Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade14
Mobilspel
Pågående18 641

Forumkategorier

Användare Inlägg  
run-marie2009-08-26 01:15
Antal inlägg: 1806

OK, Iula, där fick du verkligen till en 10-poängare. Bilden var känslig och fin, skulle aldrig vilja ha den hemma hos mig för jag skulle bara bli sorgsen till mods. Politiken jag ser i bilden är stjärnan på tröjan och mössan på huvudet. Ja, det finns ju undantag trots allt.

Drakenborg, förstår någotsånär hur du känner, men tycker du det är konst att spela "självmordskandidat" och använda resurser som behövs på andra håll för att "skapa konst"?

mommesfrites - Ej medlem längre2009-08-26 01:22
Antal inlägg: 7605

Genial, Iula.

Naturligtvis kan (och bör) konst uttrycka allt som finns under solen.
Att en kortfilm om intagning av psykpatient är konst, förefaller mig...väldigt innovativt men säger ni att det är konst, så är det väl så.

En av min barndoms grannar hade 3 tavlor. Ett gråtande barn, en singoalla och fiskargubben med pipa.
Jag var övertygad om att han hade varit sjöman, gick till prostituerade och dessutom var pedofil.
Har nästan hela mitt liv hatat hötorgskonst.

Att vara illustratör måste vara ett av de roligaste jobb som finns.

Ingen kan säga att konst är fint eller bra. Det är först när det betyder någonting för mig, går in i mina sinnen, som det är fint och bra.

drakenborg2009-08-26 01:23
Antal inlägg: 143

run-marie- absolut inte, kan inte förstå den "konsten" utan undrar nog om de inte e så att hon verkligen behöver hjälp men e för feg att säga- ja mår kass o behöver hjälp så säger de e konst- o de kan ja säga eftersom jag e konstnär, men ja har oxå vart me om saker som satt sina spår, men skulle aldrig falla mig in att använda konsten som en ursäkt att påkosta eller belasta samhället, för mig handlar de om att få uttrycka hur ja känner i mina bilder o inte genom mitt agerande... låter de vettigt?!

run-marie2009-08-26 01:30

Drakenborg, för mig låter det iaf vettigt. Jag gillar konst när jag känner nåt för den bild jag ser. Det behöver inte vara nåt som andra gillar, men jag vill bli GLAD när jag ser den.

Det kan ha med motivet eller färgerna att göra, huvudsaken att den påverkar mig positivt.

drakenborg2009-08-26 01:42
Antal inlägg: 143

samma här, o om ja inte känner nåt för en bild gör ja den inte. En del e jobb, men tackar inte ja till sånt som bara skulle bli rutin, måste känna nåt, till o med när ja gjorde plansch till volvos musikkår kände ja massor för de va de första officiella jobbet här i sv, o gjorde nåt som få andra ens skulle tänka på att göra o de gick hem, så blev stolt o fått bekräftat att ja ska fortsätta i samma stil! Lever på mina känslor o i lever ut dom i mina bilder bla :)

Dogface2009-08-26 02:16
Antal inlägg: 197

run-marie: kolla på bilden på den gråtande pojken igen. menar du att han har en mössa på huvet verkligen?

taxam - Ej medlem längre2009-08-26 03:34
Antal inlägg: 427

Att spela psyksjuk och hamna i bälte är en ren provokation mot alla som är så verkligt sjuka att dom, för att inte skada sig själva eller andra, hamnar i sk bältesläggning. Det är allmänt diskuterat hurvida detta är ok men att tvångsspruta någon är lika mycket övergrepp det. Psykvården tas i medi många gånger ifrån allt bra den faktiskt gör och vilket jättejobb som ligger bakom många tillfrisknanden men det glöms bort. Nä, jag tycker inte kan kallas konst...bara konstigt.

Miss Taget2009-08-26 07:19
Antal inlägg: 9

www.youtube.com/watc...1D 2hkzgVc0

Naturligtvis!

run-marie2009-08-26 09:44

Dogface, har kollat igen. Nja, kanske snarare är en frisyr är lite osäker. Det KAN vara en sån där yllemössa som många arbetarbarn hade i vissa länder förr, men det KAN vara hår (frisyren med snedbena är väl kopierad från nån gräslig typ under andra världskriget då).

