Spelrum
Giraffen | 3 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 19 280 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
skrabban | 2009-07-08 14:59 | |
![]() | Paprika 36. Det har visst det med mannen att göra om man får tvillingar. Det är på båda det beror om man får tvillingar eller ej. Det beror inte heller på hur många ägg mamman producerar. Som du vet så kan ett ägg dela sig i två lika delar och då blir det tvillingar. Det räcker med ett ägg för att det ska bli tvillingar. Alltså enäggstvillingar. Är det tvåäggstvillingar så finns det två ägg. | |
MatsJoel | 2009-07-08 15:08 | |
![]() | Jag dejtar en tvilling och det är väldigt jobbigt och pinsamt ibland när jag tar fel på henne och hennes bror. | |
Sweeetiepie - Ej medlem längre | 2009-07-08 15:10 | |
![]() | Hehe MatsJoel :) | |
skrabban | 2009-07-08 15:27 | |
![]() | Jag tror att det beror både på kvinnans ägg och mannens spermier om man får tvillingar. Ett ägg kan ju inte utvecklas utan mannens spermier, därför tror att det måste beror på bägge två eller hur. | |
MatsJoel | 2009-07-08 15:39 | |
![]() | Wikipedias artikel om tvillingar hävdar att enäggstvillingar inte beror på ärftliga faktorer och att chansen för tvåäggstvillingar enbart beror på mamman. | |
Paprika36 | 2009-07-09 21:35 | |
![]() | "skrabban" Mig veterligen har inte barn kommit till via storken eller jungfrufödsel och det är ju SJÄVLKLART att mannen är delaktig och som du säger själv är det ju kvinnan som levererar äggen.. mannen leverar ju några miljoner spermier.. och alla vill in i ägget.. så det är ju kvinnan som bär på ärftlighet om det blir tvillingar eller ej.. | |
mrperfect | 2009-07-09 21:50 | |
![]() | det är väl så att då den första spermien nått ägget och trängt in innanför dess skal så ändras äggets kemiska struktur så att fler spermier inte ska kunna tränga in , i fallet enäggstvillingar så kommer väl denna mekanisk att vara fördröjd så att ägget accepterar ytterligare en spermie? Hur det är med tvåäggsfallet så måste det ju vara två spermier och två ägg som inte är exakta kopior, alltså är tvåäggstvillingar olika varandra? Har jag fel? | |
Zizzzi | 2009-07-09 21:59 | |
![]() | lite fel mrperfect. Det är inte två spermier i samma ägg, utan ägget som efter befruktning delar sig i två ägg. Vad är det egentligen som säger att spermien inte kan ha genetiska betingelser i sig som får ägget att dela sig efter befruktning? | |
Zizzzi | 2009-07-09 22:00 | |
![]() | (det är därför enäggstvillingar är så lika, de är typ naturliga kloner) | |
Paprika36 | 2009-07-09 22:00 | |
![]() | Tvåäggs tvillingar blir helt olik varandra vilket syskonpar som helst. Inga likheter alls. Varken utseende eller på sättet att vara. (klart att det finns fall där man ser att dom är syskon.. som med andra syskon i familjen..) Det finns ju dom som har fått trillingar, fyrlingar och då har kvinnan "släppt" till 3-4 ägg. Och ju äldre man blir desto större chans att få tvillingar. För då släpper kvinnan flera ägg.. lite av ett desperat försök att bli befruktad. Och har man en gång fått tvillingar så är chansen mycke större att nästa barn också är tvillingar.. så därför blev det ej inga fler barn.. pust! | |
mrperfect | 2009-07-09 22:05 | |
![]() | Då förstår jag . Men jag surfade lite och fann: "Forskare har hittat en tredje typ av tvillingpar; ett par "halvidentiska" tvillingar - ett par som kommer från varsin spermie men från samma ägg." Tydligen extremt ovanligt-.......... | |
rockshit | 2009-07-10 16:25 | |
![]() | Jag är också tvilling =) det är faktiskt jätteskoj att vara det, eftersom jag och min syster alltid hållit i hop och är mycket goda vänner. Har aldrig frågat min mamma tyvärr hur hon upplevde graviditeten, kanske dags att göra det :) . Min äldre syster fick också tvillingar, henne har jag frågat däremot. Hon upplevde ett starkare illamående än när hon väntade sitt första barn, tror till och med att detta höll i sig under nästan hela perioden. hon gick även upp mycket mer (det kanske är något man gör när man väntar fler?) Hon fick också foglossning mycket tidigt i graviditeten. Hon misstänkte mycket tidigt att det kunde vara fler, eftersom hon påstår att hon kände det. Min syster fick reda på att hon bar på två under det första ultraljudet. | |
sejmårr | 2009-07-11 04:25 | |
![]() | Dagen innan jag ens gjorde graviditetstestet bakade jag en sockerkaka. Första ägget jag knäckte ner i skålen innehöll en tvillinggula. Jag blev glatt överaskad eftersom det var den första tvillinggula jag sett. När jag knäckte ägg nr 2 fick jag se ytterligare en tvillinggula. Jag tog det (skämtsamt) som ett tecken på att jag verkligen var gravid. Men det var inte förrän ultraljudet i v 16 som den stora överaskningen kom! Jag skulle få tvillingar! | |
Mimikryp | 2009-07-11 09:25 | |
![]() | sejmårr; *fnissar* | |
johnlin | 2009-07-11 11:30 | |
![]() | Jag drömde mardrömmar om tvillingar och var jättesjuk. Så för att kolla om allt stod rätt till gjorde man ett ultraljud och min mardröm besannades. Det tog ett tag att vänja sig och tycka att det var roligt. Visst kan pappan bidra till om det blir tvillingar, men inte direkt genom sina spermier. Men om han har anlag för tvillingar så kan detta föras över till hans dotter, men annars beror det ju på hur många ägg man släpper när det gäller tvåäggstvillingar. När det gäller enäggs är det en mutation (!) och benägenheten att dela ägget också ärftligt. Så spermierna bidrar inte med mycket annat än att de tävlar om vem av alla miljoner som hinner fram först. | |
Teppy | 2009-07-11 18:16 | |
![]() | jag har funderat över om det är två jag har i magen nu... :) | |