Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 20 008 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| inge_flyt - Ej medlem längre | 2009-06-25 18:11 | |
![]() | Man behöver inte planera flera år för att skaffa barn, vad man däremot SKA göra är att se till att man har en relativt hög lön när man blir mammaledig, vilket leder till en hög föräldrapeng. Sedan tar man bara ut det antal dagar per vecka som man minimum klarar sig på och vips kan man vara hemma mycket längre än ett år!! Inte svårt alls att begripa.. Min granne tog bara ut 3-4 dagar per vecka, istället för 7 som de flesta verkar göra, och mixade sedan med garantinivådagar när det behövdes och hon var hemma nästan exakt tre år innan hon var tillbaka på jobbet igen. Det är ju så att utgifterna brukar minska när man är hemma. Man behöver inte åka varje dag, vare sig det gäller buss eller bil. Man lagar mat hemma, kanske storkok, istället för att smita ut och äta eller småäta i kiosken i väntan på bussen/tåg eller hur man nu tar sig till jobbet. Man kanske storhandlar, istället för att handla varje dag, för att komma uppåt på blöjstegen för att få billigare blöjor osv osv.. Det är ju tur att bidraget inte är högre, för hur många skulle inte bli föräldrar då bara för att få ett bidrag till i plånboken! | |
| krutmarie | 2009-06-25 18:25 | |
![]() | inge, du vet mycket om hur man kan leva ekonomiskt det ser jag direkt. Den där biten med föräldrapenning kan jag ju ingenting av och hur man kan pussla hit och dit för att maximera dagarna osv. När jag var hemma (18 år) med mina så var det 8 kr/dag och inte så länge heller, men jag kommer inte ihåg hur många dagar det var. Det där beloppet ändrades aldrig och ändå skiljer det 12 år mellan äldsta och yngsta barnet. Det är klart man ska tänka på storkok och lönande inköp, det måste man sen också för att få pengarna att räcka till när man är många i familjen. Tycker att det verkar hackas på TS för att h*n överhuvudtaget frågar (alla bara tänker, oh nej en sån så skatten höjs igen) och dessutom står det ju faktiskt i frågan "inte statliga bidrag". | |
| lillakia | 2009-06-25 18:47 | |
![]() | Jag anser att man har det tillräckligt förspänt om man klarar sej på 3000 kr i månaden för att vara hemma och ge sitt barn trygghet och omsorg...För det är den enda inkomst man har i det fallet eftersom man då inte får ha andra pengar in....Men det beror ju på hur man ser det, det handlar ju faktiskt om att man ska fostra sitt barn de första 3 åren och inte betala barnomsorgen för att de ska göra det. Eller vad säger du BiNo8? | |
| Snoosy | 2009-06-25 18:50 | |
![]() | Tack krutmarie. :) En del har behov att få ut sig sina aggresioner. Låt de hålla på. Vårdnadsbidrag heter det ju :) tackar. | |
| pms | 2009-06-25 18:56 | |
![]() | Vårdnadbidrag=Barnen tjänar på det Kommunerna tjänar på det=Alla nöjda och glada. Var sparsam med föräldrapenningdagarna= ta ut få dagar första året (om du har möjlighet rent ekonomiskt) FÖR tänk på att från och det att barnet fyller 1 år måste man ta ut 5 dagar/vecka för att ej få SGI = 0 kronor. | |
| le-lou | 2009-06-25 19:33 | |
![]() | jo man måste ta ut 5 dagar i veckan OM du inte jobbar nåt alls, alt står som arbetsökande med a-kassa tex. | |
| Mimsan1986 | 2009-06-25 20:47 | |
![]() | BiNo8: så som du beskriver att det var för dina morföräldrar tyckte jag lät bekant. Sen kom jag på att det ju är så det fungerar i den tredje världen. Så kan vi ju ha det. Vad bra. | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-06-25 20:57 | |
![]() | Om vi hade det så kanske det skulle bli så mycket pengar över att tredje världen kunde fungera drägligt. | |
| lusdrama - Ej medlem längre | 2009-06-25 22:09 | |
![]() | skaffa inte barn om du inte har råd! vilken inställning! för att man vill nyttja en möjlighet som gagnar barn, förälder, kommun. mkt billigare för kommunen att betala 3000:- till föräldern för att den ska avstå dagis än att bereda dagisplats. vårdnadsbidrag detta är INTE ett socbidrag! har man råd att låta bli att arbeta pga 3000:- i månaden så lever man nog inte på ruinens brant hsh. | |
| LadyZara | 2009-06-25 22:14 | |
![]() | Anledningen till att man inte kan göra som BiNo8's morföräldrar idag beror väl på den där förbaskade lagen mot barnarbete... attans ;). | |
| jellyflower | 2009-06-25 22:23 | |
![]() | Det borde vara kreditprövning på att få skaffa barn. | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2009-06-25 22:25 | |
![]() | Bino( skojar du med oss? är du en utklädd clown? Vill man äta nyttigt är förresten "junkfood" inte nyttigare än sk "riktig mat", för att använda dina uttryck. Klart Vi ska ha BARNBIDRAG kvar. Alla måste inse att det finns stora socioekonomiska skillnader i samhället. En familj skulle kanske klara sig utmärkt utan bidrag t.v. en hög social och ekonomisk trygghet. För en annan familj kan det va sista öret på barnbidraget som gör att familjen klarar sig varje månad. Vilken familj som har mest kärlek att erbjuda varandra, var barnen får känna sig som en älskad person med åsikter av värde kan likväl va i den fattiga familjen som någon annan. Men nog måste vi se till att ALLA svenska familjer har tillräckligt mkt pengar för mat, husrum och någon form av rekreation. | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-06-25 22:40 | |
![]() | men åh livet är varken dramatiskt eller svårt | |
| LadyZara | 2009-06-25 23:06 | |
![]() | Gimp: Joho då, mitt är. Livet blir vad man gör det till ;). | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-06-25 23:07 | |
![]() | javisst bra att skapa det glatt enkelt och roligt då! ;) | |
| Snoosy | 2009-06-25 23:28 | |
![]() | lejonmix, bra talat :) | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2009-06-25 23:29 | |
![]() | tack Snoosy | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-06-25 23:38 | |
![]() | Mimsan1986 jag gjorde bara en jämförelse mellan då och nu, jag har inte sagt att det var bra | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-06-25 23:40 | |
![]() | Bino( skojar du med oss? är du en utklädd clown? Nej varför säger du så? Vill man äta nyttigt är förresten "junkfood" inte nyttigare än sk "riktig mat", för att använda dina uttryck. Klart Vi ska ha BARNBIDRAG kvar. Alla måste inse att det finns stora socioekonomiska skillnader i samhället. En familj skulle kanske klara sig utmärkt utan bidrag t.v. en hög social och ekonomisk trygghet. Ja självklart ska vi ha barnbidrag, har ej sagt nåt annat:) För en annan familj kan det va sista öret på barnbidraget som gör att familjen klarar sig varje månad. Vilken familj som har mest kärlek att erbjuda varandra, var barnen får känna sig som en älskad person med åsikter av värde kan likväl va i den fattiga familjen som någon annan. Men nog måste vi se till att ALLA svenska familjer har tillräckligt mkt pengar för mat, husrum och någon form av rekreation. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-06-25 23:42 | |
![]() | En burgare går på runt 70 kr med tillbehör ta det gånger tex 4 personer 280 kr kan du få mycket bra mat för om du gör maten själv:) | |