Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade37
Mobilspel
Pågående20 024

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Maja G2009-06-25 13:34
Antal inlägg: 10730

Jag har kniven i vänster hand och gaffeln i höger, men så är jag vänsterhänt också, som Ässät:)

apbur2009-06-25 13:36
Antal inlägg: 9699

Gilena, jag tror det är bra att lära sig vett & etikett över huvud taget. Det är lika lätt att lära sig rätt som att lära sig fel. Varför försöker vi alls att lära barn äta med bestick när de egentligen vill mosa maten mellan fingrarna och fördela resten i ansiktet?

Ässät2009-06-25 13:36
Antal inlägg: 4824

Nääe, om nu man ska ha kniven i den man har mest kraft i så borde det naturligt bli i vänster för mig *s* men nääe. Jag hade svårigheter dock när jag skulle lära mig äta med sked som liten (har jag fått berättat för mig) jag vände alltid skeden upp och ner innan den nådde munnen, allt kom i hakklappen *s*

Gilena2009-06-25 13:40
Antal inlägg: 7250

Apbur: Jag håller med dej att Vett & Etikett är viktigt och ett socialt smörjmedel, absolut! Men oftast så har dessa regel någon mening i sig själva, men just detta med vilken hand man äter med förstår jag inte innebörden av, det var så jag menade. Har fått massor av V&E med mej hemifrån och som sagt mina föräldrar har försökt att lära mej att äta rätt och jag har själv försökt men det faller sig helt onaturligt och svårt.

Ässät2009-06-25 13:42
Antal inlägg: 4824

Som jag citerade förut.. kniven har man i den handen som man har mest kraft i, så var det väl förr då. Men ät hur ni vill men slafsa inte och tugga inte med öppen mun, det är mer irriterande än att folk har gaffeln i "fel" hand *s*

LillMumlan2009-06-25 13:43
Antal inlägg: 103

Jag är högerhänt och har gaffeln i höger hand och kniven i vänster, likaså min sambo som är vänsterhänt....

Minta2009-06-25 13:54
Antal inlägg: 20042

Gilena, den logiska innebörden är väl att de flesta har mest kraft i höger hand. Regeln borde gälla att var och en har kniven i den hand man har mest kraft i. Det kan inte spela någon roll socialt tycker jag. Man dukar på ett sätt och sedan får de som vill byta hand. I USA är det ok att äta med bara höger hand med en gaffel i.

Minta2009-06-25 13:54
Antal inlägg: 20042

Varför "får" man inte stoppa kniven i munnen? Är det för att man inte ska skära sig?

emmylish2009-06-25 14:03
Antal inlägg: 406

Jag och mamma håller besticken "rätt". Hon är vänsterhänt, jag är högerhänt. Pappa håller besticken "fel" och är högerhänt.

apbur2009-06-25 14:04

Jag kan hålla med om att det blir fel när etikettreglerna ställer till det. Är man vänsterhänt blir det ju inte bra om man ska tvingas använda sin svaga hand till det som är menat att vara till den starka handen.
Förr i tiden försökte man ju lära bort vänsterhänthet eftersom man la värderingar i den ena eller andra.
Har man ett barn med dominant högersida tycker jag gott man kan lära barnet äta med kniven i höger hand.

uisge beatha - Ej medlem längre2009-06-25 14:19
Antal inlägg: 1289

Jag har besticken i fel hand, klockan på högerarm, kan fatta t.ex. en golfklubba med både höger och vänster som "styrande", utan att jag känner någon skillnad. Det enda som verkar rätt är att jag skriver med höger. Pappa är västerhänt och mamma är högerhänt - kanske fick jag en felaktig kombination av dem båda.

apbur2009-06-25 14:29

De som inte har en given dominant sida riskerar senare i livet att drabbas av psykisk sjukdom.

Jag skojar nu, men jag lovar att man förmodligen hade kunnat se ett samband, bara man letar på rätt sätt :)

uisge beatha - Ej medlem längre2009-06-25 15:26
Antal inlägg: 1289

Du är alltid så trivsamt skojfrisk du :)

krutmarie2009-06-25 15:36
Antal inlägg: 1696

Jag håller "rätt" dvs kniven i höger och gaffeln i vänster. Har en vänsterhänt man och son och båda håller likadant som jag. Mina andra 3 barn är högerhänta och hålller också "rätt". Vet att min vänsterhänte som hade problem med skeden när han var liten, jag hade inget problem med det han fick hålla i vilken hand han ville.

Klockan har däremot båda mina vänsterhänta killar på högerarmen, vi andra på vänster. Tennis, badminton och andra racketsporter spelar min vänsterhänte son med höger och min högerhänte med vänster.
Lite utanför tråden, men konstigt har jag alltid tyckt att det är att se när dom spelar mot varandra och håller racketen i "fel" hand.

NeroUpp2009-06-25 15:49
Antal inlägg: 50

en gaaffel kort:)

ANDERStG2009-06-25 15:50
Antal inlägg: 7560

Kunde gissa att en användare skulle synas med absoluta +sikter i den här tr+den. :)

Ja, högerhänta har säkert mer kraft i höger hand men vad är det mot den precision man har med gaffeln. Skulle jag äta med bara en kniv s+ skulle den f+ vila i höger hand.

krutmarie2009-06-25 16:10
Antal inlägg: 1696

Nero, har du lyssnat på Henrik Dorsin? :)

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-25 16:10
Antal inlägg: 3473

äter rätt. Visste inte ens det fanns folk som använde besticken på annat sätt:)

apbur2009-06-25 16:11

Bah, jag antar att det är mig du syftar på ANDERStG. Jag har inga absoluta åsikter i den här frågan, jag anser att etikettregler bör följas i den mån de kan.
Jag vet inte om högerhänta upplever det svårt att pricka munnen med gaffeln för att de håller den i vänster hand. Själv har jag aldrig lyckats peta ut ögat vid en måltid.

Charm brukar alltid rädda den taktlösa. Är man charmlös bör man träna hårt på etikett :)

apbur2009-06-25 16:13

usige, faktum är att jag själv inte alls är konsekvent höger eller vänsterhänt.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?