Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade13
Mobilspel
Pågående18 656

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sotfinger2009-08-26 00:33
Antal inlägg: 22361

Om varan gått sönder i transporten är det du som säljare som är ansvarig eftersom det är du som har paketerat. Anser du att posten/fraktfirman varit oaktsam är det din sak att agera gentemot dem. Köparen ska inte drabbas.

Det kan vara praktiskt att räkna in transportkostnaden i summan. Köparen vet då att det inte tillkommer några ytterligare kostnader.

Sotfinger2009-08-26 00:34

le-lou - kan man skriva sig fri från det ansvaret?

run-marie2009-08-26 00:39
Antal inlägg: 1806

Jättebra tips och hjälp från er allihop som har erfarenhet. Har tänkt testa till att börja med, men det är inte lätt när man aldrig har gjort det. Har kompisar m fl som handlat och det har alltid varit nån som bor i ganska nära omkrets som har hämtat. Det verkar ju vara det mest "bekväma" hämta/betala/cash. :)

le-lou2009-08-26 02:46
Antal inlägg: 17500

Sotfinger - när en köpare budar på en vara som jag säljer så ingår vi ett avtal redan där, han el hon förbehåller sig att acceptera de villkor jag ställer som säljare. På Tradera har jag iaf funnit mig i det som köpare, att det är säljaren som ställer villkoren och jag som köpare att acceptera eller klicka mig vidare.
Och det har jag anammat.

Tradera själva skriver :

Traderas roll är att förmedla kontakt mellan köpare och säljare. Vi står helt utanför själva affärstransaktionen och har aldrig kännedom om alla detaljer i en uppgörelse.

Vi har varken juridisk rätt eller möjlighet att ta parti för någon medlem eller tillhandahålla specifika lösningar på problem. "

le-lou2009-08-26 02:49
Antal inlägg: 17500

Sotfinger - ansvaret och ansvaret tja..:). jag vet inte om ansvaret kan ligga på mig som säljare så länge jag har gjort min del, dvs paketerat det väl och lagt det på posten. Man förutsätter iaf att folk paketerar ömtåliga saker ordentligt, och det tror jag de flesta gör - annars får man skitbetyg på Tradera och det vill man knappast ha.

Det är alltid en viss risk med att handla begagnat, en person skickar något till en annan person, vet inte riktigt om ansvaret för den där prylen ligger hos någon annan än hos Posten just under transportvägen...

Equuleus2009-08-26 05:03
Antal inlägg: 13

le-lou --> Ansvaret för att försändelsen kommer fram korrekt ligger på Posten men det är bara avsändaren som kan reklamera den i och med att det är avsändaren och inte mottagaren som är Postens kund. Således hamnar fraktrisken på avsändaren.

Skulle något gå sönder under frakt och köparen (mottagaren av försändelsen) betalat i förskott till säljaren (avsändaren av försändelsen) så blir ordningen som följer:

1. Köparen (mottagaren) reklamerar till säljaren (avsändaren) och får sina pengar tillbaka.
2. Säljaren (avsändaren) reklamerar den skadade försändelsen till Posten.
3. Posten ersätter säljaren (avsändaren) om det går att bevisa att Posten orsakat skadan och att det inte varit embalaget som varit bristfälligt.

Värt att notera är att Posten bara ersätter till ett visst värde. Dyrare saker kan man skicka med extra försäkring.

Ansvaret ligger således alltid på säljaren (avsändaren) och det är även den som tar risken. Kan gärna lägga in både länk till lagtext och till Postens villkor om någon är intresserad.

Equuleus2009-08-26 05:07
Antal inlägg: 13

Ett tillägg, det är en vanlig missuppfattning att avtalsfriheten gör att man kan friskriva sig från vad som helst. Det går inte att friskriva sig från fraktrisken i och med att ena parten (köparen/mottagaren) inte kan påverka försändelsen och leveransen.
Skrivelser som lägger över ansvaret för fraktrisken på köparen är således inte juridiskt bindande på något sätt.

Sotfinger2009-08-26 07:41

Det var det jag misstänkte. Men å andra sidan händer det ju väldigt sällan att nåt skadas eller försvinner. Man skickar knappast kinesiskt porslin med posten heller.

Femme_Fatale2009-08-26 09:46
Antal inlägg: 709

Är också köpare/säljare på Tradera sen många år tillbaka med flera hundra genoförda affärer. Jag har aldrig blivit blåst på pengar och aldrig blåst någon heller =)

Equuleus - Posten ersätter inte vanliga brev och det mesta jag köper/säljer går med skrymmande brev.

Man måste packa noga för Posten behandlar inte sitt gods så bra. Bussgods däremot gör det bättre men det är dyrt att skicka mindre varor med Bussgods.

