Spelrum
Giraffen39
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 607

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Göllefjön2009-05-08 18:00
Antal inlägg: 203

Sekretess is the shit.

Jag vill inte att sjukvård och myndigheter lämnar ut känslig information om mig till någon, oavsett vem. Att sedan folk hamnar i kläm kan väl hända, men så är ju fallet även om man inte har sekretess...

le-lou2009-05-08 18:18
Antal inlägg: 17500

Sekretess används ju bara när det handlar om andra, du själv har rätt att veta det som finns om dig själv.

Miss_jk2009-05-08 18:28
Antal inlägg: 8941

Hade inte vi skrivit på ett avtal om sekretess på mitt jobb så hade jag kunnat sprida en hel del grejer om väldigt många personer. Saker som de troligtvis inte alls vill ska komma ut... Ser inte alls något dumt eller konstigt med sekretess. I de flesta fall när det är VIKTIGT att bryta sekretess så fixar polisen det ändå.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-05-08 19:07
Antal inlägg: 1637

amb1: "Vidare så tänker jag inte gå in på detaljer, tydligen formulerade jag innebörden fel, lagen om sekretess är bra jag menar bara att ordet missbrukas allt för mycket."

Dåligt resonemang. Du ställer en fråga men ber om att tråden ska stängas ned för att du inte kan bemöta svaren du får på din fråga. Otacksamt och dålig stil.

Jacob_Flygar - Ej medlem längre2009-05-08 20:50
Antal inlägg: 88

Jag tycker i och för sig också ofta att man på vissa myndigheter och så hänvisar för mycket till sekretess. Men om man ber om en motivering i form av en besvärshänvisning så är det ofta så att beslutet ändras. Givetvis i de fall där myndigheten mer rutinmässigt sekretessbelagt utan att det funnits något skäl till det egentligen.

krutmarie2009-05-08 23:47
Antal inlägg: 1696

Jacob, ett beslut är oftast en offentlig handling. Det finns inte rutiner för vad som är sekretess eller inte varken p g a lathet eller annat. Det finns en sekretesslag som ska följas och alla myndigheter har skyldighet att se till att deras anställda följer den lagen.

Jacob_Flygar - Ej medlem längre2009-05-09 00:06
Antal inlägg: 88

Det där vet jag krutmarie.

Jag begär ofta ut handlingar. Många gånger är första svaret att det är sekretess, men som sagt så ändras det inte sällan när man begär en besvärshänvisning.

Så vad jag pratar om är inte att jag anser att det som är sekretessbelagt MED RÄTTA inte ska vara det utan vilket jag själv tycker framgick tydligt i mitt inlägg att det inte sällan är så att något är sekretessbelagt mer av rutin och "bäst att göra det"-tänket.

Och som du kanske såg i ett tidigare inlägg skrev jag att det också kan vara så att något som är sekretessbelagt hos en myndighet inte är det på ett annat ställe där handlingen också finns.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?