Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 607 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kjempegrejt | 2009-05-07 21:16 | |
![]() | I mitt liv märks det, om jag inte får den ynka lön jag har idag, så har jag inte råd att bo kvar i mitt hus. Kan ju anses som lyx med ett hus överhuvudtaget för vissa, men jag har jobbat hårt för det. Så jag vet så många på bara mitt jobb som inte hade påverkats av en sänkning med 10-20 tusen, varför skulle jag då sänka min lön? Nej, det kommer aldrig hända | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2009-05-07 21:19 | |
![]() | Du menar att det faktum att ett företag över huvud taget gjort vinst betyder att motsvarande summa har "stulits" från arbetarna? | |
| Mixiplus | 2009-05-07 21:25 | |
![]() | gnagelram, kolla inslaget. Det är visserligen på engelska, men du kan säkert få hjälp med att få det översatt *skojar bara* | |
| Göllefjön | 2009-05-07 21:33 | |
![]() | YamahaJet: Nej jag är inte oersättlig, men det är inte min chef heller. Fick ett rejält skambud av min förra chef, och just därför är hon min förra chef och inte min nuvarande. För tillfället kryllar det inte av jobb, men varför ska man som arbetstagare acceptera vad som helst? problemet är att facket är svagt. Som det är nu kan arbetsgivare säga "Ställer du inte upp på detta hittar vi någon annan som gör det". Skulle facket fungera som tänkt skulle alla gå ihop och säga nej, men så är det inte nu... | |
| RAUBTIER | 2009-05-07 21:34 | |
![]() | har ingen lön, så det går bra. | |
| olgaviktoria | 2009-05-07 21:34 | |
![]() | Sänkt lön? Över min döda kropp! | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-05-07 21:44 | |
![]() | Varför skulle jag vilja sänka min lön (om jag nu hade haft nån då)? För att betala för giriga företagares dåliga val? inte nog med att skattepengar går åt att betala för deras kris. om det är några som har pengar nu ändå så är det väl företags och bankbossarna. och politiker. | |
| The 3rd Man | 2009-05-07 21:48 | |
![]() | Jag är villig att skjuta kapitalistkräk istället. | |
| Göllefjön | 2009-05-07 21:52 | |
![]() | "Skjuta kapitalistkräk"? Den här diskussionen börjar ta en dålig vändning. Faktum är att företag drivs med ett mål - att tjäna pengar. Det finns inget företag som startas med målet att ge folk jobb eller vara någon annan form av social aktivitet. Om man börjar gå med minusresultat måste man dra ner kostnader och ibland tyvärr dra ner på personal. Jag tycker inte att detta gör "kapitalistkräken" till dåliga människor. De flesta företagare är bara hederliga människor som vill tjäna pengar. Frågan var: Skulle du acceptera sänkt lön? Mitt svar är nej, om det gäller timlön. Däremot skulle jag gärna jobba mindre och då också tjäna mindre totalt om det var ekonomiskt möjligt. | |
| ppi | 2009-05-07 21:52 | |
![]() | sänk era löner ni, får jag lägre föräldrapenning än jag redan har så stryper jag någon. | |
| Dyslekso | 2009-05-07 21:53 | |
![]() | Om ni jobbar på ett företag vars beställningar tryter, något alla på företaget känner till, och ledningen säger att "tyvärr, det här går inte längre - vi måste antingen göra oss av med 10 % av personalen, eller sänka lönen med motsvarande summa" så gör ni vadå? Tvingar företaget att trolla fram pengar? | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-05-07 21:56 | |
![]() | Jag, och alla andra på företaget, fick sänkt lön med 2300:-/mån .. så visst kan arbetsgivaren sänka din lön om de vill, Pillemarisk, dock ej under avtalsenlig lön. Vi låg 2300:- över avtalet eftersom våran tidigare chef hade gjort om våra tjänster till arbetsledare vilket den nuvarande tog tillbaka.. Det var bara att acceptera eller gå.. Vi valde att acceptera allihopa men å andra sidan gör vi nuförtiden inte ett skit förutom det som står i arbetsbeskrivningen. Allt annat får chefen göra själv!!!!!! | |
| Göllefjön | 2009-05-07 21:57 | |
![]() | Dyslekso, jag skulle tycka att ledningen gör ett dåligt jobb om de lade över det beslutet på arbetstagarna. Det skapar troligtvis bara osämja och bråk i arbetsgruppen, det blir grupptryck och liknande beroende på att folk tycker olika. De som jobbat länge och sitter säkert vill förmodligen inte sänka sin lön medan de som riskerar att åka ut förmodligen har en annan syn på saken... Jag skulle tycka att cheferna var fega om de ställde ett sånt ultimatum. Det är bara ett sätt att skyffla över sitt eget ansvar på andra... | |
| HumbleBug | 2009-05-07 21:58 | |
![]() | Safflor: Om man inte har ambitioner eller höga anspråk på livet så kanske det inte spelar så stor roll... bra poäng... | |
| Dyslekso | 2009-05-07 21:59 | |
![]() | Så du menar att det är bättre att de bara sparkar folk då? Är det mer rättvist? | |
| The 3rd Man | 2009-05-07 21:59 | |
![]() | Sänka lönen eller få sparken när lejonparten av vinsterna går till aktieägarna och när det går dåligt får arbetarna lida ALDRIG. Gå med i ett riktigt fack och kämpa för din lön! | |
| Dyslekso | 2009-05-07 22:00 | |
![]() | Genom att "skyffla över" beslutet till arbetstagarna ger de ju dessa en möjlighet att utöva solidaritet. Det brukar ju vara ett uppskattat ord. | |
| Dyslekso | 2009-05-07 22:01 | |
![]() | Vad ska facket göra åt förlusterna för ett mindre företag i en mindre kommun, exempelvis? | |
| The 3rd Man | 2009-05-07 22:03 | |
![]() | Blockader? arbetsplatskamp? vild strejk! | |
| Mikael | 2009-05-07 22:03 | |
![]() | T.ex. fyra dagars arbetsvecka med 90% lön, som det handlat om i många fall, skulle jag acceptera utan att blinka. Har svårt att förstå hur någon kan tacka nej till ett sånt erbjudande. | |