Spelrum
| Giraffen | 16 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 26 |
Mobilspel
| Pågående | 19 883 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Aleu | 2009-05-20 13:12 | |
![]() | Sangria: jag trodde nog vi var inne på samma linje =) | |
| Lisaa | 2009-05-20 13:18 | |
![]() | Jag har vänner som är laktosintoleranta. Noga kollade vi allt som vi skulle servera till lunch men det blev fel ändå, stekpannan var inte ordentligt urdiskad med diskmedel, det fanns laktos kvar av senaste stekningen med smör... Vi var i en sommarstuga som inte är vår. Mimikryp, många har ju laktrastabletter till hands för att mildra besvären när de kommer, vore det inte bra om din mamma hade det till hands? | |
| dreamon | 2009-05-20 13:39 | |
![]() | Jag kan bara tillägga att celiaki.se har ingen bra uppdaterad hemsida. Jag är medlem där och i vår tidning står det så mycket mer än vad som står på hemsidan. Nya rön och forskning hela tiden sker ju kring områdena, så vad man bör äta och inte äta står inte där. Ett hett tips: Köp hem en förpackning lactrase tabletter ifrån apoteket, kostar ca 50 kr för en förpackning på 10 tycken. Tar man 1-2 tabletter så klarar man mjölk upp til 2 dl utan att få ont i magen. Det är just nedbrytningsförmågan av mjölksocker som magen ej klarar utan lactrase. Värre är det om hon är mjölkproteinallergisk för oss finns inga tabetter. :-( | |
| wildcard | 2009-05-20 13:49 | |
![]() | Lisaa: OM det är en gjutjärnspanna så FÅR man inte diska ur den med diskmedel. Det är lika med att svära i kyrkan om man är religiös! Om man är _så_ känslig mot laktos, så skall man berätta hur värden skall bete sig eller ta med en egen teflonpanna? Jag skulle nog nästan ha blivit sur om jag "vänt ut och in" på allt för att det skall bli rätt och de inte informerat mig om HUR allvarligt läget är! | |
| Lisaa | 2009-05-24 18:27 | |
![]() | Jag diskar alltid gjutjärnet med en droppe diskmedel, det funkar bra ändå tycker jag. Vill inte ha smak från vad man stekt i pannan innan. Sur blev jag av vår gästs reaktion, inte mot hans mage alltså, utan för vad han insinuerade. Han antydde att det nog var mjölk i maten ändå och att vi inte hade läst innehållsdeklarationen ordentligt, mutter, mutter... Jag vet ju att hans mage ÄR mycket ömtålig, och vi var två som lusläste på allt som vi bjöd på. | |
| Mimikryp | 2009-05-24 19:06 | |
![]() | Tack, jag ska berätta för mamma om Laktras/Lactrase-tablette rna. :-) Lisaa; Hopplöst när det är så illa. Och trist med sådana insinuationer! :-( | |
| Sotfinger | 2009-05-24 19:14 | |
![]() | Mimikryp: det är ju väldigt olika hur pass känslig man är för laktos. Alla har inte noll produktion av laktas i tarmen, utan bara nedsatt produktion. Är man laktosintolerant brukar man snart lära sig vad, och hur mycket man tål. Mjölkproteinallergi är nånting helt annat. | |
| Mimikryp | 2009-05-24 19:34 | |
![]() | Mmm, jag vet att det är skillnad på laktosintolerans och allergi mot komjölkprotein. | |
| Sotfinger | 2009-05-24 19:36 | |
![]() | Ja, men alla vet inte det, inte ens de drabbade... "Jag tål inte mjölk". | |
| Hillegnu | 2009-05-24 19:53 | |
![]() | Laktosintolerans är ingen allergi. Ämnet laktras som finns i tarmen och som bryter ner mjölksocker som kommer från komjölk saknas helt eller delvis när man är laktosintolerant. Det är högst individuellt hur mycket laktos en person tål. Man kan alltså inte säga generellt vad man kan eller inte kan äta. Man får helt enkelt prova sig fram. En ost behöver inte vara lagrad i tre år för att laktosen skall försvinna, utan i tre månader. Valio som är finlands motsvarighet till svenska Arla har ett väldigt stort sortiment låglaktos eller laktosfria produkter. Valios produkter som är laktosfria eller låglaktos har märkningen HYLA. | |
| Mimikryp | 2009-05-25 20:25 | |
![]() | Jadå, jag känner väl till Valios produkter och HYLA-märkningen. :-) | |