Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade46
Mobilspel
Pågående19 842

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mommesfrites - Ej medlem längre2009-06-02 09:44
Antal inlägg: 7605

För en gångs skull måste jag hålla med Risotto till punkt och pricka. Några av västvärldens invånare är drabbade av mathysteri med allmänt kolhydratförbud, då det i själva verket är socker och allt för stora portioner vi ska avstå ifrån. Stort överklassproblem att inte kunna äta fisken i sin närhet, utan vara vegetarian och importera baljväxter, syntetiskt framställda proteinprodukter och tillverkade vitaminer.
Människan behöver i regel inga kosttillskott alls, om hon äter en varierad och sund kost.
Varför är vitt mjöl och ris basfödan för 90% av jordens befolkning? Har ni ö h t sett en fet kines? Hela arabvärlden har en mycket bra matkultur och hälsa med bra tänder och sparsamt med övervikt. Ordentligt med ris, pasta, rotfrukter, grönsaker, fisk och kött (halalslakt är inte alls så plågsamt som Scans djurhållning) samt olja efter behov är utmärkt mat.

Gimp2 - Ej medlem längre2009-06-02 09:48
Antal inlägg: 2385

tack

marmotte2009-06-02 10:04
Antal inlägg: 346

Hur skall man kunna veta vilken kost som är sund nog? Det hjälper knappast att läsa på förpackningarna. "Denna produkt är framställd av näringsmässigt usla råvaror som till råga på allt har transporterats över halva världen innan vi tillsatte smakförstärkare och konserveringsmedel och fick lov att kalla produkten svensk eftersom den färdigförpackats i Sverige." Så står det aldrig på ngn paket och ändå är livsmedelsbutikerna fulla med sånt skräp.

Sotfinger2009-06-02 10:50
Antal inlägg: 22361

Ja, tyvärr har det gått därhän. Sk sunt förnuft inom matbranschen är ett minne blott.

Safflor - Ej medlem längre2009-06-02 10:52
Antal inlägg: 832

Jag tycker ärligt att rågbröd med surdeg är det enda goda brödet. Varför är måste du alltid uttrycka dig så oförskämt och kategoriskt, Risotto?
Som att din åsikt och smak vore allerådande och den enda rätt och alla andra borde sätta en regel över käften. Nu råkar jag inte alls dela din smak. Och det behöver nödvändigtvis inte ha med att göra att jag är någon hälsofreak, för det är jag långt ifrån. Men jag gillar inte vetebröd och jag tycker inte pasta är gott.

Safflor - Ej medlem längre2009-06-02 10:52

'allenarådande, skulle det vara.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-06-02 10:56
Antal inlägg: 2032

folk har i alla tider ätit bröd, potatis och annat icke GI/atkinsgrejer.
Man har stekt i smör och haft diverse gräddsåser utan att övervikten gick i taket. att vi rör på oss för lite, och äter alldeles för mycket mer än vi behöver kan vara anledningar till att vi är feta och mathysteriska.
nästan all mat är sund i rätt proportioner och kombinationer.

Safflor - Ej medlem längre2009-06-02 11:00

Jag äter massor som anses "onyttigt". Men råkar tycka rågbröd är för jävla gott, helt enkelt. Finner vitt bröd och pasta menlöst.

Risotto - Ej medlem längre2009-06-02 11:27
Antal inlägg: 3069

Safflor, jag tycker inte att jag ska behöva skriva i detalj vem eller vilka jag syftar till i ett inlägg men jag har absolut inte riktat mig till dig eller någon annan "ätare" med avsikten att den ska hålla truten. Vad jag menar med "tro sig veta vad som är bra och inte" är alla dessa "häloprofeter" som figurerar i diverse spalter och dylikt och talar om för dig och mig vad vi ska äta eller inte.
Jag säger som alltid annars att ät vad du vill, mig bekommer det inte och du ska givetvis äta så som du mår bäst utav.

Själv kommer jag att få lite mer anledning att äta fisk eftersom att jag precis har fått ett jobb i en fiskvagn som säljer färsk fisk och skaldjur, en röding ligger och väntar på att bli gravad.

ppi2009-06-02 11:55
Antal inlägg: 1173

Vitt bröd är inte så jäkla nyttigt, kanske beror på hur mycket man äter också? ;)
Alla bantningsmetoder är larv, jag har provat ett antal.. vissa funkar bättre än andra, men det är knappast det ultimata för kroppen.
Att utesluta kolhydrater och sitta och trycka bacon och grädde.. säkert skitbra ;P
Lägre energiintag än det man förbrukar = viktnedgång.
Man kan äta allt, men i rätt mängd, OCH röra på sig.
Det är det absolut enklaste.

mollee - Ej medlem längre2009-06-02 12:13
Antal inlägg: 6087

Pasta är iaf godare att äta rent allmänt :)

Men när det gäller fullkorn, är fullkornsbröd givet medans fullkornpasta är smått vidrigt om jag får säga vad jag tycker.

Skid Row - Ej medlem längre2009-06-02 12:17
Antal inlägg: 559

Bara äta pasta är ingen höjdare utan det är vad man har till som gör pastan god

Sotfinger2009-06-02 12:28
Antal inlägg: 22361

mollee: det finns olika sorts fullkornspasta! De första som kom smakade som om man blandat sågspån i smeten och det var ju inte så kul. Men nu finns det sorter som är helt ätliga, bra konsistens, bra smak och har liksom mer substans än den slemmiga vita pastan.

Pseudonymf2009-06-02 12:31
Antal inlägg: 8282

Jag äter grön färskpasta... och vitt bröd. Men mest äter jag fullkorsbröd - inte för att det är det godaste jag vet, utan för att jag inte kan kontroller intaget av vitt bröd.

MatsJoel2009-06-02 12:57
Antal inlägg: 686

På sommaren blir det mer bröd än pasta för mig för vem orkar laga och äta varm mat i hettan?

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-06-02 12:59
Antal inlägg: 31064

Sotfinger: Tipsa hemskt gärna om god fullkornspasta, jag är ganska obevandrad och tycker ofta den smakar lite trist.

kajix2009-06-02 13:13
Antal inlägg: 7767

"Man kan äta allt, men i rätt mängd,"

Hur mycket är rätt mängd av flugsvamp?

mommesfrites - Ej medlem längre2009-06-02 13:14
Antal inlägg: 7605

Kajix, ca 1-2 ml.

ppi2009-06-02 13:15
Antal inlägg: 1173

kajix, det märker du ;P

Plumspapper - Ej medlem längre2009-06-02 13:20
Antal inlägg: 1005

Det säger väl sig självt att man får i sig mer om man äter fullkorn än om man äter vitt mjöl.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?