Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade72
Mobilspel
Pågående19 911

Forumkategorier

Användare Inlägg  
run-marie2009-06-30 17:57
Antal inlägg: 1806

Amerika har väl 1 straff per begånget brott efter vad jag vet. Alltså om han hade lurat 1 person hade det gett 15 år (om straffsatsen är så), har man lurat 10 personer så blir det ju 10 x 15 år.

I Sverige kan man väl skjuta 5 stycken och får iaf "bara" livstid? Hur många brottslingar tänker då: nu har jag redan skjutit 2 då kan jag lika gärna knäppa dom andra 3 också det gör ju ingen skillnad?

I Amerika har dom extremt hårda straff enligt min mening och i Sverige har dom alldeles för milda straff för många brott.

lvx2009-06-30 18:15
Antal inlägg: 49

run-marie: så du menar att den amerikanske mördaren hejdar sig efter två skott och tänker: fan, de kommer att avrätta mig fem gånger om jag fortsätter att skjuta? :)

run-marie2009-06-30 18:31

Haha, nej lvx inte den amerikanske mördaren för han får ju dödstraff, iaf i vissa delstater, även för 1 mord. Den va´faktiskt riktigt kul din kontring.

Däremot kanske en svensk mördare tänker att några till spelar ingen roll för jag får iaf högststraffet. :)

lvx2009-06-30 18:48

Jag tror att problemet med exemplet är mord. Är man beredd att begå mord skiter man sannolikt i vilket straffet är.
Men svenska rättssystemet har en princip om att man lägger på ungefär hälften av straffvärdet för brott nr 2 och vidare. Exempelvis om en person döms för tre fall av misshandel som vardera "värderas" till två månader styck så kommer han sannolikt att dömas till fyra månader (dvs två för första och en var , alltså 50% för de två därpå följande).
Skälen till detta är, bisarrt nog, huvudsakligen ekonomiska, precis som med den så kallade 2/3-frigivningen (vår slagskämpe från exemplet kommer ut villkorligt efter 2 månader och 10 dagar). Det skulle helt enkelt bli för dyrt för staten (och skattebetalarna) att ha alla inlåsta "rätt" tid.
Sedan kan man diskutera i vilka fall det i längden är meningsfullt för samhället att låsa in brottslingen över huvud taget, men det är en annan fråga.

run-marie2009-06-30 18:54

Lvx, vet att det är så, men den dömde kan ju få en och annan permission och begå ny misshandel eller ett nytt mord. Tycker att det är otroligt slappa lagar, är det verkligen bara för att spara pengar? De som drabbas under en sån människas permission tror jag hade gett ganska mycket pengar för att slippa och det kan ju faktiskt drabba vem som helst av oss.

Nu senast var det ju en som dödade sin flickvän (säger att de skulle begå gemensamt självmord), hur kunde han ha permission, han var ju inte alls "frisk". Återanpassningen i samhället ger ibland horribla resultat. Intagna, speciellt från anstalter typ Säter, flyr under biobesök, kaffekrans i stan, läkarbesök och allt möjligt. Det är ju i många fall mördare och psykopater. Fattar inte hur slappt det kan vara egentligen.

Billy Rubin2009-06-30 18:56
Antal inlägg: 214

Det blir ju allt vanligare att man inom sjukvården skickar patienter till andra länder för rehabiliering, tex Spanien och Polen vilket betalas av uppdragsgivaren.

Kanske man kunde tillämpa samma koncept på rehabiliering av fångar. Jag är övertygad om att det skulle bli både billigare och effektivare i vissa andra länder.

lvx2009-06-30 18:59

run-marie: tanken med permission är ju att försöka rehabilitera en person in i samhället. I princip alla som sitter i fängelse ska ju ut förr eller senare och om man har varit inlåst i flera år och kanske levde kriminellt innan kommer man sannolikt inte att klara det om man inte får en återanpassning. Att mördare begår brott under permission är bra ovanligt, även om det ju hände bara för någon vecka sedan (då han mördade sin nya flickvän).
Säter är ingen kriminalvårdsanstalt utan psykiskt sjuka. Vad de har ute på stan att göra är möjligen mer obegripligt. Och att någon rymmer uner en bevakad permission är nog inget vi ska skylla på lagarna utan på det klantarsel som lät dem rymma...

