Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 790 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| run-marie | 2009-07-08 16:55 | |
![]() | Sweet, jag menade dessutom att männen som blir slagna/misshandlade kanske inte har mod att anmäla detta p g a att de "skäms". Tror du att det är lätt att gå eller ringa polisen och säga: "min fru slår mig"? Tror att den drabbade kanske tänker; dom kommer bara att skratta åt mig, så jag låter bli och lider i det tysta. Kvinnor VET redan att det blir rubriker, kvinnohus, medömkan, kanske skyddad indentitet medans männen inte ens kan föreställa sig att de har samma rättigheter. Tycker egentligen att det är j-t orättvist. | |
| Minta | 2009-07-08 16:57 | |
![]() | Jag tror att styrkeskillnaderna mellan män och kvinnor är betydande, om de inte är jämstora och även då är det skillnad tror jag. Den som inte tror det har inte upplevt manligt våld. | |
| sina_shataz | 2009-07-08 16:58 | |
![]() | mannen har ofta ett psykiskt grepp om kvinnan i sånahär fall. | |
| Sweeetiepie - Ej medlem längre | 2009-07-08 16:59 | |
![]() | Där håller jag inte med - det krävs mer än "rubriker, kvinnohus, medömkan, kanske skyddad indentitet" för att man som kvinna ska anmäla! Inte fasen är det därför man gör det!?? De flesta kvinnor lider i det tysta de med... Givetvis är det som Behringer skriver. Och visst Miss_jk - en örfil hör också till misshandel (dock av ringa art som jag förstår det) men mellan en kvinnas resp mans örfil är det stor skillnad... | |
| Minta | 2009-07-08 17:00 | |
![]() | Behringer har rätt, det är mycket vanligare med manligt våld. | |
| Nunnelunan | 2009-07-08 17:00 | |
![]() | Behringer: i så fall borde det väl vara än mer intressant för nyhetstorkande sommarblaskor att följa upp den historien som jag hänvisar till? Jag tycker att run-marie för fram en intressant åsikt, som jag själv inte har funderat över tidigare. Mansroll och kvinnoroll, visst är det mer skamligt för en mansroll att erkänna att han blivit misshandlad av en "mindre stark" (vilket inte alltid stämmer) kvinna. Pressen borde ju kasta sig över en sådan här historia och suga ut varje bit. Jag ser rubrikerna, nu då MJ:s försvinner... | |
| blankomblank | 2009-07-08 17:07 | |
![]() | En i vårat kvarter blev misshandlad och till slut dödad av sin fru efter flera mordförsök. Det var ganska hemskt faktiskt för om han varit kvinna hade han säkert blivit erbjuden mer hjälp redan efter första försöket. | |
| Minta | 2009-07-08 17:09 | |
![]() | Det måste bildas en opinion först .... | |
| micro113 | 2009-07-08 17:14 | |
![]() | Ja stackars män som faller offer för de stora stygga kvinnorna. Att ens ställa dessa två fenomen mot varandra tycker jag är skamligt. Att det finns kvinnor som slår sina män, förtar inte det faktum att den farligaste platsen för en kvinna är hemmet -- och den mest sannolika förövaren när en kvinna förlorar sitt liv är hennes man eller pojkvän. Liknande förhållande råder inte för männen. | |
| micro113 | 2009-07-08 17:15 | |
![]() | blankombland Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om -- det finns ingen stor hjälpapparat som slår igång när kvinnor misshandlas -- utom möjligen i storstäderna. | |
| Nunnelunan | 2009-07-08 17:18 | |
![]() | micro: förklara, för du menar väl inte att det du skriver gäller alla kvinnor och inte någon man? Eller är det så du menar? Var är männen? | |
| Nunnelunan | 2009-07-08 17:20 | |
![]() | Visst finns de en hjälpapparat för kvinnor, jag har själv arbetat i en kvinnorjour i en icke storstad... | |
| Minta | 2009-07-08 17:21 | |
![]() | Jag håller med micro om att det är skamligt att ställa dem emot varandra och till kritik av feminismen. | |
