Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 20 018 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| svininfluens - Ej medlem längre | 2009-06-14 19:49 | |
![]() | Ja precis, vad som är rätt och fel är oftast relativt. Det är därför jag föredrar engelskan som är mer ergonomisk, pedagogisk och estetisk när det kommer till ordlängder och läsbarhet. | |
| svininfluens - Ej medlem längre | 2009-06-14 19:55 | |
![]() | Det där med sammansatta ord + s + ord kan också låta rätt konstigt ibland. Ta mid+sommar och drick lite vin, och vad häller du då i dig om inte ett midsommarsvin? | |
| Minta | 2009-06-14 19:55 | |
![]() | Det finns ingen objektivt rätt och fel när det gäller ordlängd. Men särskrivning och långa sammansatta ord anses mindre bra på grund av att de blir svåra att läsa och förstå och begripligheten kan påverkas. | |
| mrperfect | 2009-06-14 20:42 | |
![]() | På radions program språket www.sr.se/sida/defau...gr amID=411 dryftades detta en gång, vad jag minns så använder man s där det är bekvämt att använda det om inte om det inte är bekvämt. | |
| svininfluens - Ej medlem längre | 2009-06-14 20:50 | |
![]() | Så tycker jag att alla lagar borde vara utformade. | |
| mrperfect | 2009-06-14 20:55 | |
![]() | Grispåverkan Ja, att få knacka ner några pensionärer om kassan är skral ? :) | |
| Göllefjön | 2009-06-14 22:55 | |
![]() | Ännu konstigare är väl när man sätter ett u som binder samman: gatukorsning, exempelvis | |
| Minta | 2009-06-14 23:06 | |
![]() | Det är äldre former som får andra fogeelement än s, t ex gästabud, prästestånd. Ordet kan också tappa slutvokal t ex lampskärm och bevaras i sin helhet temadag, i gatukorsning ersätts slutvokalen med ett fogeelement och i dikeskörning bevaras substantivet och fogeelementet s sätts in. | |
| svininfluens - Ej medlem längre | 2009-06-14 23:11 | |
![]() | Det är i alla fall tur att vi kan lägga skattepengar på att ha en akademi som kan skriva böcker om hur man ska hålla reda på alla oregelbundenheter istället för att gå över till något vettigare språk. | |
| Dammen | 2009-06-15 09:25 | |
![]() | Sedan har det där besvärliga med chefläkare resp. chefsläkare och helgmålsringning resp. helgsmålsringning. I det första fallet är det en läkare som är chef naturligtvis, sedan har vi en annan läkare som är chef över dessa chefläkare. Liksom en helgmålsmålsringning en enkel veckohelg och en helgsmålsringning när flera på varandra kommande helger står för dörren. Har jag blivit lärd iaf. | |