Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 465

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132009-05-04 22:14
Antal inlägg: 17542

De förstår vare sig begreppet eller innebörden. En dys kan lära sig vardagsmatte med hjälp av långvarig träning, nötning, men när det blir abstrakta tal så blir det svårt.

De kan till exempel lära sig mekaniskt att 10 procent är 10 på 100 - men får svårt att översätta det vidare till andra tal - högre eller lägre.

Sen kan dyskalkyli var mer eller mindre uttalad.

Dyslekso2009-05-04 22:16
Antal inlägg: 8945

Hm. Måste vara en träning i tålamod och inlevelseförmåga att ha en närstående med det problemet, tänker jag. Inget illa ment.

mollee - Ej medlem längre2009-05-04 22:17
Antal inlägg: 6087

Okej.
Då är man iaf inte dyskalkylisk då.
Jag kanske bara är tröglärd :S

micro1132009-05-04 22:22

Min dotter har haft en ängels tålamod, och alltid varit ambitiös, vilket gjort att hon trots år av misslyckande aldrig gett upp, utan kämpat på -- själv känner jag mig välsignad som fått uppelva hennes tålamod. Det har varit lärorikt.

Jag är stolt över henne.

mollee - Ej medlem längre2009-05-04 22:26

Bra micro. Det gör henne väldigt begåvad. Att acceptera sina svagheter och göra det bästa av situationen är det klokaste man kan göra!

micro1132009-05-04 22:28

Helt sant mollee

kingcom2009-05-04 22:35
Antal inlägg: 174

alltså det är ju så man arbetar i montessori-verksamhet.

mrperfect2009-05-04 22:53
Antal inlägg: 11437

1: i exemplet med parasollerna finns det 4 påståenden och inte 2

2: jag påstår att jag skulle kunna lära ut procenträkning till vem som helst

guleplutten - Ej medlem längre2009-05-04 23:12
Antal inlägg: 57

Till att börja med: Mitt inlägg var lite väl brutalt. Det ber jag om ursäkt för. Men jag har haft folk väldigt nära i mitt liv som inte har den genetiska förutsättningen att vara kreativa när det gäller att lösa svårigheter. Själva tanken att ens börja skriva med en annan hand har varit en lyxfaktor som dom inte har haft. Jag tror på fullt allvar att vi måste vara ödmjuka även om vi känner oss underlägsna. Jag tror att grogrunden till ett samhälle som fungerar ligger i små små nyanser som ger oss oanade möjligheter. Och jag ber om ursäkt om jag förolämpar dig Mollee, antagligen har jag också fel, men jag fick en känsla av att du faktiskt bara var ute på ett omedvetet sätt efter bekräftelse. Jag tycker att det är helt ok... Det är inte alls det. Men jag tänker bara på dom som vill, men inte kan, skriva med vänster hand för att förändra ett beteende.

Nemi2009-05-04 23:20
Antal inlägg: 5952

Jag har raderat ett antal inlägg som var olämpliga och dryga och ett påhopp på en av skribenterna i tråden. SAmt ett antal inlägg som var svar på dessa inlägg och som tappade sin "mening" när de första inläggen togs bort.

Gulepluttens sista inlägg tar jag inte bort för det utvecklar ett av de inlägg jag har raderat. Men var snälla och fortsätt inte bråket fast jag behöll det "sista inlägget" i den korta konflikten.

guleplutten - Ej medlem längre2009-05-04 23:22
Antal inlägg: 57

Jag är tacksam för att jag fick möjlighet att be om ursäkt för ett av mina dryga påhopp.

mollee - Ej medlem längre2009-05-04 23:26

Guleplutten: du misstolkade, det är allt. Ingen skada skedd :)

Sotfinger2009-05-05 08:47
Antal inlägg: 22361

mollee: jag tror att du är inne på helt rätt väg. Det gäller att hitta nya sätt för hjärnan att pussla ihop saker och ting. Fortsätt att utveckla dina tankar (inte bara här förstås).
Jag läste nånstans att barnen lär sig läsa i skolan inte tack vare pedagogiken utan trots den. Läs- och skrivinlärningen skulle bli oerhört mycket enklare och roligare om man använde vissa metoder som idag används enbart för dyslektiker. Fråga mig inte vilka för det vet jag inte, men grejen är just den: att någon gubbe (oftast gubbe) har utarbetat en metod för något, och denna metod blir vedertagen. Till slut tror alla att det är så man ska/måste göra.

ANDERStG2009-05-05 09:00
Antal inlägg: 7560

Ja, gubbar har ju alltid en gubbvärld för ögonen och metoden är säkert utvecklad utan hänsyn till verkligheten så den är säkert ond på alla sätt. Bättre då att applicera den av en kvinna (eventuellt en späd man) utvecklade specialpedagogiken på alla...

wildman2009-05-05 09:03
Antal inlägg: 3860

Självklart finns det olika sätt att lära sig saker och ting. Det handlar ju om hur man motiverar sig att lära sig saker och ting. Själv har jag tex alltid haft mycket mycket lättare för fysik och tex mekanik än matematik trots att det i princip är matte man ägnar sig åt där. Jag tror det är för att jag ahr så mycket enklare att förstå och lära mig när jag kan applicera matematiken på reella problem. Lite samma sak som att tänka i bilder på något vis.

peter2009-05-05 09:15
Antal inlägg: 1710

...jag gav upp matten i 5:an 1971...den delen är en blind fläck i hjärnan.....och för att inte bli tokig så har jag acepterat detta....fyra räknesätt..sen är det stopp...inget krånglande med ekvationer och derivata...var det nåt som hette origo oxå...hmmm...kommer inte ihåg.....men jag är lycklig att jag hängde med så pass att jag kan addera i huvudet när jag spelar irl-scrabble.... :-)

Sotfinger2009-05-05 09:31
Antal inlägg: 22361

ANDERStG: nej, jag tror faktiskt att den specialpedagogiken är utvecklad av män.

Dalkullan2009-05-05 09:44
Antal inlägg: 1256

Jag tänkte också i bilder när mattefrågor ställdes när man var liten. Det kan säkert vara bra när det handlar om barn och enklare matte.

Tror dock att matte på högskolenivå måste man lära sig på ett annat vis. Har svårt att tänka mig att jag ska kunna lära mig linjär algebra bättre med bilder. Förstår faktiskt inte alls hur det ska gå till.

ANDERStG2009-05-05 09:58
Antal inlägg: 7560

Sotfinger: Ah, rakryggade välvilliga män till skillnad från de illmariga gubbarna som bara vill barn ont. Du får gärna klassificera de mest kända pedagogerna enligt denna uppdelning så vi vet vem som är vad.

kingcom2009-05-05 10:00
Antal inlägg: 174

montessori är utvecklad av en kvinna iaf

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?