Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 822

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Zizzzi2009-07-09 01:53
Antal inlägg: 440

Det är väl ett rimligt sätt att hålla nere skulden? Tjänar man mer kan man lägga undan och på så vis i större utsträckning finansiera studierna själv.

Jag är student. Efter 3000 kronor hyra, plus ca 2000 andra räkningar har jag fortfarande råd att äta annat än nudlar, och då bekostar jag ändå 2 katter samt röker. Utan extrajobb.
De pengar jag tjänar nu i sommar - som ligger under deras gräns - räcker gott och väl till resa; men jag tänkte spendera det på körkort istället.

PowerYoga2009-07-09 08:53
Antal inlägg: 713

Jag har också varit student tills för ett år sedan. Nu är skillnaden på en 20-åring som studerar och en 40-åring att jag inte hyr studentrum i en korridor utan har barn och en hyra på 6.500 kr + el+ telefon- och nätkostnader+måndadskort till kommunikativa medel+mat etc då är är det ganska tufft att leva på ca 7.800 kr/mån (CSN lån-+bidragsdelen). Jag har varit heltidsstuderande i 3 år och har jobbat extra så mkt som jag har fått, men det räcker inte långt så det har varit ett gissel att få ekonomin att gå ihop. Jag kan tycka någonstans att CSN kan ta hänsyn till hur familjebilden ser ut och utifrån det reglera fribelppet för hur mycket man får tjäna om de inte kan höja fribeloppet rejält för alla. Det är väl upp till var och en hur mycket man tycker man mäktar med att jobba extra eller tom att ha en anställning vid sidan av, huvudsaken är ju att man fullföljer sina studier.

Linders - Ej medlem längre2009-07-09 09:13
Antal inlägg: 1943

Jag håller med! Sen så tycker jag att jag ska få behålla socialbidraget när jag jobbar också! Eller så får jag börja arbeta svart.

Sen så kan du inte äga hur mycket som helst, även aktievinster, räntevinster inkluderas ju i fribeloppet.

Mammaoxå2009-07-09 09:26
Antal inlägg: 494