lvx2009-06-30 19:03

Billy Rubin: Hur tänker du då? Förstår jag dig rätt att vi skulle skicka intagna utomlands där man har sämre förhållanden i fängelset för att spara pengar och sedan tro att vi får ner brottsligheten? Ja, kanske om de släpps ut i det land där de har suttit inne, utan medel att ta sig tillbaka, men då lär ju brottsligheten stiga exceptionellt i det landet istället.
Hur hade du tänkt dig att välja ut vilka som skulle flyttas och vart?
Har du ett begrepp om hur långt ett genomsnittligt frihetsberövande straff är i Sverige?

run-marie2009-06-30 19:16

Lvx, Svartenbrant och Olofsson (vet att dom bytt namn, men jag kommer inte ihåg vad dom heter nu) är väl 2 som iaf aldrig gått att rehabilitera. Håller naturligtvis med dig om att man ska försöka rehabilitera så många som möjligt.

Vet att Säter är en rättpsykiatrisk anstalt, och där "tror" då ansvarig läkare att de är redo att komma ut i det vanliga livet alldeles för tidigt enligt min uppfattning.

Det är, enligt min mening, stor skillnad på misshandlare, knarklangare och psykopater.

lvx2009-06-30 19:35

De heter Ferm och Demuynck (eller något sådant, men vafan alla vet vilka Svarten och Clark är hehe). Nä, de går inte att rehabilitera och det vore troligen en vinst ur många aspekter att låsa in just de två på livstid men å andra sidan begås det otroliga mängder brott som ska bemötas på något vis från samhället. Problemet är att den allmäna rättsuppfattningen styrs ganska mycket av media, särskilt då kvällstidningar, och de skriver gärna om mördare, våldtäktsmän eller sådana som Svarten och Clark. Sedan blir allmänhetens uppfattning om hur det funkar med rehab osv lite skev. Det är en jäkla skillnad på folk som begår misshandel, langar knark och på psykopater (till att börja med är det inte olagligt att vara psykopat...). Däremot sammanträffar alla tre emellanåt i samma person...

Läkarnas bedömningar kan jag inget om och ger därför fan i att kommentera, men dog har de gjort duktigt fel några gånger.

Men min poäng är att man nog inte ska ge sig på att döma ut hela lagstiftningen som "slapp" utan att ha en överblick över hur brottsligheten faktiskt ser ut och vad som blir effekten av påföljden. Däremot finns det en del straffskalor som skulle korrigeras om jag var beslutsfattande politiker, men det är en annan sak :)

lvx2009-06-30 19:37

det ska stå "nog har de gjort duktigt fel", naturligtvis.
Jag är en kronisk tangentfumlare.

run-marie2009-06-30 19:47

Naturligtvis vet ingen av oss om hur det fungerar i verkligheten, inte du och jag iaf, för jag antar att du inte heller har "suttit inne". Har 2 jobbarkompisar som har berättat lite, men de har ju varit "plitar" och ser väl kanske saker och ting ur en annan synvinkel.

Det låter ju i media som om det är så strängt och sån otrolig kontroll m m och ändå händer det att folk kan smuggla in både det ena och andra till internerna. Att man dessutom kan använda telefonerna i fängelset till att beställa nya brottsdåd utanför låter helt vansinnigt. Då börjar jag fundera på om det inte finns nån som "hjälper till lite" innanför murarna faktiskt.

lvx2009-06-30 20:07

run-marie: nej, jag har inte suttit inne, jag jobbar på andra sidan skranket...

jag är helt övertygad om att du har rätt i dina antaganden i andra stycket.
Nu ska jag å andra sidan gå och äta och lämnar diskussionen för idag :)

Billy Rubin2009-06-30 20:47
Antal inlägg: 214

Löjligt låga straff och fängelser som är rena vilohemmen, underhåller kriminaliteten till Sverige och bidrar säkert till en hel del import av torpeder. Det är ingen tillfällighet att diverse olika maffia-ligor blomstrar.

Man ska inte klema med buset. Det ska vara jävligt att sitta inne, bort med alla bekvämligheter såsom värme, mat, TV osv. Dessutom borde det vara obligatoriskt straffarbete så att fången åtminstone tjänar till sitt "uppehälle".

Pumpslang - Ej medlem längre2009-07-01 08:14
Antal inlägg: 48

Den som suttit allra längst i Sverige är ju Axmyr. Jag tror att han kommer ut först när han blir riktigt illa sjuk eller/och är om inte döende så i alla fall behov av att vara på ett hem.

www.laholmstidning.s...ha lmstad--

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?