Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 3 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 67 |
Mobilspel
| Pågående | 19 730 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-09-02 23:58 | |
![]() | Jag har vuxit upp i en diktatur. | |
| Syntax-Fe | 2009-09-03 00:00 | |
![]() | Anser du anneli att ni i det landet hade de ledare ni förtjänade? | |
| jaap_conrad - Ej medlem längre | 2009-09-03 00:01 | |
![]() | Jag gillar politiker. De fyller en rätt viktig samhällsfunktion. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-09-03 00:06 | |
![]() | Syntax,nej jag tycker nog inte det, Ursäkta felskrivningen. | |
| jaap_conrad - Ej medlem längre | 2009-09-03 00:15 | |
![]() | anneli: Du har väl ändå aldrig bott utomlands? | |
| 655556 | 2009-09-03 00:47 | |
![]() | Jag kan förstå Dennis logik: Även i en demokrati är det svårt att ge individuell skuld till politikens miserabla tafatthet, skulden är kollektiv. Samma sak i en diktatur, ingenting har kollektivt gjorts för att störta denna och därmed har man förtjänat läget. | |
| DennisPlz | 2009-09-03 00:52 | |
![]() | 655556 tänkte lite längre än Syntax-Fe. Gratulerar. Det finns inte en enda diktator som på egen hand skulle styra ett folk än mindre en hel stat mot deras vilja. | |
| Syntax-Fe | 2009-09-03 00:57 | |
![]() | Dennisplz du är en odräglig översittare och du vet det. Och du har fel. | |
| remvanrijn | 2009-09-03 17:23 | |
![]() | frågan är vad de uträttar för sin lön? Skulle det märkas om 20% av politikerna var sjuka i 1 vecka? tror inte det, men vilket annat företag skulle få stora problem om inte vikarier tas in då. Det borde bli slut med att de själva bestämmer över sina arvode/ersättningsnivåer. Vet att det finns en statsrådslönenämnd, men ordförande är ju tillsatt av politikerna , så den kan knappast kallas oberoende. Tänk om jag kunde utse en kompis som skulle bestämma vad jag få i lön och sen tar kostnaderna från skatteintäkterna... Gör som i samhället som övrigt, låt en representant av arbetstagare (= politikerna) förhandla med en representanter från dem som skall betala (= skattebetalarna). är de inte nöjda med utfallet kan de strejka eller söka annat jobb ( lycka till) För detsamma så skall politikerna ha samma regler vid arbetslöshet än svenska folket. Landshövdingsskandalen på Gotland med Marianne Samuelsson ( MP) är ju bara ytterligare ett exempel på hur man kan missköta sitt uppdrag och ändå är garanterad en fet livstidsinkomst från skattebetalarna.. I vår kommun har alla enheter fått sparkrav på sig inför budgetåret 2009 och 2010, jag kunde dock inte utläsa att det skall sparas på kostnaderna för kommundirektör / politikerarvode/traktemen te/ersättningar eller på bidrag till de politiska partierna.. Om detta bäddar för (o?)sunda nya politiska partier, så får de nog skylla sig själva. | |
| litteråsarn | 2009-09-03 17:45 | |
![]() | remvanrijn, håller fullständigt med om att ingen skulle ens märka om 30% av politikerna är sjuka 1 vecka. Sen undrar man lite var alla de där jobben finns, som de står TV och redovisar. Dä ä klart skall det skapas jobb åt odugliga politiker och tjänstemän inom förvaltningar, som får "sparken", då blir det många nya jobb. Resten av de nya jobben sitter väl i påhittade utredningar. Även detta "hjälper" s. k (o) sunda partier. | |
| YamahaJet | 2009-09-03 18:12 | |
![]() | Det beror på att skickliga och intelligenta människor hittat sig ett praktiskt arbete att inrikta sig på och tjäna pengar tidigare i livet. Politiker däremot är nördarna som satt i elevrådet under gymnasiet och försökte förbättra världen medan vanliga ungdomar festade eller tränade. De är inte smartare än alla andra som de tror sig vara. Dessa kom sedermera att engagera sig i ungdomspolitiska förbund och dessa är mer eller mindre som okvalificerade arbetsplatser - bara man stannar kvar blir man chef förr eller senare. | |
| jaap_conrad - Ej medlem längre | 2009-09-03 18:44 | |
![]() | Yamahayet: 50 000 kronor i månaden för att i princip göra ingenting, plus 10-15 veckor semester. Inte smartare än andra? | |
| YamahaJet | 2009-09-03 19:01 | |
