Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten4
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade59
Mobilspel
Pågående18 759

Forumkategorier

Användare Inlägg  
PowerYoga2009-06-27 23:28
Antal inlägg: 713

Phaléne; mina barn har också döpt sig i samband med konfirmation och NEJ de tyckte inte det var ett dugg pinsamt och NEJ jag är inte gift i kyrkan och inte har jag tagit konfirmationen heller.

Phaléne2009-06-27 23:30
Antal inlägg: 175

Jag tyckte iaf att de va riktigt jobbigt att sätta sig på knä framför dopfunten med alla min konfirmand kompisar fnissandes bakom mig.

Efteråt sjung kantorn, du vet väl om att du är värdefull, då brast de för mig.. Nej ingen trevlig upplevelse de där ..

BCS2009-06-27 23:34
Antal inlägg: 31

tycker man ska döpa barnet,för kan va pinsamt att göra det vid en ev konfermation..13 års ålder..när allt är pinsamt..samt att är du döpt får du gifta dej i svenska kyrkan..annars inte..och varför ta i från sina barn det om dom nu vill det..man behöver inte springa i kyrkan varje söndag om man inte känner för det..

BCS2009-06-27 23:38

svar till sejmårr.... läste en statestik från scb 99,9% av svenska folket tillber gud när dom är förtvivlade rädda osv.. nyfiken på hur du gör? ;.)

Lillot2009-06-27 23:48
Antal inlägg: 136

Jag vet inte om jag tycker att det är ett riktigt hållbart argument att man skulle döpa sina barn enbart för att det annars skulle bli pinsamt för dem om de måste göra det när de är tonåringar. Jag skulle nog kunna tänka mig att man - om man nu vill konfirmera sig och måste döpas innan - i så fall kan be om att få göra det lite mer privat och inte inför en massa andra människor.

Vad gäller att gifta sig i svenska kyrkan så är inte dörrarna stängda bara för att man inte döpts som barn, då får man väl ta beslutet att döpa sig då. Då har man ju dessutom nått en vuxen ålder då man får fatta sina egna beslut.

Självklart är jag inte heller gift i kyrkan, det vore lika främmande för mig som att döpa mitt barn där. För även där ska jag lova något inför den gud och församling som jag inte tror på.

Vad gäller konfirmationer så ordnas alternativa sådana numera, humanisterna har det man kan jämföra med konfirmation, där man talar om etiska frågor osv. Så kanske min dotter kommer att välja det i stället, vem vet?

lycopersicon2009-06-27 23:58
Antal inlägg: 355

Självklart har vi inte döpt vår dotter i kyrkan då vi omöjligt kan veta om hon vill vara kristen eller ej. Ett sådant beslut låter vi henne själv ta när hon är gammal nog att begripa. Förstår inte varför vi inte skulle kunna gifta oss i kyrkan trots vi inte har döpt vårt barn. Det handlar ju om oss och vad vi vill och vad vi tror på. Däremot att bestämma vilken tro ett barn ska ha är fel. Nu gifte vi oss inte i kyrkan och jag är inte konfirmerad.

PowerYoga2009-06-28 00:04
Antal inlägg: 713

BCB; tycker inte ditt argument är hållbart. När barn är stora nog så kan de ta ställning om de vill döpa sig eller inte och då får de gifta sig i kyrkan om det nu är så viktigt. Dessutom så räcker det att den ena parten är döpt för att få gifta sig i svenska kyrkan.

sejmårr2009-06-28 00:13
Antal inlägg: 843

Svar till BCS! Jag ber INTE till gud när jag är rädd och jag ber inte jultomten om tröst heller! Jag ber andra människor om stöd!

Jag har heller inte låtit någon präst gifta ihop mig mrd min man, det fick "borgmästaren" göra. Och om mina barn skulle vilja konfirmera sig så får de stå ut med det pinsamma!

BCS2009-06-28 00:36

oj tog skruv va visst känsligt..ja de räcker om ena parten är medlem i kyrkan..för att få gifta sig osv och är inte ja som gjort statestiken på scb ;-) och tror säkert även sejmårr någon gång sagt gode gud låt deta va ogjort..eller något i den stilen.. är tydligen ett vanligt ord.. nog sagt om det..