Schenker har visst varit billiga över sommaren, ska kolla in dem när jag lägger ut auktioner igen till hösten.

Femme_Fatale2009-08-26 09:47
Antal inlägg: 709

Sotfinger - Jo man skickar ofta porslin med Posten, därför extremt viktigt att packa noggrannt.

dcastor2009-08-26 10:53
Antal inlägg: 164

run-marie,

Jag tror att det är säljaren som betalar avgiften till paypal/payson (minns inte säkert), men den kostnaden brukar då läggas till på priset, ungefär som fraktkostnad.

katalias - Ej medlem längre2009-08-26 11:39
Antal inlägg: 2032

Jag har fått en skadad vara efter köp på Tradera. (En transportbur till katt/liten hund som endast hade en plastsäck som "emballage".) Buren hade slagits sönder här och där och luckan gick därför inte att stänga - buren därmed obrukbar. Efter mejlande hit och dit (säljaren gick först inte med på att betala tillbaka) fick jag lov att söka rätt på diverse lagtexter att presentera. Först då gick säljaren med på att återbetala. Vad säljaren gjorde därefter vet jag inte, men eftersom säljaren hade ordnat undermålig paketering tror jag knappast hen fick tillbaka sina pengar.

Två saker att som säljare komma ihåg: Paketera överdrivet bra. Skriv alltid avsändare. Var noga med rätt frankering.

Självklara saker, kan tyckas, men efter de erfarenheter jag har som köpare följs det inte särskilt bra.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-26 12:27
Antal inlägg: 1005

Posten kan inte spåra brev eftersom de inte har kollinummer men det går att reklamera ärenden utan kollinummer.
Jag vet inte vad man får ut om man reklamerar när ett brev försvinner men nog kan posten leta efter brev om man ber dem.

Så det känns ju solklart att säljaren får hjälpa till att söka efter paket som inte kommer fram och reklamera ärendet.

Tror en del bara skriver att de "inte ansvarar för postens slarv" för att de sett att andra skriver så, utan att tänka på vad de skriver.

Sen finns det de som försöker luras och påstår att de inget fått fast brev kommit fram. Det bästa man kan göra då är att svara att man ska avvakta och se om det kommer fram och sedan reklamera ärendet. Då lär iaf en del låtsas att paketet var försenat och svara att de fått det.

katalias - Ej medlem längre2009-08-26 12:28

(Kanske ska lära mig räkna. Två saker blev tre.)

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-26 12:35
Antal inlägg: 1005

Fast trasiga saker kan mottagaren reklamera. (säljaren har ju inte kvar varan)

Sotfinger2009-08-26 13:34

Femme_Fatale: Intressant att du säger det, att man ofta skickar porslin med posten. Jag har nämligen en hel hög med gammalt kinesiskt porslin (arvegods) som jag hade tänkt sälja på Tradera nu under hösten. Jag har haft mina funderingar om hur jag ska kunna skicka det, för jag har faktiskt inte trott att man skulle tordas posta det. Men du menar att det går bra? Nogsam emballering förstås, och så skickar man det som bräckligt, då? Eller ska man hellre välja DHL, Schenker eller Bussgods? Erfarenheter?

katalias - Ej medlem längre2009-08-26 13:57

Har hört att bussgods ska vara ett bra och billigt alternativ. Men arvegods i form av kinesiskt porslin skulle jag endast sälja från hand till hand. Inte skicka. Minskar ju möjligheten att få det sålt, visserligen, men ändå.

Sotfinger2009-08-26 14:18

katalias: Jag har provat att sälja det på loppis vid två tillfällen under sommaren, och blivit av med en del. Det allra bräckligaste sålde jag sen till en sniken uppköpare. Det som nu är kvar är någorlunda hanterbart och alltså det som i princip ingen ville ha... men loppis är loppis. Dit går man ju inte precis med avsikt att köpa kinesiskt porslin. Förhoppningsvis finns de penningstinna spekulanterna på tradera.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-08-26 14:22
Antal inlägg: 3473

run-marie om jag tex sätter ut en vara för 50 kr då ser man på den auktionen vad rakten kostar. Jag rekommenderar dock alltid köpare att bet för rek brev om det gäller en dyr vara. Köparen står alltid för frakten

BiNo8 - Ej medlem längre2009-08-26 14:24
Antal inlägg: 3473

Sotfinger där har du fel. Jag tex skriver alltid i mina auktioner (eller på min info sida) att mitt ansvar slutar då jag lagt varan på lådan. Det spelar ingen roll om man packeterar bra, saker går sönder samt försvinner på vägen tom inom Sverige. Tack och lov har det bara hänt mig 2 grr sedan 2003

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?