Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade71
Mobilspel
Pågående19 593

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gimp2 - Ej medlem längre2009-06-28 23:24
Antal inlägg: 2385

Man gör så gott man kan. Det var bra gjort iaf.

krutmarie2009-06-28 23:26
Antal inlägg: 1696

Håller med Mommes, det finns så många helsvenska och heljäkliga ungar också.

Problemet med invandrade barn är väl ofta just språketbruket och som mommes säger, föräldrarna har inte en aning och kanske inte orkar bry sig heller.

Därför tycker jag och har tyckt så i många år att det skulle vara plikt att gå på svenskundervisning när man fått uppehållstillstånd innan man kan fortsätta att kassera socbidrag månad efter månad, år efter år utan att förstå att man måste bidra själv med nånting. Barnen ska inte behöva agera tolkar och "sitta emellan" i många situationer som de vuxna kan råka ut för.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-06-28 23:30
Antal inlägg: 2521

Ok, jag tror jag förstår, Gimp2.

Och hur som helst, det här är en viktig och bra tråd. Barnens välbefinnande borde vara prioritet 1 i samhället, och så ser det verkligen inte ut idag, tyvärr.
Håll tråden levande.
Men generalisera inte invandrarbarnen mot svenska barn. Barn är barn och alla barn borde få ha det så bra som det någonsin bara går.
- Det tror jag för övrigt att vi också är överens om här.

angie_hell2009-06-28 23:36
Antal inlägg: 494

Min pappa (från iran) har alltid använt sig av syskon uppfostran dvs att mina bröder skulle sörja för mitt välbefinnande.
Det var ju på gott och ont.
Hände det nåt fick dem ju alltid ta skulden vilket dem sedan tog ut på mig. Samtidigt kändes det ju bra att alltid ha dem nära.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-06-28 23:42
Antal inlägg: 7605

Svenskundervisningsplikt löser inte alla problem heller. På SFI får man inte lära sig svordomar och runda ord. Det lär man sig av jämnåriga kompisar.
Barnen kan därför rabbla såna ord i ramsor, utan att föräldrarna förstår vad det betyder.

angie_hell2009-06-28 23:50

Jag tror att även om föräldrarna vet att det är svordomar så förstår dem inte tyngden i dem. Jag tar svordomar på språk jag inte kan mindre seriöst och jag vet att många av mina vänenr tänker likadant.

run-marie2009-06-28 23:56
Antal inlägg: 1806

Men Lena, jag menar inte att dom, föräldrarna alltså, ska lära sig runda ord på svenskundervisningen utan helt enkelt att lära sig leva i det samhälle dom fått uppehållstillstånd i. Det första och viktigaste steget borde vara att lära sig språket, därefter kommer alla andra saker, som lagar, regler, vanor och naturligtvis också ovanor. Om föräldrarna inte förstår (språkmässigt) är det ju inte lätt att lära sig vad som gäller och inte är acceptabelt.

Angie, igår såg jag ett exempel på syskonuppfostran fast åt motsatt håll. En lite flicka, kanske 12, skulle försöka hålla reda på sina 2 små bröder på loppis. Den ena lilla killen var kanske 3-4 och den andre 4-5. Båda sprang överaltt bland stånden, både bakom och framför borden, rev och slet i försäljarnas varor och många där var skitförbannade på ungarna. Denna stackars lilla flicka skulle alltså hålla reda på 2 som sprang åt olika håll. Hade det hänt en av dom, det var även en trafikerad gata mitt i, nåt så undrar jag vad hon hade fått för straff? Dessutom var det ca 28 grader varmt och hon sprang runt med "väldigt varma kläder" = huvudduk, långkjol med långbyxor under, jag tyckte såååå synd om flickstackarn.

Jag har inget emot invandrare alls, men tycker ändå att dom skulle anpassas bättre i det samhälle dom kommit till.

fel stavad2009-06-28 23:56
Antal inlägg: 5

Kag ntorr på att man kan läta signa barn att veta va f sdom är ltätt och fel bara dfe får en koncevnkent uppfostarfan.

run-marie2009-06-29 00:00
Antal inlägg: 1806

Ursäkta, kan inte utläsa va du egentligen skriver, men det kanske beror på ditt nick?

angie_hell2009-06-29 00:03

Som sagt på gott och ont run-marie. Jag skulle inte uppfostra mina barn på det sättet för jag tycker inte att barn skall behöva ta ett sånt ansvar.
Men jag inte kladra min far för att han gjort på det sättet för han ansåg att det var rätt och mina bröder har starkare band till mig pga av våran uppväxt än vad vi skulle haft annars.
Det handlar inte om att han inte anpassat sig han är mer svensk än min mor många gånger. Men man har olika sätt att tänka i uppfostran.

