Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 20 014 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-06-16 10:46 | |
![]() | Vågar inte ens tänka på hur dyrt det skulle bli att ljudisolera en hel lägenhet iofs. Nämen solklart att ni har rätt i det här fallet. Jag tror att den stackars gubben får finna sig i de alternativa lösningar som finns för hans del. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-06-16 10:48 | |
![]() | Varför skall TS ha rätt till ett "normalt liv" på bekostnad av gubben? | |
| le-lou | 2009-06-16 10:51 | |
![]() | för att det är vår lägenhet trash. Det är inte utomhus eller allmän plats vettdu. | |
| Miss_jk | 2009-06-16 10:53 | |
![]() | Men om gubben skaffar sig hörapparat så är det väl att betrakta som ett normalt liv. Win win. | |
| le-lou | 2009-06-16 10:53 | |
![]() | Det är väl lika på alla håll, vi kan inte heller hålla fester till ett på natten pga av att vi bor i ett hus med flera. Det gör vi inte heller, sedan får man acceptera ljud och att grannar hörs osv - men det här är inte bara ett ljud kan jag säga. Detta är en sub inne i vår lägenhet, har han igång sin tv så kan inte vi ha på vår tex eftersom ljuden blandas, så högt är det. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-06-16 10:53 | |
![]() | Sorry, glömde att alla är värda lite olika. | |
| le-lou | 2009-06-16 10:54 | |
![]() | miss jk, han har tydligen det. Men det hjälper tydligen inte, jag tycker synd om honom samtidigt som han gör vårt vardagsliv här till ett litet helvete med jämna mellanrum. | |
| pennyjenny | 2009-06-16 10:55 | |
![]() | Lite liv får man tåla när man bor i lägenhet. Min farfar har hört dåligt väldigt länge vilket har resulterat i att man alltid får säga till honom att skruva ner volymen på TV:n. Man hör direkt när man står utanför dörren att han ser på TV vissa gånger. Han har dock löst problemet själv (delvis) genom att använda texten på de program där det är möjligt (och så är det ju många utlänska serier han kollar på, och där är det ju ändå text). Sen stänger han av ljudet helt enkelt, eller har det i "normal" volym om någon annan kollar samtidigt. | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-06-16 10:56 | |
![]() | trash, är gubben mer värd då? hans komfort är viktigare än andras...han kanske inte ens är medveten om att han stör. om han nu hör dåligt och skaffar en hörapparat så blir ju hörseln bättre och grannarna får det lugnt. | |
| vindsus86 | 2009-06-16 10:56 | |
![]() | Bombardera gubben med broschyrer om hjälpmedel till hörselskadade till den grad att han skäms så mycket att han låtsas att han hör normalt. (=sänker tvn och lider i tystnad) skämt åsido. Alltså... det är väl inget normalt liv att ha på tvn på råhög volym hela dagarna och bara klänga runt i lägenheten. släpa ut herr gubbe och dumpa av honom hos några boulespelande pensionärer eller nåt. eller! åh, snegla in hos honom någon gång när ni är där och klagar och se vad för tv han har, sedan skaffar ni en jättekraftig fjärrkontroll och sänker hans volym genom väggen. har ni tur så märker han det inte ens. (vet iofs inte om det finns så starka kontroller. men jag hörde om en man vars sexleksak eller något sådant drog igång när hans grannar satte på sin stereo/tv/något sådant och då känns det ändå som att det mesta är möjligt) | |
| Miss_jk | 2009-06-16 10:57 | |
![]() | Jo, men det här verkar ju inte vara bara "lite liv", utan mycket. | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-06-16 10:58 | |
![]() | men alltså GUBBEN stör ju mest klart han måste ändra sig han stör säkert fler än en och det finns både texttv och hörapparat och vårdhem för såna som han | |
| le-lou | 2009-06-16 10:58 | |
![]() | penny, visst får man tåla mycket mer när man bor i lägenhet. Men inte hur mycket som helst. Vi har barnfamiljer runt omkring som stojar och stökar, hundar som skäller, ungdomar som har fester då och då, men detta är det värsta. Jag bor i en lägenhet och när det ringer hos oss så får jag ibland gå ut på balkongen eftersom jag har svårt att höra den som ringer - pga av den gamles tv. Känns det som nåt du skulle vilja ha hemma själv? | |
| vindsus86 | 2009-06-16 10:59 | |
![]() | man behöver väl inte bo på vårdhem för att man inte hör tvn! | |
| pennyjenny | 2009-06-16 11:04 | |
![]() | Jag förstår hur du har det, för jag har haft det så själv (på två ställen). Inte gamla gubbar sommed TV-apparater, men ungdomar som har festat nätterna igenom. | |
| le-lou | 2009-06-16 11:17 | |
![]() | Jag tycker det känns som att unga människor får tillsägelser på direkten, och basta hit och tvättstugan är inte städad ordentligt och musik för högt bla bla. Minns det var en fest här i huset som skapade rejält rabalder, en yngre kille hade den och det tillhörde inte vanligheterna direkt. Men han fick på nosen direkt. Efter kl 2300 ska det vara tyst. I vårt fall är det just en av de gamla som håller på, och inget händer. Men det är väl så, har man orsak att störa så är det mer ok då, som att han är halvdöv - det motiverar varför han kör biografljud. | |
| Minta | 2009-06-16 11:19 | |
![]() | Om det är en bostadsrätt finns det kanske ingen värd. Låt styrelseordförande ta tag i problemet och tala med mannen. Jag känner en som är styrelseordförande i sin bostadsrättsförening som fick det delikata uppdraget att tala med en gammal dam som spred kisslukt. Hennes lägenhet stank kiss och hon droppade i trappan. Jag tror att det löste sig till sist, men inte lätt att tala om att en person behöver börja använda blöjor. | |
| Mindymoo | 2009-06-16 11:20 | |
![]() | Jag skulle ringa kommunens miljökontor och be dem skicka någon som gör en ljudmätning. Med resultatet i handen kanske föreningens styrelse inser problemet och hjälper till att lösa det. Lycka till! | |
| le-lou | 2009-06-16 11:22 | |
![]() | Mindy - ja det ska jag göra på direkten, tack för tipset! | |
| Mandark | 2009-06-16 12:04 | |
![]() | Hos oss får man störa hur mycket man vill mellan 07-22 (vardagarna) och 07-23 (på helgerna) och blir man störd efter 22/23 så får man ringa störjouren. | |