![]() | Jo, men de är inte de enda i världen som har trevliga förmåner utan arbetsinsats motsvarandes ersättningen. Tvärtom tillhör de en bråkdel av kategorin. De tillhör även en bråkdel av kategorin offentligtfinansierade tjänstemän vars produktivitet inte motsvarar arvodet. Inom en övervägande del av storföretagen utgörs toppskitet av en kompiskrets. Ägare/VD i nästan alla icke-noterade bolag är arvingar till skaparen. Välfakturerande leverantörer/konsulter till både företag och offentlig sektor utgörs också av kompisar till den som betalar med andras pengar. Och varför är alla fastighetsmäklare samt anställda på advokatbyråer ovanligt snygga? Gemensamt för alla är att de oförtjänt tillgodogjort sig summor som vi andra inte tycker de förtjänar. Vi betalar inte bara politikernas löner via skattesedeln utan även de andras genom konsumtion av deras produkter. | |
| jaap_conrad - Ej medlem längre | 2009-09-03 19:07 | |
![]() | "Vi betalar inte bara politikernas löner via skattesedeln utan även de andras genom konsumtion av deras produkter." Med den enkla men ganska viktiga skillnaden att konsumtion är frivillig, skatt är det inte. | |
| YamahaJet | 2009-09-03 19:11 | |
![]() | Om du betraktar livsmedels-, bostads-, transport- och dagligvarukonsumtion som frivillig, så visst. | |
| jaap_conrad - Ej medlem längre | 2009-09-03 19:16 | |
![]() | Alla dessa varor går att köpa av enskilda näringsidkare vars profit ligger nära en förvärvsarbetares inkomst. Finansiella tjänster (typ sparkonto) är den enda nödvändighetsvara jag kan komma på där pengarna sannolikt bidrar till en vulgärt skev inkomstfördelning. | |
| YamahaJet | 2009-09-03 19:37 | |
![]() | Du kan köpa dem av enskilda näringsidkare vars profit är relativt låg ja, men hur mycket av vederlaget är profit för vederbörande? Ungefär 10%, resterande går till underleverantörer i oändligt många led som många gånger tar ut högre marginaler Överpriset är dock inget problem oavsett om det gäller finansiella tjänster eller produktionen av bussen du åker till jobbet med. Marknadsekonomi råder vilket tillåter alla ta ut det pris marknaden är beredd att betala, och det inte mig emot. Min poäng var att oavsett om du köper en transportjänst av en lokal taxiåkare med låg lönsamhet, så tillfaller en del av betalningen någon oljefältsarvtagare och hans vänner som bygger höga byggnader i öknen. Jag är övertygad om att det inom den privata sektorn finns lika mycket välbetald ineffektivitet för den enskilde som inom den offentliga. Tvärtom finns det många politiker vars arvoden inte alls överensstämmer med det ansvar och nedlagda arbete som fordras för uppgiften. Varför tjänar vår statsminister som många hantverkare? Att det sedan finns en överkapacitet av adminstrativa tjänster inom den offentliga sektorn är dock ett allvarligt problem för hela nationen som jag gärna belyser, men jag vidhåller ännu att den politiska adminstrationen utgör en bråkdel av detta. För övrigt var väl ett sparkonto den enda nödvändighetsvara som inte konsumeras. Om du betalar för ditt sparkonto bör du genast undersöka konkurrenternas erbjudanden. | |
| jaap_conrad - Ej medlem längre | 2009-09-03 20:32 | |
![]() | Att det finns privata monopolföretag som kan upprätthålla oskäliga löner till medlemmarna i koncernen är givetvis sant. Och visserligen tjänar till exempel Wallenberg indirekt på till exempel ett litet åkeri, om lastbilarnas kompressorer är tillverkade av Atlas Copco, som i sin tur ägs av Investor. Precis som ditt sparkonto på SEB medger ökad likviditet för banken, vilket i sin tur innebär att de kan låna ut pengar till räntor som är långt ifrån konkurrensutsatta. De du kallar avlönad ineffektivitet inom den privata sektorn är förknippat med monopol- och oligopolmarknader. Det är väldigt få intellektuella som försvarar privata monopol som nödvändiga, alldeles oavsett politisk hemvist. Konkurrensverket och EU's antitrust-lagar syftar till att minimera dess makt, och dessa instanser är relativt oomstridda.* Däremot är det en del som anser att friår, plussjobb och barnomsorg och en massa andra avlönad ineffektivitet inom offentliga sektorn är nödvändig. Det handlar om en principiell skillnad som i praktiken KAN vara betydelsefull, men inte alltid. I många fall har vi inget annat val än att bidra till privata monopol och deras högavlönade koncernlejon. I andra fall har vi det. Vi kan till exempel välja mjölk från Sju Gårdar i stället för Arla; vi kan välja kött från Andersson och Tillman istället för Scan. Vi kan däremot inte välja att bara betala skatt till vårt lokala vårdbiträde istället för våra lokala kommunpampar. | |
| jaap_conrad - Ej medlem längre | 2009-09-03 20:34 | |
![]() | * Att sedan politikerna de facto sitter i samma båt som storkapitalet är en annan sak, som väldigt sällan försvaras medelst intellektuella resonemang om samhällets syfte och funktion. | |