Pseudonymf2009-06-29 00:05
Antal inlägg: 8282

fel stavad 2009-06-28 23:56:
   “♀Kag ntorr på att man kan läta signa barn att
    veta va f sdom är ltätt och fel bara dfe får en
    koncevnkent uppfostarfan.”

Jag ger mig på en tolkning:

Jag tror på att man kan låta (?) sina barn att veta vad som är lätt/rätt och fel bara de får en konsekvent(?) uppfostran.

Kan det vara rätt?

bitley - Ej medlem längre2009-06-29 00:07
Antal inlägg: 691

Nej, fel stavad menade: "Jag har seriösa problem med humor och måste använda mig av det mest långsökta människan kan tänka sig för att försöka vara rolig. Men hur jag än gör blir det ändå fel. Snälla, hjälp mig".

Pseudonymf2009-06-29 00:07

Oj? Är det så allvarligt :S

mommesfrites - Ej medlem längre2009-06-29 00:10
Antal inlägg: 7605

Bitley, du har dina pedagogiska stunder :)

Pseudo, du har ju praktiserat med 11-12åringar, tips?

Pseudonymf2009-06-29 00:16

Jadu. Det är chockerande, tråkigt nog.
Grunden till ett harmoniskt barn ligger i ett bra samspel mellan hem och skola. Även området man bor i spelar roll i ett barns uppväxt. Stabila vuxna och därmed även kompisar som har bra föräldrar. Alla föräldrar måste inte vara förebilder och perfekta på alla plan. Men med ett bra och normalt språkbruk, sund uppfostran och en vilja att göra sitt bästa för sina barn kommer man långt.

Sedan tror jag det är viktigt att man som förbipasserande eller annars passiv vuxen kan engagera sig och ta del av situationer som uppstår, precis som TS gjorde. Bristen av respekt från barnens håll, är för mig skrämmande och jag tror att det är en blandning av mycket som får dessa barn att skapa sig dessa attityder.
Det kan vara föräldrar med bristande engagemang eller "uppfostringteknik", en skola med lärare som har fel språkbruk och inte kan möta barnen på en bra individnivå och samtidigt stå som en vägledare samt media som visar en bild av hur ungdomar "ska" vara och därmed skapar barnen en attityd som de använder som en sköld.

Det är så många aspekter som måste tas i beaktning, det kan även vara annan kultur inblandad. Men jag påstår inte alls att bara för att man har en annan kultur så beter man sig uppkäftigt m.m. Det jag menar är att det kan handla om någon form av identitetskris mellan sin ursprungliga kultur och den man möter i det svenska samhället idag - som i sin tur är en blandning av allt man kan tänka sig.

rufs2009-06-29 13:13
Antal inlägg: 312

bitley Ursäkta om min uppställning gjorde det svårt för dig att läsa:)

Jag kan skriva ordentligt om jag vill, jag har bara en tendens att glömma ,. och mellanslag när jag skriver på dator eller sms. :)

Jag lovar att skärpa till mig =)

Jag pratade med den lilla 4-åringens pappa, allt hände utanför deras uteplats så han kunde inte undgå att höra mig!!

DennisPlz2009-06-29 19:41
Antal inlägg: 4031

Hej rufs. Du börjar bli gammal, det är allt. Gå nu vidare i livet. Lycka till!

rufs2009-06-29 23:40
Antal inlägg: 312

Jag går verkligen vidare i livet med enormt stora kliv :)

Mammaoxå2009-06-30 08:46

Barn lär sig genom att härma.
Barn gör inte som man säger, barn gör som man gör.
Det tycker jag är viktigt att komma ihåg.

Sweeetiepie - Ej medlem längre2009-06-30 17:55
Antal inlägg: 93

Vi ska alltså anta att dessa barns föräldrar beter sig på samma sätt? Hur i hela friden ska vi då få bukt med eländet? Det hjälper uppenbarligen inte att skolan (som de ju faktiskt oftast gör) arbetar med sk "EQ"; (självkännedom, känslohantering, träna sig ta motgångar, sociala berättelser, samarbetsövningar mm). Det barnen får med sig i modersmjölken är det oftast svårt att få bukt med.

Jag skyller det mesta på dagis (ja, inte den pedagogiska verksamheten - den är bra! - utan att föräldrar prompt och alltid ska ha sina ungar där (oavsett egen barnledighet, semester eller annat) - barn SKA INTE måsta vara i jättebarngrupper den mesta delen av sin vakna tid!!!! Det är något sjukt när samhället "kräver" det. Och sjukt när föräldrar "köper" det... :(

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?