Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 918

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MatsJoel2009-06-06 23:57
Antal inlägg: 686

"I övriga frågor kommer de alltså att rösta som sin partigrupp, precis som centern röstar med alliansen, så det ser inte jag som något konstigt."

Ser du allvarligt talat inte skillnaden på att (som centern) rösta antingen enligt partiets ideologi eller enligt den förutbestämda alliansens linje, och att rösta ihop med en partigrupp som man ansluter sig till EFTER valet?

shiithead - Ej medlem längre2009-06-06 23:59
Antal inlägg: 1

lite BB över PP, dom verkar ju sjukt enfaldiga. Rösta fram dom till EUP så ni kan tanka ner fritt, för det är ju det "svåraste ilands problemet"....eller nått

MatsJoel2009-06-07 00:01

Man behöver lika lite datorkunskaper för att förstå att övervakning av internettrafik är fel som man behöver kunskap om postväsendet för att förstå varför brevhemligheten är viktig.

Jag som troligen har ungefär likvärdiga datorkunskaper som en genomsnittspirat kan säga att deras inställning till upphovsrätten är helt uppåt väggarna. Det är 1) inte en teknikfråga. 2) Helt subjektivt.

anneli72 - Ej medlem längre2009-06-07 00:01
Antal inlägg: 11612

Yes,jag fick tillbaka leget idag!

Imorgon är det jag som ska göra min röst hörd i Europa.

tydal2009-06-07 00:01
Antal inlägg: 548

Ena anledningen är det pratas väldigt mycket om dem och deras frågor i massmedia. Yrkespolitikerna måste därför läsa på i ämnet för att kunna uttala sig eftersom de får en massa frågor om det.

Andra anledningen är att yrkespolitikerna inte röstar i enlighet med sina bergfasta idéer. De tror naturligtvis att de gör det, men på grund av okunskap om datortekniken så väljer de fel.

anneli72 - Ej medlem längre2009-06-07 00:07

Benny Andersson har inspirerat mig.
Trodde aldrig att ABBA skulle få mig intresserad av politik.

bomah - Ej medlem längre2009-06-07 00:10
Antal inlägg: 1021

har haft full respekt för falkvinge tidigare, men det han uttryckte i den där artikeln fick han att framstå som en idiot...

groundhog - Ej medlem längre2009-06-07 00:10
Antal inlägg: 103

tydal: Hur exakt kommer datorkunskapen in i diskussionen om hur medicinska patent och hur privata monopolmarknader fungerar? Vad är det jag som icke-tekniker inte förstår i dessa frågor?

tydal2009-06-07 00:17

MatsJoel: Men man behöver datorkunskap för att förstå vad övervakning av internettrafik innebär. När det gällde FRA så skulle de ju bara spana på trafik till och från utlandet, men de förstod ju inte att trafik som har både avsändare och mottagare i Sverige väldigt ofta går via utlandet. Inte heller förstod de att trafik som har både avsändare och mottagare i utlandet kunde gå via Sverige. Och inte heller förstod de analogin med att öppna alla brev...

Med IPRED förstod de inte att det driver på utvecklingen av anonymiseringstjänster och att det försämrar utbudet av öppna trådlösa nätverk.

Med att införa skydd för kopieringsskydd i upphovsrättslagen förstod de inte att de försvårar för folk att köpa film och musik. De införde ju faktiskt lagändringen för att göra det lättare att köpa film och musik över internet...

De senaste 10-15 åren innehåller många exempel på när politiker har valt helt fel väg, på grund av att de inte förstår sig på datorer och internet.

anneli72 - Ej medlem längre2009-06-07 00:20

20% av befolkningen vet inte ens om att det är val imorgon.
Va f-n gör folk på dagarna?
Spelar CS,eller?

tydal2009-06-07 00:31

groundhog: Den enda faran jag som datortekniker ser med patent är om man skulle införa mjukvarupatent som i USA. Det vore vansinne eftersom det redan finns patent för i stort sett allt, som menyer, högerklick, förhandsgranskning, m.m. Men tack vare att de inte gäller här så är man säker som utvecklare. I USA måste företagen betala licensavgifter kors och tvärs. Eller betala advokater. Det har man inte råd med som litet eller nystartat företag. I övrigt är jag inte insatt i patent.

