Spelrum
Giraffen13
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 740

Forumkategorier

Användare Inlägg  
HurRullarMan2009-06-23 08:47
Antal inlägg: 61

religion är ett primitivt sätt att se på omvärlden. Maxim Gorkij sa att "närmande till Gud avskärmar oss från människorna". Stämmer ju definitivt på alla religiösa fanatiker av olika slag!

Billy Rubin2009-06-23 08:52
Antal inlägg: 214

Klokt sagt

fåntrattis2009-06-23 09:23
Antal inlägg: 352

Vafalls? Ge en kopparpeng samtidigt som man ger bort en kniv? Jag har lärt mig att om man får en kniv i present skall man ge en slant till givaren för att på så vis undvika olyckor med kniven.
För övrigt skall man lägga kopparpengar lite varstans på golvet i sitt hus för att på så vis för evigt undvika att hushållet står utan pengar.

wildman2009-06-23 09:35
Antal inlägg: 3860

om vi skalar bort dom mest extrema varianterna av Religionsutövning, vilket tyvärr debattörer sällan gör, så handlar väl de felsta religioner egentligen om hur vi ska förhålla oss i samhället och till våra medmänniskor? Jag har svårt att tro på en gud som en gubbe i himlen och kallar mig således inte religiös, men jag gillar grundtanken i de felsta relgioner som förmedlar ett budskap av solidaritet med våra människor. (Återigen, det finns massor av människor som missbrukar religionens ord för att förtrycka homosexuella, judar, araber eller vad det nu må vara, men det är inte religionens kärna)
Jag tycker faktiskt att många, här i tråden och på andra ställen har för låg respekt för andras människors tro och tyckande.
Jag brukar fö hävda att vår tids religion är ju vetenskapen. Det tror ju alla blint på i våra dagar.
Själv så tror jag inte på något, jag vet med största säkerhet att alla har fel, synd bara att ingen vet vad som är rätt.

sjöbris - Ej medlem längre2009-06-23 09:40
Antal inlägg: 213

Hu vilka generaliseringar det vimlar av här.
Och skulle en troende person utan vidare vara synonymt med en fanatiker?

Nä, tacka vet jag Dalai Lama.

Hmm...skulle det även kunna fungera med koppartråd, tro? ;P

Billy Rubin2009-06-23 09:46

I lumpen (Finland) dundrade fältväbel Valkeapää: I det militära vet man, i kyrkan tror man.

Man ska skilja på att tro och att veta. Det visste Valkepää som varit med i kriget mot ryssen. Den som i kriget "trodde" sig kunna saker och ting, överlevde inte...

wildman2009-06-23 09:55

Billy, en VISS skillnad i att överleva i krig och att jämföra det med en livsåskådning som en religion innebär va? Själv tror jag nog att världen skulle varit betydligt bättre om man lyssnade lite mindre till dom som "vet" och lyssnade lite emr till dom som "tror".....

Minta2009-06-23 09:57
Antal inlägg: 20042

Religionen har använts för att hålla människorna i schack, men behovet är nog djupare än så. Så gott som alla kulturer i alla tider har haft eller har någon form av religion. Det var ett behov av att skapa ordning och mening i en slumpmässig, oberäknelig och osäker tillvaro tror jag. Vi klarar nog inte kaos och otrygghet så bra. Nu kan vi ju ha vetenskapen istället.

Risotto - Ej medlem längre2009-06-23 10:03
Antal inlägg: 3069

Kopparpeng eller ge en slant för en kniv man får, bägge sakerna är jag medveten om. Min morbror vägrade ta en kniv från mig som ursprungligen kom från min morfar för att hans vidskepelse säger honom att man blir ovänner för livet, och det ville han inte bli med mig.

