det är därför GI-metoden anses funka, då frisätts inte en sån massa insulin så snabbt, och då slipper man den där dippen också.

jellyflower2009-05-03 16:30
Antal inlägg: 1108

Fruktos trodde man förut gav mindre insulinpåslag, men så är inte fallet, kanske för att glukos i kroppen först omvandlas till fruktos i citronsyrecykelns första steg? All läsk i USA sötas med fruktos ist för sackaros, eftersom de producerar en masa majs som man kan framställa billig fruktos av (innanmätet i majskolvar innehåller massor av fruktos). Här i Europa använder vi mer sackaros, vi är inte lika feta. Än. Fruktosen i frukt är rätt försumbar och frukt innehåller så många andra jättenyttiga ämnen ex flavonoider, lösliga och olösliga fibrer m fl att det definitivt är viktigt att äta mkt frukt. Sen är inte alla frukter särskilt söta i jämförelse med godis.

HumbleBug2009-05-03 16:36
Antal inlägg: 1836

Frukt och grönsaker är jävulens påfund. Det trodde jag alla visste. Det ska vara kött, kött, kött i stora mängder. Annars får det vara.

apbur2009-05-03 16:41

Jellyflower, menar du att det ger lika mycket insulinpåslag men mindre blodsocker? För det är väl ändå vedertaget att fruktos inte höjer blodsockret lika mycket som glukos gör och just därför ska diabetiker ersätta vanligt socker med exempelvis fruktos.

frvib2009-05-03 16:41
Antal inlägg: 431

Fruktos ändrar ämnesomsättningen så att den ställs in på ökad fettinlagring. Det är tänkbart att det faktum att den hoppar över glykolysens två initiala steg har med saken att göra.

Frukt är inget farligt; tvärtom finns det måttlig evidens för att det förebygger hjärt-kärlsjukdom. Frukt är inte energitätt och det är svårt att komma upp i de mängder frukt som ger för mycket fruktos till kroppen och därmed en mättad lever. Det finns fog för Livsmedelsverkets rekommendationer om intag av frukt och grönt.

apbur2009-05-03 16:53

frvid, tack, jag har en del att läsa på nu ser jag, rena kemilektionen :)

frvib2009-05-03 16:58
Antal inlägg: 431

Om du är intresserad och duktig på engelska kan du läsa mer här: www.nature.com/oby/j...51 36a.html

Pillemarisk2009-05-03 22:59
Antal inlägg: 159

trashone- vad jag ville säga med tråden är att vi "matas" med studier, råd, artiklar och tv program om vad vi ska och inte ska äta för att bli feta. Jag blir trött och är lite trött på allt tjat.

Tänker att det kanske bara är så att om du nu bestämt dig för att äta rätt, leva rätt, alltså vad som känns rätt för just dig. Ville jag bara hjälpa på traven med en "färdig" beprövad livsstil som kan få tjock/smal att må djäkligt bra..

Bara det jag ville.

//P

trashone - Ej medlem längre2009-05-03 23:05
Antal inlägg: 18678

Vad "vänligt". Inte alls genomtänkt eller så men snällt. Eller oj, nu är jag oxå en tråkmåns.

Risotto - Ej medlem längre2009-05-03 23:17
Antal inlägg: 3069

Att man skulle bli fet av frukt måste vara bull rätt av, att bara fundera på det är snudd på obegåvat.

pennyjenny2009-05-03 23:23
Antal inlägg: 528

I teorin borde man kunna bli det, eller? För även fruktsocker borde väl vara skadligt i EXTREMA mängder?Fast i praktiken skulle man väl i så fall äta ihjäl sig på frukt.

annwid2009-05-03 23:26
Antal inlägg: 57

Snacka om i-lands problem, ät och var glad att du är en av dem som kan välja och välja bort mat från världens alla hörn, det är ganska liten procent av världens befolkning som kan det.
Och blir du fet så har du ätit mer än du gjort dig av med, så var då fet eller ät mindre.

Snoosy2009-05-03 23:27
Antal inlägg: 4273

Pillemarisk, allt vi stoppar i oss sätter sig om man äter i för stora doser.
Små mål, många gånger omd agen är att föredra.
Socker ska man självklart försöka avstå för mycket av, men i små mängder är det ingen fara.
Fett kan man äta mer av än socker.
Sen finns de som hävdar motsatsen.
Vill det leva på en fettsnål diet så är det upp till dom.
Men det är viktigt att få i sig fett för att må bra.

Snoosy2009-05-03 23:27
Antal inlägg: 4273

*de (dom)

Pillemarisk2009-05-03 23:34
Antal inlägg: 159

Snoosy..visst sant små mål många ggr..bara det att för mig var det bara att gilla läget....lägg om stil bara sa jag till mig själv ..hade provat allt inget funkade.

Så då började med mitt nya liv..o det funkar mm

dudeniro - Ej medlem längre2009-05-03 23:35
Antal inlägg: 6214

annwid då, komma här och antyda att detta är ett lyxproblem!? Det är ju hemskt att vi blir feta av äpplena vi äter i bilen på väg från jobbet till villaförorten!

Jag hoppas vi kan inleda en bojkott nu mot de tredejvärlden länderna som förser oss med detta gift - frukterna alltså. Kanske rent av stämma skiten ur någon bananreplublik (Ha!) för att de har fettat ner oss med falsk marknadsföring

Viktor_M - Ej medlem längre2009-05-04 00:08
Antal inlägg: 1637

Man blir fet av allt som innehåller kalorier om man inte rör på sig emellanåt.
Det verkar röra sig om EN överläkare med en väldigt oortodoxa syn på frukt som givetvis kammar in pengar på att snacka skit i pressen. sånt bullshit. dumt, korkat, puckat - you name it!

Som sagt, rör man på sig så slipper man bli fet. frukt innehåller mycket vitaminer och är ett bra sätt att tillgodose sig det nödvändiga dagsintaget.

kajix2009-05-04 19:45
Antal inlägg: 7767

Om man äter 3 frukter får man i sig i runda slängar 10 sockerbitar. Blir man tjock av 10 sockerbitar per dag? tveksamt...

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?