Eftersom jag inte är konstnär ska jag nog köpa ett par fiskgratänger och äta upp idag. :) Efter att ha sett ovanstående klipp från galenskaparna.

pjottor2009-08-26 09:50
Antal inlägg: 4

Finn ett fel:
www.gatukonst.se/200...-s tickers/

mommesfrites - Ej medlem längre2009-08-26 10:54
Antal inlägg: 7605

En tvångsspruta är något de flesta patienter och/eller de anhöriga är tacksamma för, när det psykotiska tillståndet är över.

Konst som verkligen fascinerade människor och spred glädje, såg jag på en strand i Brasilien. En kvinna gjorde "sandslott" i form att t ex hästar eller tjurar. Fyllde i med lite svart här och där. De var otroligt välgjorda och naturtrogna. Det märkligaste var att hon placerade dem, så att tidvattnet fick sluka dem varje dag.

Lite samma grej är det ju i Dorotea, där årets nioendeklasser klassvis får bygga stora snöskulpturer.

taxam - Ej medlem längre2009-08-27 02:02
Antal inlägg: 427

Inte bara psykotiska personer får tvångsvård i form av bältesläggning utan även de som är aggresiva av andra orsaker/sjukdomar. Kallar det iallfall inte för konst hur eller hur.

sanktpaul - Ej medlem längre2009-08-27 07:45
Antal inlägg: 8

Sandslott och snögubbar. Ja det är sann konst det! Och nästan ingen blir arg eller upprörd över det. Kan det bli vackrare?

wildman2009-08-27 08:41
Antal inlägg: 3860

Jag är lite inne på dogface linje. När det gäller Anna Odell så är det konst likaväl som alla nnan konst. Man måste inte gilla eller ebns förstå den. MEN likväl kan vi som samhälle aldrig acceptera lagöverträdelser oavsett om dom är konst eller ej. således får en gränsöverskridande konstnär också vara beredd att ta sitt straff precis som folk som begår civil olydnad i största allmänghet. (Syftet är väl oftast detsamma, man vill visa folk och allmänhet att något är fel/galet/tokigt eller whatever)

6555562009-08-27 09:16
Antal inlägg: 857

För mig måste konst antingen vara väldigt estetiskt tilltagande eller mana till djupt tänkande. Gör det både och är det stor konst.

pjottor: Den enda vackra bilden var den på kon.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-27 09:34
Antal inlägg: 1005

"Iula, varför ska man blanda in politik i ett konstverk? Har verkligen oerhört svårt att förstå det. "

HAHAHA! Runmarie you crack me up.

upload.wikimedia.org...pe uple.jpg

wildman2009-08-27 09:45
Antal inlägg: 3860

För mig så är konsten alltid en del av samhällsdebatten, och således kan ju konst definitivt vara politisk också. Allt beror ju på vad konstnären vill uppnå.

poke ball2009-08-27 09:47
Antal inlägg: 205

Konstnären definierar vad som är konst.
Vad är det som är så obegåvat med det "oförståeliga".
Gläds åt att människor tar för sig och tar sig för experimentella excesser.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-27 09:49
Antal inlägg: 1005

"En tvångsspruta är något de flesta patienter och/eller de anhöriga är tacksamma för, när det psykotiska tillståndet är över."

Ja men inte alla patienter eller anhöriga heller för den delen då det finns de som tänker lite längre och tycker att vården tål att kritiseras och bör förnyas även om det finns få alternativ (man tillåter få) för tillfället.

Sen förstår jag inte ditt resonemang alls. Om en patient har ett normalt liv och får en liten lyxpsykos en gång och svarar bra på sprutan tacka fan för att han/hon är tacksam.
En annan patient som blir tvångsinlagd några gånger per år i tjugo år kanske inte är ett skit tacksam. Hur som helst vem lider mest av systemet?

6555562009-08-27 10:20
Antal inlägg: 857

För mig har alltid den apolitiska konsten varit av störst intresse, jag gillar inte bilder som denna:

tommcmahon.typepad.c...es /mao.jpg

Filmer som denna:

sv.wikipedia.org/wik...an s_triumf

Eller varför inte:

www.madebygirl.com/b...20 2zzt.png

Jag föredrar konsten som inte förmedlar ett färdigpackat idékoncept utan som, medelst genial estetisk förmåga, förmedlar ett mångbottnat scenario.

Med detta sagt så avskyr jag mycket av modern "konst" som inte kräver något av "konst"nären annat än en vilja att provocera. "Konst"verken blir färdigställda först när moralister i media tagit sig an att kommentera dem, och således blir det offentliga debatten en del av ett lågkvalitativt "konst"project.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?