Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 958

Forumkategorier

Användare Inlägg  
socionom2009-06-24 18:47
Antal inlägg: 54

Sluta grina om socialförvaltningarna, för helvete. Om ni tycker att något är fel, gör en jävla anmälan. Men antar att Länsstyrelsen också är med i komplotten!

Myspruppen - Ej medlem längre2009-06-24 18:52
Antal inlägg: 5000

får man inte grina om dom gjort fel?inte säkert att dom som gör det inte gjort en anmälan

Bazis2009-06-24 18:54
Antal inlägg: 14

Just L: Jag förstår inte riktigt hur du lyckades leva på 800 kronor? Jag är en sån där gnällig, fattig student (sagt med glimten i ögat) och min budget ser ut på följande sätt:

Hyra 2800
El 250
Bredband 200
Mat + hygienartiklar 1000
Telefon 250
Gym 300

Resultat 4800
Sen har jag dessutom utgifter som innefattar sparande och en blygsam summa till välgörenhet varje månad. Du hade under din knapra period troligtvis bara matkostnad samt mobilkostnad inte sant? Men ändå. hur grejade du det på bara 800/månad? Och med hund?

Om man inte tar hjälp av socialen, vilket de flesta inte gör så som jag har förstått det, så slukar hyran enorma mängder pengar. Jag har en rätt billig hyra eftersom jag delar lgh med en vän men vanligtvis tycks det vara svårt att få en hyra på studentlgh/hyresrätt för under 3000/ mån.

Lägg därtill terminsavgifter, kurslitteratur och busskort så tycker jag nog att iaf studenter har rätt att vara lite gnälliga när man säger att bidrag + låndelen har svårt att täcka alla utgifter. Man är i stort sett tvungen att jobba lite extra vid sidan av. Framförallt om man dessutom vill ha någon form av nöjesliv.

Däremot tycker jag att du har en viss poäng med ditt resonemang då en hel del ungdomar och unga vuxna skulle kunna ha betydligt bättre koll på sin ekonomi. Har flertalet jobbande vänner som lever enormt slösaktigt samt studentvänner som skulle kunna spara in på mer än de gör. Många personer (kanske de flesta?) jag känner i åldern 18-28 vet inte ens hur man gör en budgetkalkyl...

Min poäng är alltså att det faktiskt finns belägg för gnälligheten men visst finns det också möjlighet för de som har det knapert att förbättra sin ekonomi genom lite klokare beslut. :)

Miss_jk2009-06-24 19:00
Antal inlägg: 8941

Kan hålla med om att man kan klara sig på väldigt lite OM man är ung och barnlös. Har man barn däremot så behöver dom en näringsrik och nyttig kost (alltså inte nudlar, snabbmackisar och falukorv varje dag), kläder för alla väder, leksaker o.s.v. Det är inte jättebilligt och har man då bara ett par tusen varje månad så är det nog extremt svårt att få det att gå ihop.

Och appropå högkostnadsskyddet. Man måste ju ändå betala medicinerna ända tills man når upp till högkostnadsnivån, först då får man frikort. Mina astmamediciner kostar närmare 2000:- för en uthämtning, och har man då bara 2000 att leva på så kan det bli kärvt...

Miss_jk2009-06-24 19:01
Antal inlägg: 8941

Jag är också ganska nyfiken på hur man klarar sig på 800:- i månaden...

ludovitz2009-06-24 19:04
Antal inlägg: 10

alltså förlåt. men har man verkligen en god uppfattning om det här när man som trådskaparen är född 1988?

kajix2009-06-24 19:04
Antal inlägg: 7767

"När ja nyss flyttat till Uddevalla fick jag ta hjälp av socialen och fick då hyran betald."

Pseudonymf2009-06-24 19:07
Antal inlägg: 8282

Det är väl bara att konstatera att alla inte har det lika gott ställt. Reta sig på detta är en av mina favoritsysselsättningar, men det är mest för att jag är en av dem som inte har det så gott ställt. Men det beror på hur man vänder och vrider på allt. Jag är iaf såpass lyckligt lottad att kommer man hem till mig så märker man inte att jag är fattig. Förrän man tittar i kylskåpet, det brukar nämligen inte finnas så mycket där...

le-lou2009-06-24 19:12
Antal inlägg: 17500

nej att man inte kan förstå är väl inte så konstigt när man får ut 15 tusen i månaden. Det är lite mer än en socialbidragstagare får.

