Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade65
Mobilspel
Pågående18 812

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mouche - Administratör2009-08-26 11:47
Antal inlägg: 24193

144 000 utvalda, smorda, kommer att tillsammans med Kristus styra världen från de himmelska regionerna, efter striden vid Harmageddon.

Övriga Vittnen kommer att vara kvar här på Jorden, tillsammans med de som väcks upp av Jehova för att sedan leva i total harmoni, utan våld, sjukdomar etc..

Låter fridfullt och ganska harmlöst enligt mig.
Så varför allt detta bråk om Vittnena överallt i världen?

Mouche

Shinesia - Ej medlem längre2009-08-26 11:50
Antal inlägg: 40

petpus Hahaha värt å testa?? =P

katalias - Ej medlem längre2009-08-26 11:50
Antal inlägg: 2032

Förstår inte heller problemet. Man säger ifrån en gång att man inte vill ha besök från dem (om man nu inte vill det). Allt frid och fröjd.

Ond_kanin - Ej medlem längre2009-08-26 11:52
Antal inlägg: 470

Katalias, tro mig: det räcker inte alls alla gånger.

kulspel22009-08-26 11:56
Antal inlägg: 132

Personligen tycker jag att det är intressant att prata om olika religioner och höra hur andra lever. För x antal år sedan hade jag 2 som besökte mig. När jag ansåg mig nöjd förklarade jag att min åsikt är att bibeln som allt annat tolkas olika av alla. Det står väl någonstans att man ska avhålla sig från blod men när bibeln skrevs gjordes inga blodtransfusioner så jag tolkar det som att man inte ska utgjuta blod medvetet genom att skada någon.De kom aldrig mer på besök. Antar att det hade samma effekt som att säga att man är blodgivare.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-08-26 11:58
Antal inlägg: 5000

hur länge har jehovas funnits?ja menar,är man jehovas i dag å dom funnits så länge så 140 000 hunnit dö...då är ju hoppet att de är ngn av dom som lever i dag,ute för att vara ngn av de utvalda

Vi har oxå fått säga i från flera ggr,men de är som om vissa bestämt för att dom bara SKA in!!!en gång satte en man foten mellan dörren då mamma skulle stänga =/
då vart de fan obehagligt

Myspruppen - Ej medlem längre2009-08-26 11:59

de enda jag har svårt för va de gäller jehovas är att de inte skulle tillåta sitt barn ta emot blod av ngn annan för att överleva
men då träder väl socialtjänstlagen in?
(vill bara tillägga ja inte läst alla inlägg och kanske skrivit ngt nu som ngn annan redan tagit upp)

Myspruppen - Ej medlem längre2009-08-26 12:05

å hur kan man veta när alla de 140 000 dött å inte,menar mer så
orättvist att alla som inte tror nu då får komma till himmelen....
jag pratade med en i jehovas en gång,han sa att jag kommer inte komma dit för ja är inte troende,nähä sa jag,tydligen så är det ju ingen garanti ändå så att ni orkar,,,,han var ganska bitsk i tonen så jag blev de tillbaka

Mouche - Administratör2009-08-26 12:31

Det finns enligt uppgift endast några få, kanske 3-4 stycken, smorda som ännu lever här på jorden.

Och nej, i ett Vittnes ögon är du inte troende Myspruppen.
Detta eftersom de, liksom alla andra religioner, anser att just de har den sanna tron.
De kallar för övrigt sin tro även för just Sanningen.

Att de går i tjänst som det kallas, alltså besöker människor i deras hem, är en del av förkunnarverksamheten och är definitivt inget de gör för att vara elaka mot folk.
Snarare det rakt motsatta.
De tror att den här tiden närmar sig sitt slut i rask takt och vill då försöka rädda så många människor de kan innan tidsfristen är slut.
De har ökat enormt mycket i antal de senaste åren.

Blodfrågan är givetvis också den en del av deras tro.
Blodet är heligt och det ska inte missbrukas.
Blodtransfusioner är inte accepterat, intag av blod i någon form, såsom blodpudding, blodpalt är inte heller det tillåtet.

Rökning är inte något man håller på med som troende Vittne.
Detta därför att det bl.a strider mot kärleksbudet.
Det är knappast kärleksfullt att förorena luft, eller ens sin egen kropp med nikotin.
Överdrivet intag av alkohol, alltså att dricka sig berusad, är något man bör undvika.
Våld av vilket slag det vara må, otrohet, stöld, svordomar är något de inte accepterar.

Jag tillbringade 18 månader till att studera Jehovas Vittnen och deras verksamhet och jag måste erkänna att jag sällan, nej förresten, aldrig är rätta ordet, träffat vänligare, hederligare och mer omtänksamma människor.
När de ringer på min dörr så bjuder jag mer än gärna in dom på en kopp kaffe och en diskussion..detta om jag har tid.
Har jag inte tid så säger jag bara det och de lämnar mig ifred.

Varför göra en höna av en fjäder?
Ett Nej Tack och om man så önskar, en vädjan om att de antecknar att man vill slippa fler besök, är allt som behövs.