Problemet med upphovsrätten är att man inte kan kontrollera att den efterlevs för icke-kommersiellt bruk längre. Förr i tiden gick det när inte vem som helst kunde trycka böcker, sända radio och tv, spela in musik och distribuera till hela världen. Men i dag när alla kan göra det från sin dator eller mobiltelefon, utan kostnad, då går det inte att hålla koll.

groundhog - Ej medlem längre2009-06-07 00:31

"Om vi får in piratpartister i EU-parlamentet så kan vi vänta oss att de röstar rätt i alla frågor som rör internet, personlig integritet och mänskliga rättigheter. Vi kan också vänta oss att de övertygar andra att rösta rätt."

Hahaha... =)

groundhog - Ej medlem längre2009-06-07 00:33

"Problemet med upphovsrätten är att man inte kan kontrollera att den efterlevs för icke-kommersiellt bruk längre. Förr i tiden gick det när inte vem som helst kunde trycka böcker, sända radio och tv, spela in musik och distribuera till hela världen. Men i dag när alla kan göra det från sin dator eller mobiltelefon, utan kostnad, då går det inte att hålla koll."

Oj vilken tur att du redde ut det här. Jag hade aldrig klarat att tänka så långt. Jag är inte säker på att jag förstår allt dock - det är många svåra ord och tekniska finesser i ditt inlägg. Var kan jag lära mig mer? C++ for dummies?

Kolbxbo - Ej medlem längre2009-06-07 00:57
Antal inlägg: 1161

För politiker är IT-teknologi rocket science! De är otroligt okunniga.
Sen har vi låtsaspoliser som köpt polisbrickan med pengar från Hollywood.
Jag tycker man ska motarbeta storebrorsfasonerna.

EU- valet känns för mig avlägset. Känns inte lika viktigt som det vanliga valet. Rösta ska jag...
EU är skit tycker jag....ruffel o båg.

MatsJoel2009-06-07 01:17

"Förr i tiden gick det när inte vem som helst kunde trycka böcker, sända radio och tv, spela in musik och distribuera till hela världen. Men i dag när alla kan göra det från sin dator eller mobiltelefon, utan kostnad, då går det inte att hålla koll."

Och därför måste vi "balansera" upphovsrätten genom att ta bort den så att tonåringar lagligt kan kopiera musik och film som upphovsmän och framför allt rättighetsinnehavare plöjt ner stora resurser för att framställa.

MatsJoel2009-06-07 01:17

*framställa samt marknadsföra.

Tedacious2009-06-07 02:05
Antal inlägg: 1445

jag kom precis hem. läser igenom tråden imorn när jag är pigg och ger svar.

Annisen86 - Ej medlem längre2009-06-07 09:58
Antal inlägg: 85

Jag förstår inte vad syftet med den här tråden är. Att skrämma iväg folk från PP på grund av den länkade artikeln? Har ni ens läst orginalartikeln?

Där står bland annat:

"– Moderaterna är inte så renodlat kapitalistiskt som jag tycker om. De är någon slags halvmjäkiga socialliberaler, säger Falkvinge.

– Jag kallar mig ultrakapitalist och det var så jag kom in på de här frågorna.

Men piratpartiet är på intet sätt ett högerparti, menar Falkvinge. På sätt och vis kan han till och med tala om att piratpartiet slåss för en form av digital kommunism, där alla får bidra efter förmåga och där resultatet fördelas efter behov.".

Citatet är alltså taget ur sitt sammanhang, som vanligt med Aftonbajset. Det är bara Falkvinge själv som är "ultrakapitalist", partiet i sig har inget med den attityden att göra. Om ni är rädda för Falkvinges syn på vissa saker i livet, men gillar Piratpartiet - rösta personval på någon annan bara. Vad är problemet?

