Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 958

Forumkategorier

Användare Inlägg  
VaKul2009-06-29 14:29
Antal inlägg: 641

Om Checkcpoint Charlie finns kvar, stick dit! Det var enda gränsövergången mellan gamla öst och väst. Där låg ett museum över alla saker som användes av östtyskarna för att ta sig över till väst! Allt från ihopbyggda flygplan till "pansarbilar", byggda av gamla Trabanter..*S*....Klart sevärt!
Ku´damm Ecke...bara sitta där öå en uteservering och titta på folk....Oroar mig faktiskt inte speciellt mycket att du inte kom mer hitta saker att göra & se på!
Trevlig resa och som tyskarna säger när dom skålar:
Prost! Eller....."gesundheit"!!

VaKul2009-06-29 14:30
Antal inlägg: 641

PS: Kan även förekomma Zum Vohl, när man skålar...Viktigt att kunna!
*S*

Ds

etubrute2009-06-29 15:10
Antal inlägg: 124

=) tack för tipsen.. har anmält mig till en del så kallade Berlin citywalks också.. och skall på torsdag ut till Sachenhausen koncentrationsläger :P..

Skid Row - Ej medlem längre2009-06-29 15:17
Antal inlägg: 559

Checkpoint Charlie där hålelr pappa till när han är i Berlin han har avrit där några år i rad nu några veckor per år

krutmarie2009-06-29 15:23
Antal inlägg: 1696

Checkpoint Charlie fanns iaf kvar när vi var där för 4 år sen. Då kan du bli fotograferade tillsammans med en amerikansk soldat för 1 Euro. Muren finns ingenting kvar av där. Finns bara ett märke på trottoaren. Sen säljs det souvenirer som sägs vara från muren, men det kan ju va från vilken j-a mur som helst som dom rivit (eller nåt gammalt hus). :)

Paradgatan, som jag just nu inte kommer ihåg namnet på, den är otroligt bren, har på båda sidor enorma byggnader som liknar palats. Bakom dessa pampiga hur så bodde "det vanliga folket", inte alls lika pampigt snarare fattigt och trist. Gillar du Zoo så har dom det också i Berlin. Djurparken är enorm med gamla, stora träd och väldigt många påkostade statyer på djur. Vi var där när det var ca 30 grader i skuggen och det var otroligt skönt att slippa gå i stan en sån dag.

Gott öl finns det egentligen överallt, tyskt, österrikiskt, tjeckiskt m m.

Sen har dom ett enormt varuhus KDW, det är väl lite som NK i Stockholm fast minst 10 ggr större. Min man blev intresserad av en stereoanläggnings där, men den kostade ungefär 1 miljon så vi lät bli att köpa. Det mesta var verkligen svindyrt, själv köpte jag en nyckelring med Berlinbjörnen på det var det jag tyckte man kunde kosta på sig när man ändå var där.

Hoppas du får en riktigt trevlig semester och hinner se så mycket som du bara vill. :)

Skid Row - Ej medlem längre2009-06-29 15:34
Antal inlägg: 559

Checkpoint Charlie finns kvar pappa var där förra året och året innan det

poänglös - Ej medlem längre2009-06-29 16:37
Antal inlägg: 416

etubrute: stalltipset är att skippa den polska flodfisken. Det är kul för stunden att få in en jättetallrik rostad potatis med en förkolnad benhög på men man blir snabbt hungrig efteråt.

Checkpoint Charlie är bättre på spionfilmer från 70-talet än som museum - den ligger mitt i lyxshoppingkvarteren och drar åt sig turistbussar som getingar flockas kring ett glas saft.

Vill du veta mer om östförtrycket (eller kanske försjunka i "ostalgi") rekommenderar jag istället en promenad längs Karl Marx-Allée upp till Frankfurter Tor och sen en vända på Stasi-museet. www.stasimuseum.de/l...ge plan.htm

Utställningar om DDR:s galna arkiv- och kontrollsamhälle, spionteknik, händelserna som ledde till murens fall osv. Sen sitter förstås en sur kopp kaffe i Stasis bevarade officerskafé med orange-brun originalinredning fint!

etubrute2009-06-29 20:04
Antal inlägg: 124

poänglös jaaa stasi grejen blir nog ett måste.. och nog lika så checkpoint charlie.. bara för att det är Måsten :P.. oj de sku va skit kul o smaka en kopp äkta stasi surra-kaffe :P..
som sagt tack för alla tips.. nu ska jag packa färdigt sticker iväg om 12 timmar.. can't wait =)

DennisPlz2009-06-29 20:40
Antal inlägg: 4031

Allsköns människor kommer sträcka fram handen och säga "geld" med hela östeuropas palett av brytningar. Öva på att högt och tydligt säga/skrika NEIN, så är det åtminstone 50/50 chans att de ger sig iväg till nästa offer och låter dig och din packning / kameror / mobiltelefon / plånbok vara ifred.

kunglisa2009-06-29 20:43
Antal inlägg: 12

DDR-museet vid Museuminsel är bra.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?