Mouche

Myspruppen - Ej medlem längre2009-08-26 12:46

jag har inte sagt ngt om att de inte skulle vara hederliga människor,men nu kanske inte de var riktat till mej utan mer allmänt
men de är visst på då de ringer på dörren å man öppnar,nu öppnar man inte alls
å de skulle vara intressant att en gång disskutera riktigt,kanske bara att lyssna oxå,men min mormor tog in dom en gång å dom skulle fasiken aldrig gå=/hon var helt slut å svettig då dom hade gått.....nu är dom där som attan å ringer å dom går ju inte i första taget,så att man bara säger nej vänligt räcker inte alls alla ggr,för mig har det inte räckt ngn
gång=/
vissa förstör ju där för sig själva de är väl de där folk mest retar upp sig på å vissa får därför ännu mer fördommar mot dom

det började en tjej i min klass en gång,vi gick i sexan
hennes mamma var med i jehovas vittnen,när hon blev äldre så bröt hon med sin mamma,hon upplevede de som hemskt att behöva växa upp på de där viset
jag minns att hon mådde dåligt i skolan,hon kastade bänken i klassrummet vid två tillfällen,fick utbrott å grät ofta =(
alla känner de ju inte så inte det jag säger,men jag minns att man som barn var nästan rädd för jehovas efter de där,jehovas va ju lixom nå fruktasnvärt tyckte man..å man kunde lixom inte förstå att dom inte firade jul elr födelsedagar å man tyckte så synd om den här tjejen,hon var helt utanför då vi närmade oss jul i skolan å höll på med julpynt å vi var nästan lite rädd för henne oxå
i dag så känner man ju inte så eftersom man vet mer nu som vuxen osv
hon har fortfarande ingen kontakt med sin mamma vad jag vet
(nej hon pratar gärna öppet om denna själv å vet hon inte skulle misstycka hon ja berättar om detta)

Myspruppen - Ej medlem längre2009-08-26 12:49

å de med att de absolut inte accepterar våld osv,ska man då inte tro är ngn garanti för att de inte förekommer i alla hem där man är med i jehovas!
de tror man ju inte om de som är religiösa å kristna men vet en familj som är det å där var det allt annat än lugnt kan jag säga...

Mouche - Administratör2009-08-26 12:56

Givetvis är inte Jehovas Vittnet något undantag från reglerna.
Det förkommer säkerligen felaktigheter i sådana familjer också.

Jag talade dock rent generellt, alltså med deras tro/övertygelse som utgångspunkt.

Och ja, jag talade också mer allmänt om hederlighet m.m. =)

Mouche

Myspruppen - Ej medlem längre2009-08-26 12:57

å just som jag berättade om flickan som började i vår klass,utan att skriva för mycket så kan jag bara säga nu att hon berättat hon blev kränkt & psyksikt misshandlad i sitt hem av mamman osv,vilket ja inte tror handlade om hennes tro direkt......
så,de förekommer tok där med..som det kan göra överallt oavsett vad man tror på elr inte

ElectricEye - Ej medlem längre2009-08-26 13:14
Antal inlägg: 3604

144 000 ... taskigt om man åkte ut på "bubblan"! :)

Rhotheta2009-08-26 13:22
Antal inlägg: 4992

Mitt förslag är att ta in dem någon gång och bara lyssna på deras världsbild. Ställ frågor om jordens historia mm. Det är helt underbart att höra på. De som har tid att missionera är så outbildade så de har inte minsta ledtråd. Bjud på sockerkaka och mys åt tanken att du sparade in en cirkusbiljett.

ElectricEye - Ej medlem längre2009-08-26 13:27
Antal inlägg: 3604

Två brudar från Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga ringde på hemma hos mig en söndagförmiddag när jag var grymt bakis. Jag stod i kallingarna och öppnade och de ville diskutera mormonism. Vad gör man liksom? Jag släppte in dem så klart och hade svårt mitt i all skallebanken att låta bli att börja gapflabba under vårt djupt allvarliga religiösa samtal. De verkade nöjda i alla fall och jag fick mormons bok så att jag kunde plugga vidare på egen hand. :)

katalias - Ej medlem längre2009-08-26 13:52
Antal inlägg: 2032

Kaninen, attans. Det har funkat för mig i alla fall. Sade ifrån en gång, aldrig mer blivit störd. Förmodligen från vittne till vittne hur duktiga de är på att faktiskt skriva upp en i deras bok över folk som inte vill ha besök.

Tess 082009-08-26 13:58
Antal inlägg: 18003

Man kan också läsa boken SEKTBARN som behandlar Jehovas i ett kapitel.
Efter att ha läst detta tror jag att det är flertalet barn som mår dåligt av sekten.

Tess 082009-08-26 14:10
Antal inlägg: 18003

Två läkare, Jean Baptiste Denis och Thomas Bartholin, bekräftar båda den negativa synen på blodtransfusion. Vad läsaren dock inte får reda på är att dessa läkare levde på 1600-talet.

I en bok utgiven 1994 kan man läsa:
I överensstämmelse med denna förståelse blir sedan 1961 alla som ignorerar Guds krav, tar emot en blodtransfusion och inte ångrar sig uteslutna ur Jehovas vittnens församling.

Detta baseras på dessa läkare...

I Sverige ger man barn blod om de behöver det.
Myndigheterna gör ett LVN-ingripande anligt §6 (temporärt omhändertagande med medicinska och livsuppehållande åtgärder)

BiNo8 - Ej medlem längre2009-08-26 14:27
Antal inlägg: 3473

usch ja. jag gillar dom inte. Att knacka dörr för att få ihop anhängar är bedrövligt

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?