Och ni som räds för att han säger att det är uttjatat med vård, skola, omsorg, med mera; med det lär han inte mena att det är fullkomligt oviktigt med samhällets humana delar, utan snarare att de andra partierna inte utvecklas, utan står och trampar i samma spår, med samma uttjatade argument, för att locka väljare, för att sedan inte lyckas utveckla varken vård, skola, eller något annat i alla fall, när de väl vunnit valet.

De andra partierna verkar bara leva på massa tomma löften, anpassade efter vad de tror majoriteten vill höra, men de brinner inte för någon sakfråga, och får därmed inte speciellt mycket gjort. Därav sade säkerligen herr Falkvinge vad han sade om Moderaterna. De drar bara mot vänsterhållet för att vinna röster, hellre än stå för sin egentliga sak.

"– För Rick Falkvinge är det här så viktigt, stort och historiskt att jag tror han helt uppriktigt har lämnat de eventuella högerpolitiska drivkrafter han tidigare hade bakom sig, säger Fleischer.

– Han ser verkligen piratpartiet som en historisk rörelse som är i analogi med arbetarrörelsens, miljörörelsens och gayrörelsens framväxt. Det är inte bara retorik, så tror jag faktiskt han tänker.

Pirate Bays Peter Sunde Kolmisoppi, som liksom Fleischer aldrig hade hört talas om Falkvinge innan han startade piratpartiet, instämmer.

– Han brinner så otroligt mycket för de saker han sysslar med. Det är få andra personer som har brunnit så mycket för de här sakerna. Det är få människor som har brunnit så mycket för någonting, skulle jag vilja säga."

Jag förstår inte alls vad som är så hemskt med artikeln. Jag tycker den är klockren och han, liksom partiet i sig, verkar förstått precis vad som behövs göras med samhället. Som jag ser det, såklart.

tydal2009-06-07 11:47

MatsJoel: Det jag tycker man bör göra, och som jag har sagt rätt länge (redan år 2002 var jag med i tv och uttalade mig) är att film- och skivbolagen måste sälja sina verk på det sätt som folk vill köpa dem.

Det är alldeles uppenbart att folk vill kunna ladda ner vad som helst när som helst, men fortfarande vill inte alla film- och skivbolag tillåta det och därför så går det ju inte att betala för det trots att man vill.

Visst finns det ett fåtal som tycker att allt ska vara gratis, men de allra flesta vill betala för sig. Om bara film- och skivbolagen ville ta betalt så skulle de få pengar.

Det som folk vill ha är kort och gott:

1. Gigantiskt utbud. Allt som någonsin spelats in.

2. Inget kopieringsskydd. Det man köpt vill man naturligtvis kunna titta/lyssna på var man vill, sin dator, sin mobil, sin mp3-spelare osv.

3. Fast pris oavsett hur mycket man laddar ner. Kanske 400 kronor i månaden. Det skulle många betala för att lagligt få tillgång till all musik, film och tv-serier.

Sen mars i år så finns iTunes för musik (före det hade de kopieringsskydd) men all musik finns inte. Flera skivbolag/artister har aktivt valt att de inte vill sälja sin musik på det sättet. Inte heller får man köpa tv-serier i Sverige på grund av film-/tv-bolagens rättigheter.

Frågan är bara hur lång tid det ska ta innan film- och skivbolagen börjar ta betalt. Det är bara det som kan lösa fildelningsproblematiken.

MatsJoel2009-06-07 11:50

"med det lär han inte mena att det är fullkomligt oviktigt med samhällets humana delar, utan snarare att de andra partierna inte utvecklas, utan står och trampar i samma spår, med samma uttjatade argument, för att locka väljare, för att sedan inte lyckas utveckla varken vård, skola, eller något annat i alla fall, när de väl vunnit valet."

Ja du, man kan hitta på att han menar vad man vill, om man vill, men faktum kvarstår att oavsett vad han anser att de andra partierna lyckas med vad gäller vård/skola/omsorg, så är det jämförelsevis såpass oviktigt för honom att han är beredd att gå med på vad som helst i de frågorna.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?