| Bitte - Administratör | 2009-07-08 17:24 | |
![]() | Feminister hatar INTE men en riktig femist jobbar för ett likställd samhälle med samma rättigheter och skyldigheter, ex lika lön för samma arbete,, mm Bitte | |
| micro113 | 2009-07-08 17:27 | |
![]() | nunnelunda Det finns mansjourer också -- så då är väl allt frid och fröjd. Jag har också arbetat i kvinnojour, och har erfarenhet från det. Men framför allt är jag uppväxt i ett hem med misshandel, har själv blivit misshandlat och har en dotter som har blivit misshandlat. Inte för någon av oss dök det upp förstående människor som försökte hjälpa oss ur situationen -- vi fick klara oss själva. Tvärtom anses det ofta att kvinnan får skylla sig själv -- i synnerhet om hon inte har kraft nog att själv bryta sig loss. De kvinnor vi ser på jourerna är de kvinnor som har kraften att söka hjälp -- övriga kvinnor lämnas därhän både av vårdpersonal och polis. | |
| pion ekrot | 2009-07-08 17:28 | |
![]() | Man har skitdålig koll om man tror att all feminism är nån slags radikalfeministisk särartskult. Usch vad traggligt det är när man läser sånt. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-07-08 17:32 | |
![]() | Det fallet TS länkar till var det ju alkohol inblandad i det hela. Missbrukare? I så fall tycker jag nog att de egentligen får skylla sig själva, om man väljer att leva ett sådant liv. Med missbruksleverne ligger det ju nära till hands att det följer med även annat elände. Mycket mer illa berörd har jag varit en tid av något som vi har fått bevittna här på ganska nära håll. Ett akademiker-par, väletablerade i samhället på alla sätt, men där hon har systematiskt tryckt honom så totalt ner i ”skosulorna” så det utan tvekan kan likställas med psykisk misshandel. Undrar bara vilket är värre, psykisk eller fysisk misshandel? Kanske lika illa? Lika totala kränkningar av en annan människa? Men den psykiska misshandeln är i alla fall ofta svårare att peka på och att kunna ”ta i”. Något annat som också rapporterats en del om på sistone är att våldsamheter bland unga tjejer blivit mycket vanligare. Undrar vad det beror på, och om hänger det ihop med det ovan på något sätt? Sen är förstås all misshandel förskräckligt illa, oavsett vem som utför eller hur det utförs. | |
| Nunnelunan | 2009-07-08 17:32 | |
![]() | Bitte: kan vi få ut detta till männen? Det är något som jag tror att många skulle behöva få veta. Om man inte ställer något mot varandra, så blir det ju misshandel som misshandel. Det är således inte intressant att veta hur många minderåriga, hur många invandrare, hur många homosexuella etc som misshandlas? Inte heller är det intressant att ta reda på vilka olika grupper som står för misshandel? Hur skulle det kunna vara kritik mot feminismen? Vilken typ av feminism? Inte den som Bitte och jag står för i varje fall! Men frågan handlar inte om feminism, utan om media och varför den här typen av brott inte följs upp mer... | |
| Miss_jk | 2009-07-08 17:33 | |
![]() | Pion: Det är feministerna (inte alla) själva som gjort att det har blivit så genom att vara alldeles för radikala, manshatande och ta upp tramssaker som fru gårman (eller fru gårfru). Tyvärr. Bara för att männen kanske misshandlar mer än kvinnor så gör väl inte det att brottet ska osynliggöras? Frågan var ju varför det inte blir stora rubriker åt ena hållet utan bara åt andra. | |
| Dalkullan | 2009-07-08 17:36 | |
![]() | Hehe...jag klippte till min fd man en natt för många år sedan när jag var hormonstinn efter att ha fött vårt första barn. Jag blev så arg att han aldrig vaknade när hon grinade på nätterna. Nu blev han ju knappast skadad precis... =) | |