Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade10
Mobilspel
Pågående19 913

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mrperfect2009-05-06 12:46
Antal inlägg: 11437

Det kan rycka lite i ena ögat ibland, men det märker bara jag själv..inget allvarligt

Päronmüsli2009-05-06 13:04
Antal inlägg: 391

Hej, jag är 13 år och har typ.. MINIMAL-tics ;-p Jag far med huvudet åt sidorna snabbt ibland.. (typ som att jag säger nej) Fast jag har säkert hittat på det där själv igentligen ;-p

ordfröken2009-05-06 15:13
Antal inlägg: 166

Tack för svaren.

Nån mer som har erfarenhet av detta?

ppi2009-05-06 15:14
Antal inlägg: 1173

Jag har en cp-skadad kompis, min bästa vän faktiskt..
hon haltar.
När jag varit en heldag med henne haltar jag, omedvetet.
Det är en temporär form av tics.

ordfröken2009-05-06 15:21

Ok, men detta är inget som hon ser någon annan göra så det är inte därför hon gör dessa ryck.

ppi2009-05-06 15:32

Tourettes?
Det är ofrivilliga rörelser och ljud.. kan börja lite lätt med små tics. Behöver inte bli extrema tics heller..
Jätteviktigt att bearbeta ev diagnos och lära sig hantera sina tics.

ordfröken2009-05-06 17:59

Min dotter har dock inga ljud för sig ppi utan det är "bara" rörelser.Men jobbigt nog för henne är det dock stackarn.

Nån mer som vet nåt om detta tro?

ordfröken2009-05-06 18:01

Tillägg till förra inlägget jag skrev nyss:
Har läst om Tourettes men då har jag förstått att det verkar röra sig om att man har både ljud o rörelser som inte går att kontrollera.Men det kanske finns undantag.

ordfröken2009-05-06 20:55

Ingen här inne så här på kvällen som vet nåt?? ;)

cissi722009-05-06 21:09
Antal inlägg: 53

Vet att jag läste en del på nätet när min son ( då 8) fladdrade okontrollerat med näsvingarna i tid och otid! Jag läste både om Tourettes, men det är så himla mycket mer än tics så det tror jag INTE att du ska oroa dig för. Nu när min son är 9,5 rycker han i stort sett aldrig..Det var absolut värst så länge jag visade min oro och lite irritation över det. Du kan ju kolla med fröken i skolan om hon sett att hon gör detta även där lika mycket!
Jag tror säkert det går över snart, mitt råd är att försöka att inte uppmärksamma så mycket( svårt jag vet))...
Lycka till och ha tålamod!!

ordfröken2009-05-06 21:16

Tack cissi!

Har kollat med fritidspersonalen idag och de hade ju märkt det men inte gjort nåt stort av det.Några barn hade frågat varför hon gjorde som hon gör.Hon hade sagt att "det bara blir så". Och sen så var det ingen som frågade mer.De skulle hålla lite extra koll på det så ingen retar henne eller så.
Hennes fröken har varit bortrest nu men kommer snart tillbaks så jag ska prata med henne också.

Tess 082009-05-06 23:18
Antal inlägg: 18003

Ok, nu har jag inte läst alla inlägg, men kan bara säga att en kompis son hade precis samma blinkningar som du beskriver.
Det började med blinkningar och sedan "onormala" stirrningar eller vad jag ska kalla det. Han spärrade upp ögonen och tittade åt sidan.
Sedan hade han inte så många upprepade rörelsetics, men då lade han till ljud istället... snörvlingar, snarkningar, harklingar osv.. hela hela hela tiden.
Han har helle rinte blivit retad och på frågan om han håller påsådär i skolan blev svaret nej, men enligt fröken ska svaret vara JA!!
Detta är några år sedan och det avtog ett tag, men har nu börjat återkomma...

ppi2009-05-06 23:21

Om folk uppmärksammar och kommenterar det kan det förstärkas.
Jag har haft tics, spärra upp ögonen, titta åt sidan och blinka..
men det försbann.

Virvelie2009-05-07 00:02
Antal inlägg: 176

Min son hade olika tics i samma ålder som din dotter är nu. Det ena avlöste det andra. Det var blinkningar med ögonen, harklingar och konstiga miner. Det minskade med tiden. Nu är han 13 och har inget sånt alls kvar.

Touretts är så mycke mera än bara ryckningar, så det tror jag inte alls att du ska fundera över. Det finns dock en bra bok som heter Mr Tourette och jag, om du vill veta mera.

Jag tror på att man inte ska göra nån grej av det. Skulle det inte ge sej med tiden kan man ta henne till läkare. Min grabb höll på i ett par år innan det gav sej helt.

ordfröken2009-05-07 09:25

Tack snälla för era svar! :)

Ska försöka att inte oroa mig....men inte helt lätt dock.Och vi försöker att inte påpeka det för henne i hopp om att det lugnar sig fortare då.

Tess 082009-05-07 09:45
Antal inlägg: 18003

Som jag har förstått det kan dessa tics vara en start till Tourettes, men det finns olika kriterier som ska uppfyllas för att räknas som Tourettes.

ordfröken2009-05-07 13:09

Har också förstått det som att det kan vara början till Tourettes men det verkar som att det då innebär att man har både ljudtics och rörelsetics.Och dottern har ju "bara" rörelser dock.Får väl vänta lite o se annars blir det nog att kontakta doktorn.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-05-07 13:36
Antal inlägg: 1637

ordfröken: Kolla på den här om Tourettes syndrom sv.wikipedia.org/wik...es _syndrom . Även om den här artikeln förklarar att tics kan vara en början på Tourettes så är det, precis som Virvelie förklarade, lång ifrån en regel att alla tics utlöser Tourettes. Ju mer information du tillgodoser dig, dessto tryggare kan du nog känna dig.

Här är en länksamling där det finns en del om Tourettes också
user.tninet.se/~fxg2...re ttes.htm

ordfröken2009-05-07 13:44

Tack Viktor!! :)

Ballerina2009-05-07 15:11
Antal inlägg: 1726

Si Si

Jag har tourettes syndrom som jag trodde alla visste här på beta =)
Det är när man lider av tics konstant. Så om du undrar något, fråga på :)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?