Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 718 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| simbo | 2009-08-20 23:14 | |
![]() | Testade detta förra veckan, tog två stömmingar faktiskt, med alla tillbehör gick det att äta, men det är inget jag vill ha mera utav, takc vet jag kräftor | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-08-21 00:18 | |
![]() | På jobbet har vi några sådana där klotrunda burkar som bara står i kylen och tar plats. Min chef vill slänga dem men vi har gett bort dem till kunder. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-08-21 00:20 | |
![]() | Gräddfilen mildrar smaken. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-08-21 00:43 | |
![]() | De runda fjolårsburkarna är ju godast. Gräddfil (här ska en del ha kärnmjölk) är bra om man har lite känslig mage för all sälta och raparna sen. För min del är den råa löken mest hårdsmält. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-08-21 07:07 | |
![]() | måste vara bara norrlänningar i denna tråden:) Själv har jag aldrig förstått hur människan kan äta någonting som luktar såååååå vidrigt även om det är gott:) | |
| gnill | 2009-08-21 07:37 | |
![]() | är ingen norrlänning, och hade inte varit i norrland förrän jag var 27, men jag tyckte om surströmming första gången jag smakade (då jag var 22 kanske). Som jag sade nyss, smaken (och doften) liknar en vällagrad danska havartiost. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-08-21 10:00 | |
![]() | Man vänjer sig ganska fort vid dofter och accepterar dem. Surströmming bör dock öppnas och helst förtäras utomhus för att slippa storstädning och vädringsorgier i flera dagar. Rester spolas med fördel ner i toan eller brännes. Desamma är väldigt intressanta för spyflugor och andra asätare. Gamla räkskal är inte så roligt heller. | |
| Bitte - Administratör | 2009-08-21 10:01 | |
![]() | 2 timmar kvar till lunch ,, och surströmming ,, =) snålvattnet rinner redan Bitte | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-08-21 10:26 | |
![]() | ......."eller brännes", ja det låter det :). Måste ta och testa surströmming någon gång, men då ska det vara i dess rätta kulturella miljö så att man får det hela rätt från början. Dessvärre äter de inte surströmming dit jag åker på älgjakt nu i september. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-08-21 10:39 | |
![]() | gnill jag vet hur det luktar..hua....det luktar skit:) Och som mommes sa luktar inte rälskal heller nåt vidare. Tur att smaken är olika:) | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-08-21 10:41 | |
![]() | Surströmming är strömming som konserverats genom fermentering. Den rensade fisken saltas, läggs i öppna kar och får jäsa då strömmingen genom autolys, d v s genom egna enzymer, och tillsammans med bakterier bildar starkt luktande syror som propionsyra, smörsyra och ättiksyra ur enkla sockerarter i fisken. Det bildas också vätesulfid. Strömmingen läggs sedan på konservburkar för att efterjäsa. | |
| Bitte - Administratör | 2009-08-21 13:10 | |
![]() | Mätt i magen och nöjd ,, efter lunchen,, Bitte | |
| pwnage | 2009-08-21 13:48 | |
![]() | Vad smakar surströmming? Kan man jämföra med någon annan smak? | |
| Biggalo | 2009-08-21 19:22 | |
![]() | Jga har ätit surströmming en gång och det är nåt jag tycker man kan både ha och mista...inget jag skulle sakna. Spyflugorna hittade dit redan när vi satt och åt på altanen. Åt den i klämma med mandelpotatis och rödlök. | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2009-08-21 19:34 | |
![]() | Har faktiskt aldrig ätit det. Tror inte jag vill det heller. :) | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-08-21 20:08 | |
![]() | Hur det smakar? Som anjovis gånger 10. | |
| Päronmüsli | 2009-08-21 20:11 | |
![]() | gott då och då :) | |
| skogsturken | 2009-08-21 20:28 | |
![]() | Det som talar för att det inte är gott är ju allt snack om alla tillbehör man måste ha för att överhuvud taget kunna inmundiga denna illaluktande, ruttna och jästa nödmat. Själv lever jag under devisen: " God mat luktar gott" . Men hunden min, äter det faktiskt. Men å andra sidan så sätter han i sig en o annan bajskorv också ibland. Blää! | |