Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 1 |
Mobilspel
| Pågående | 19 718 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2009-08-24 12:19 | |
![]() | Nu gäller det nog att hålla isär begreppen lite. Det finns panoramakameror som helt enkelt sitter på ett snurrande stativ som snurrar 360 grader, detta är dock som sagt speciella kameror som jag tror inte används så värst mycket längre när man istället kan klippa ihop bilder i photoshop. Extrema vidvinkelobjektiv kan användas för att få fisheyebilder, det är dock fortfarande ingen panoramabild. En beskuren bild är en beskuren bild och inget annat, även om sådan avmaskning emellanåt felaktigt har kallats för panormafunktion i APS-kameror eller vissa digitalkameror. Som många tidigare har nämnt så är det enklaste sättet att skapa en riktig panoramabild att sätta ihop ett antal bilder i ett datorprogram. Visst det kräver ett stativ och att man tar så många bilder som man behöver i olika vinklar. | |
| tydal | 2009-08-24 12:34 | |
![]() | Det behövs inget stativ för att ta panoramabilder. Jag har stativ men brukar inte använda det till panoramabilder. Utan stativ blir man dock tvungen att beskära en del på höjden, men det är inget problem om man tar korten på högkant. För att sätta ihop bilderna i datorn behöver du särskilda program, men det finns bra program som är gratis. Här berättar jag vilka program man behöver och hur man använder dem: www.tydal.nu/article...-p anorama/ | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-08-24 13:17 | |
![]() | Guld, Tydal! Tack för länken. | |
| Päronmüsli | 2009-08-24 14:33 | |
![]() | jag har panorama på mobilen :D | |