Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 822

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Zizzzi2009-07-09 01:53
Antal inlägg: 440

Det är väl ett rimligt sätt att hålla nere skulden? Tjänar man mer kan man lägga undan och på så vis i större utsträckning finansiera studierna själv.

Jag är student. Efter 3000 kronor hyra, plus ca 2000 andra räkningar har jag fortfarande råd att äta annat än nudlar, och då bekostar jag ändå 2 katter samt röker. Utan extrajobb.
De pengar jag tjänar nu i sommar - som ligger under deras gräns - räcker gott och väl till resa; men jag tänkte spendera det på körkort istället.

PowerYoga2009-07-09 08:53
Antal inlägg: 713

Jag har också varit student tills för ett år sedan. Nu är skillnaden på en 20-åring som studerar och en 40-åring att jag inte hyr studentrum i en korridor utan har barn och en hyra på 6.500 kr + el+ telefon- och nätkostnader+måndadskort till kommunikativa medel+mat etc då är är det ganska tufft att leva på ca 7.800 kr/mån (CSN lån-+bidragsdelen). Jag har varit heltidsstuderande i 3 år och har jobbat extra så mkt som jag har fått, men det räcker inte långt så det har varit ett gissel att få ekonomin att gå ihop. Jag kan tycka någonstans att CSN kan ta hänsyn till hur familjebilden ser ut och utifrån det reglera fribelppet för hur mycket man får tjäna om de inte kan höja fribeloppet rejält för alla. Det är väl upp till var och en hur mycket man tycker man mäktar med att jobba extra eller tom att ha en anställning vid sidan av, huvudsaken är ju att man fullföljer sina studier.

Linders - Ej medlem längre2009-07-09 09:13
Antal inlägg: 1943

Jag håller med! Sen så tycker jag att jag ska få behålla socialbidraget när jag jobbar också! Eller så får jag börja arbeta svart.

Sen så kan du inte äga hur mycket som helst, även aktievinster, räntevinster inkluderas ju i fribeloppet.

Mammaoxå2009-07-09 09:26
Antal inlägg: 494

Jag har alldrig varit så fattig som när jag studerade. Så klart vill man ta chansen att jobba in lite extra pengar under sommarlovet.

PowerYoga2009-07-09 09:26
Antal inlägg: 713

Vad försöker du tillföra diskussionen Linders med att vara ironisk?

Vem har talat om att äga? äger man en massa kapital i form av aktier, egendom el dyl så kanske man inte är i behov av att låna från CSN.

Linders - Ej medlem längre2009-07-09 09:31
Antal inlägg: 1943

Skrmf, talade om det.

Jag försökte tillföra att det finns stora likheter mellan olika bidrag, och tycker det är konstigt att folk tycker det är orättvist om det sänks när man arbetar.

Skrmf2009-07-09 09:42
Antal inlägg: 218

Hmm, jag vet folk som har haft ordentligt med kapital som har funderat över varför de kan ta bidraget när folk som tjänat pengar inte har den möjligheten. Håller med poweryoga, vore skönt att kunna ta hänsyn till familjebild och boendemöjlighet.

SashaLuna2009-07-09 11:02
Antal inlägg: 320

Om CSN ska ha rätt att bestämma över hur mycket jag får tjäna över sommarlovet tycker jag att de ska betala ut studiestöd under de månaderna med. Det är ju främst för att man inte har något stöd de månaderna som man behöver jobba. Fram för fribelopp under terminerna och fritt fribelopp under ledigheterna.

Lenis22009-07-09 11:58
Antal inlägg: 181

äähhh lugna ner er lite! om ni vill jobba mer får ni väl minska ner på bidraget, svårare än så är det inte. jag har varit student i fyra år och jobba extra hela tiden och det har inte varit några större problem. om man vill jobba så mycket kan man ju dra ner på lånet/bidraget. CSN är en FÖRMÅN så sluta gnälll

Miss_jk2009-07-09 12:03
Antal inlägg: 8941

Men är det inte ett lån man tar? Har inte så stor koll ska tilläggas, men man får ju ta andra lån oavsett hur mycket man jobbar, så varför får man inte ta maxlån på CSN då? Förstår om de drar ner på själva bidragsdelen, men drar de ner på lånet också?

Lenis22009-07-09 12:05
Antal inlägg: 181

jag har för mig de drar ner på både lån och bidrag.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?