TPP2009-06-28 00:48
Antal inlägg: 126

Troende eller inte....Gud eller Ateist...Dop eller odöpt? Vad är skillnaden i det fortsatta livet? Ett barn fattar ju ändå inte vad som pågår mer än att det får vatten på huvudet?! Namnet bär ju barnet med dig iaf från födslen..eller har jag fel? Är du ej döpt inget "giltigt"namn? Mina barn är döpta tack vare sin pappa och min mor, hade det varit upp till mig så hade namnet de fick på BB räckt!

Lillot2009-06-28 00:51

TPP - egentligen har namngivningen och dopet inte med varandra att göra. Namnet får barnet genom att man anmäler det till folkbokföringen.

vulcan2009-06-28 00:52
Antal inlägg: 7666

Dopet är ingen namngivningsceremoni - det är dock en oerhört vanlig missuppfattning att prästen säger "Jag döper dig till Arne Teodor i faderns, sonens och den helige andes namn" Men det finns inget "till" med.

Mina barn är döpta, ganska mycket för mormors och framför allt farmors skull. Jag är ju inte troende själv alls, men har ändå valt att vara kvar i Sv. kyrkan t.v. Min äldste son (10) säger att han funderar på att bli präst, så det kanske var ett ganska klokt beslut som fattades där ändå när han var en liten bebis! :-)

mommesfrites - Ej medlem längre2009-06-28 00:57
Antal inlägg: 7605

Min son berättade nyss om en präst som ville ha en skriven lapp, där det stod vad barnet skulle heta. Föräldrarna råkade dock ge honom handelslappen och prästen läste:
"Jag döper dig Limpa Mjölk och Batterier i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn".

Mina barn är f ö döpta i svenska kyrkan.

Lillot2009-06-28 01:00

Tack för alla intressanta svar - det är alltid roligt att höra hur andra tänker.

TPP2009-06-28 01:14
Antal inlägg: 126

Hmmm...jag skrev heller inget annat Lilliot.

sejmårr2009-06-28 02:15
Antal inlägg: 843

BCS, jag måste bara svara på vad du tror att jag har gjort eller inte. Om jag någon gång skulle ha sagt "Gode gud" osv. så är det i samma klass som när jag säger "Jävlar". Jag tror inte på gud och inte på djävulen. Tro mig!

allegria2009-06-28 07:41
Antal inlägg: 7

Jag har inte låtit döpa mina barn i kyrkan, namn får de ändå. Mitt äldsta lät döpa sig vid 17 års ålder, det yngsta har inga planer åt det hållet. Det känns bra att de fått göra egna beslut i den frågan.

y not2009-06-28 07:44
Antal inlägg: 9014

jag skulle vilja se den scb-referensen där 99,9% av alla svenskar ber till gud.
Låter mer som en modern myt.

Perpersa - Ej medlem längre2009-06-28 08:14
Antal inlägg: 2193

Mm eller så räknas alla "fan" man säger som djävulsdyrkan.

utifuse2009-06-28 08:32
Antal inlägg: 23

Jag är troende (på ganska mycket) och pappan var ateist. Vi lät döpa våra barn. Vi anmälde också deras namn till folkbokföringen liksom att pappan skrev på faderskapserkännandet. (Nej, vi var inte gifta)
Ungarna växte och jag anmälde dem till kyrkans barntimmar likväl som simskola. Båda gick ett tag och slutade sen. (Jag var mera envis med att de skulle gå flera terminer i simskola)
Ungarna fick i sinom tid frågan om konfirmation och den äldre konfirmerades och den yngre tackade nej. (Konfir,mationen är förresten en bekräftelse på dopet, dvs att man vill leva i gemenskap med gud)
Om nån av dem är kristen eller inte vet jag inte. Däremot vet jag att den yngre okonfirmerade tror på nästan lika mycket som jag.

So what? Dop skadar inte - inte heller att låta bli. Man kan låta sig döpas som barn eller vuxen likväl som man kan konfirmeras när man är 13 eller senare. Go´fika kan man ha i vilket fall som helst.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?