Jag tycker att det är lite synd att vissa kallar det generaliseringar o.dyl. då andra föröker sätta ord på just religion och vidskepelse, faktum är ju att de bägge är högst personliga och självupplevande.
Jag kan hålla med om att vetenskapen är dagens religion men samtidigt så kan den också presentera konkreta bevis för sin tro på ett sätt som jag på riktigt kan förstå, och det gör den betydligt mer trovärdig än vanlig gudsdyrkan.
Vidskepelse är för mig ett sätt att lattja till vardagen men på något vis så finns där ett allvar. Att jämföra händer är något jag absolut inte gör. Anledningen till det är därför att mina föräldrar gjorde det en gång på väg till båten och väl där låg det en drunknad man på bryggan.
Visst jag tror inte på det egentligen men det skapar vissa gränser för mig vilka jag egentligen tror att jag har för att spetsa till min vardag lite för att göra den mer spännande.

lusdrama - Ej medlem längre2009-06-23 10:09
Antal inlägg: 481

vidskepelse är standardiserade tvångshandlingar. lider själv av en del.

wildman2009-06-23 10:09

På 1500 talet ansåg vetenskapsmännen att dom hade bevis på att jorden var platt ;-)

apbur2009-06-23 10:30
Antal inlägg: 9699

Att sammanfatta religionen med ett ord såsom maktmissbruk eller mumbo jumbo gör en inte mer vidsynt än den värst homofob. Väldigt trångsynt.

Risotto - Ej medlem längre2009-06-23 10:39
Antal inlägg: 3069

apbur, men vad är religion då om inte en massa normer och regler som du ska leva efter? och om du inte gör det så straffas du på det ena eller andra sättet. Visst att religion är ett betydligt vidare ord än vidskepelse och innefattar otroligt mycket mer men grunderna är de samma anser jag, mumbo-jumbo.
Ang. att jorden är platt så kan vem som helst se och förstå att så inte är fallet. Det är bara att ta sig upp på tillräcklig höjd till fots för att se att horisonten kröker sig. Har inte personligen upplevt det men det låter väldigt rimligt i samband med att jag faktiskt kan se att månen är rund.

Billy Rubin2009-06-23 10:49

Wildman skrev "Själv tror jag nog att världen skulle varit betydligt bättre om man lyssnade lite mindre till dom som "vet" och lyssnade lite emr till dom som "tror".

Sverige skulle troligen ha blivit en sovjetisk satellit-stat om inte finnarna slagit tillbaka ryssen. Men vad vet jag, du kanske gillar en värld med kommunistisk diktatur?

wildman2009-06-23 10:57

Billy. Nu menade jag i ett lite vidare perspektiv än så. Dessutom är det där bara spekulation, vi har ingen aning vad som skulle hänt om vi gjort än si eller än så.
Jag föredrar ändå ödmjuka människor som inser att man kanske inte vet allt än en halvgalen militär som står och domderar hur det är.
Men var och en blir salig på dennes tro, det viktiga är att respektera våra olikheter. Och det tycker jag görs dåligt i denna tråden.

wildman2009-06-23 10:59

Risotto, du förstod visst inte poängen. Jag menar bara att man ska vara försiktig att "veta" att saker är korrekta bara för att dom är sk vetenskapligt verifierade. Vem vet, om 200 år kanske dom står och skakar på huvudet och säger, hur fanken kunde dom tro på en big bang?
Ödmjukhet!

Billy Rubin2009-06-23 11:01

Jag lyssnar hellre på militärer än predikanter.

wildman2009-06-23 11:05

Mmm Billy, som världen ser ut är det tyvärr fler än du som gör det ;-)

Palini2009-06-23 11:06
Antal inlägg: 1381

Billy.... Har du redan glömt fältväbel Valkeapääs ord?

"Sverige skulle TROLIGEN ha blivit en sovjetisk satellit-stat om inte finnarna slagit tillbaka ryssen. Men vad VET jag"

Du hade inte överlevt många finska vinterkrig, du inte. =)

sjöbris - Ej medlem längre2009-06-23 11:13
Antal inlägg: 213

Detdär är väl klart. Vetenskapen kan ju bara nå precis så långt som vi har kunnande om idag...med andra ord, så inte skulle jag ta allt inom vetenskapen (heller) som absoluta sanningar.
Mycket kommer att få omvärderas i och med nya kunskaper...Så har det sett ut historiskt, och så kommer det att se ut även framåt i tiden...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?