Suck.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-06-24 19:13
Antal inlägg: 2032

en del ser helt enkelt inte längre än sin egen näsa.
dom kallas moderater:)

Pseudonymf2009-06-24 19:15
Antal inlägg: 8282

Äsch, de som har korta näsor från födseln, som är miljöpartister då? :O

Att få ut 15.000:-/mån hade vart en dröm. I över tre års tid har jag hankat mig fram på ca 7000:-/mån. Men det har funkat och jag lever, är hel och välbehållen samt vid gott mod, för snart får jag börja jobba och tjäna samhället som alla andra goda medborgare ;)

heeting - Ej medlem längre2009-06-24 19:27
Antal inlägg: 442

Det är väl extremt olika varför pengarna inte räcker till, men i många fall är det väl så att man har en tendens att leva över sina tillgångar. Så är det för mig i alla fall. Om man har 10 krediter och en massa lån att betala av ryker ju pengarna rätt så fort. Har en känsla av att många har det så...

Men frågan är hur man klarar sig på 800 spänn i månaden? Ångest...

svininfluens - Ej medlem längre2009-06-24 19:33
Antal inlägg: 710

Jag föraktar människor som är stolta över att klara sig på lite pengar. Dessa bidrar dels väldigt lite till att ta oss ur lågkonjunkturen, och dels bidrar de inte med särskilt mycket skatt till vår gemensamma kassa. Det är inte något att vara stolt över. Ju mer pengar man tjänar, desto mer kan man bidra till att skapa arbetstillfällen åt andra, såsom de trevliga personerna som lagar mat åt mig, och brygger kaffe åt mig, och fraktar runt mig i tunnelbanor.

YamahaJet2009-06-24 19:41
Antal inlägg: 2239

Miss JK - vems är det egentligen det yttersta ansvaret att ett barn får tillräckligt kvalitativ kost? Samhällets, eller mammans? Är man en god mamma om man väljer att föda barn utan erforderliga ekonomiska reserver för ändamålet?

Nej, det är man inte. Allt för många barn föds idag för föräldrarnas (oftast mammans) egen skull.

Just L - Ej medlem längre2009-06-24 19:46
Antal inlägg: 193

800 klarade ja mig på när ja studerade på gymnasiet. Hyran betalade csn eftersom ja studerade på annan ort o bode i skolans lägenheter. Mat kostar för mig ca 600 i månaden men när ja fick lunch i skolan så blev de ju inte lika mycket så säg 300 till mat, hygienartiklar mellan 200 - 250 kr i månaden då har ja typ 250 spänn kvar. Min hund äter upp en 15 kilos säck hundfoder på ca 2 månader så när de va dags att köpa hundmat fick man ju spara in på annat. Försäkringen klara ja genom att ja la undan mindre summor varje dag.Dessutom äter ja inte nudlar o snabbmakaroner utan varierad mat men ja menar ett storpack köttfärs räcker ju en hel månad till en person så... kyckling kan man få billigt, fisk kan man dra upp själv de som va dyrast va salladen o grönsaker. Sen får man ju gämföra priser typ kyckling 1 kilo kan ju kosta allt mellan 110 kr till 45 kr beroende på märke.

Dessutom är ja vaken moderat eller miljöpartist ;)

Just L - Ej medlem längre2009-06-24 19:48

YamahaJet - helt rätt! Jag har valt o skaffa hund och får därför planera min ekonomi för de. Andra väljer o skaffa barn o måste då planera sin ekonomi efter det.

heeting - Ej medlem längre2009-06-24 19:55
Antal inlägg: 442

Du är lite rolig när du säger att man kan dra upp fisken själv ;) Jovisst, men ofta man gör det? Men det är ju väldigt duktigt av dig att du är så ekonomisk... Hur gjorde du med kläder och sånt när du levde på 800 kr?

Just L - Ej medlem längre2009-06-24 19:58

heeting, de va de värre med. Men ja menar ja hade kläder innan. köpte väll en o annan topp ibland på rean eller när man vann pengar. De var ju bara tre år så.. haha ja har tagit igen de nu ;)

Gymnasiet jag gick på hade inriktning sportfiskegymnasiet så vi blev påpackade rätt möe fisk.

lillan-682009-06-24 20:06
Antal inlägg: 77

Duktigt gjort av Just L att äta för 10:-/ dag som ska räcka till frukost o middag,,,, Bara 1 liter mjölk kostar nästan det.... sen kan man väl knappast jämföra en pensionär med en student,,, helt olika liv!!!!
Leva snålt under kort tid periodvis under året (troligtvis bor hemma sommarlov o.s.v. är ju stor skillnad mot att leva snålt i flera år...
Sen ska ju dessa soc pengar oxå gå till kläder och annat med inte bara mat....

YamahaJet2009-06-24 20:07
Antal inlägg: 2239

Och under sommaren då, när du varken fick studiebidrag eller gratis mat i skolan? Levde du på luft då?

Sportfiskegymnasiet by the way?! Vad betalar inte skattebetalarna egentligen...det är riktigt intressant hur vissa människor tar sig genom precis hela livet görandes precis vad de tycker bäst om, och det är aldrig självfinansierat.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?