Spelrum
Giraffen27
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 389

Forumkategorier

Användare Inlägg  
-BAUDI - Ej medlem längre2009-09-02 23:52
Antal inlägg: 1089

och hur och vem bestämmer vilka som är handikappade och berättiga till h-toan?

måste man sitta i rullstol eller vara blind för att få förtur?

har man till exempel problem med tarmarna, och bara måste, måste gå på toa, har man rätt att tränga sig då? eller, vem släpper förbi en då? hur gör man?

anneli72 - Ej medlem längre2009-09-02 23:55
Antal inlägg: 11612

Vet ej.

jaap_conrad - Ej medlem längre2009-09-02 23:56
Antal inlägg: 417

När man är ute på nattklubb (var iofs rätt länge sen för min del) så är det ju alltid kö till toan, och då ska man vara riktigt jävla kaxig om man lyckas övertala någon att man har förtur. Med eller utan färdtjänstkort.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-09-02 23:56
Antal inlägg: 7605

Att man har diarré kräver ju inte att man behöver en specialbyggd toalett?

Alla får använda handikapptoa men funktionshindrad har företräde.

Handikappsparkeringar får endast användas av fordon med handikappbevis och olovlig parkering där bötfälls.

jaap_conrad - Ej medlem längre2009-09-02 23:58

"Handikappsparkeringar får endast användas av fordon med handikappbevis och olovlig parkering där bötfälls."

Jaha? Golfbanan får bara användas av medlemmar.

skrabban2009-09-03 00:04
Antal inlägg: 1031

micro113. Du har rätt i att det är inte bara de som sitter i rullstol utan att det finns andra som också behöver ha urindrivande medicin. Jaap_condrad du kan ju fråga om du får gå före i kön. Då tror jag man förstår att du måste gå före och släppa fram dig, man ska inte vara kaxig för då tycker folk att man är otrevlig.

jaap_conrad - Ej medlem längre2009-09-03 00:07

Nej, kaxig är att vara otrevlig på en skönt sätt. =)

Men okej. Jag får fråga nästa gång.

drakenborg2009-09-03 00:10
Antal inlägg: 143

Eftersom ja gått barn o fritid med inriktning på barn med speciella behov kan ja bara för att lägga till detta ämne, att den korrekta benämningen är funktionshindrade! :)

-BAUDI - Ej medlem längre2009-09-03 00:11
Antal inlägg: 1089

så det heter inte handikapparkering?

funktionshindradeparkerin g?

shit vilket rullning det hade varit.

jaap_conrad - Ej medlem längre2009-09-03 00:12

Jag reflekterade faktiskt lite över vad 2009-års pk-uttryck var när jag startade tråden, men sen tänkte jag "äh, fuck it".

skrabban2009-09-03 00:17

Den som är funktionshindrad har ju ett handikapp eller hur. Sitter du rullstol och har bara ett ben så är du både funktionshindrad och handikappad. Jag tror att handikapp och funktionshindrad är synonyma ord. De har ungefär samma betydelse.

run-marie2009-09-03 00:19
Antal inlägg: 1806

Som en person med handikapp tycker jag att det är jävligt slött av dom som inte har det att använda handikapptoaletten om det finns andra alternativ. Det brukar finnas både dam-, herr- och handikapptoalett i de flesta köpcentrum nu för tiden. Tror inte att nån utan handikapp (jag har inte rullstol än) fattar hur svårt det är att komma upp från en vanlig toalett för oss som som ont i höfter och knän utan hjälp av ett stöd. En högre toalettstol underlättar, men det finns ju också stöd vid sidan som man kan ha hjälp av.

Visst har en del människor "liten" blåsa osv, men det finns ju även handikappade som äter urindrivande. Killar har ju sin "ränna" på herrtoan om det är just bara kisseriet som behövs.

Handikapparkeringsplatser är det ju inte så många på varje ställe och dom behövs verkligen för att man ska kunna öppna hela dörren för att komma i och ur bilen. Det är bra att det kostar 700;- spänn för den som ställer sig där utan tillstånd. Synd bara att kontrollen är så dålig för många ställer sig där för att dom snabbt måste in på Systemet eller Ica.
En ung, dryg Porscheförare som ställde sig på 1 av 2 handikapparkeringsplatser och sprang in på ICA-Stop i Täby och som jag hann fråga, svarade att han ställde sig där för att han var rädd om bilen! En sån j-a idiot.

Finns det bara 1 toalett i nån by så har väl alla samma rätt att besöka denna i turordning så klart.

DennisPlz2009-09-03 00:21
Antal inlägg: 4031

Om ett litet tag så är "funktionshindrad" även det negativt laddat, så börja redan nu använda de kommande värdeneutrala termerna MONGO, CP-TRUCK, MOBIL GRÖNSAK, RULLKOLLI samt DREGELAUTOMAT.

Rekommenderas av Socialstyrelsen www.socialstyrelsen....el ande.htm .

jaap_conrad - Ej medlem längre2009-09-03 00:23

Tack för det perspektivet run-marie (jag visste inte att du var funktionshindrad).

Jag vill understryka att i fallet med handikapparkering så är det ju ingen fråga om vad som gäller. Det står ju i trafikförordningen.

skrabban2009-09-03 00:24

Jag har själv både diskbråck och ischias så jag har svårt för att sitta lägre. Därför använder jag handikapptoaletten när den är ledig. Det finns ju handikapp som inte syns.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-09-03 00:26

Run-marie, jag håller med dig fullständigt. Har själv parkeringsbevis, då särskilt ishalka gör det mycket svårt att ta sig från bilen och in i en byggnad.
Jag har hela bestämmelselistan och blir lite illa berörd över dem som inte verkar förstå hur svårt det kan vara att klara sig med funktionshinder.
Äldre, 18-åring med amputerat ben, krigsveteran - vi har ungefär samma rättigheter i hela världen, jag vet.

run-marie2009-09-03 00:26

Dennis, är du på allvar?

Har man handikapp så behöver man för den skull inte var varken det ena eller det andra.

Det är inget fel på mitt intellekt eller utseende, men på min kropp. Har man svårt att röra sig så är man på sätt och viss funktionshindrad, man kan t ex inte "göra en springnota" på krogen. Dreglar gör jag ibland över min man, men inte annars.

Det är om något, tycker iaf jag, för j-t att folk tror att man är dum i huvet för att man inte funkar kroppsligt som en del andra.

jaap_conrad - Ej medlem längre2009-09-03 00:28

Men mommes, du VET väl att det inte är lagstiftat att människor med funktionshinder har företräde till de s.k. handikapptoaletterna? Vad är det för "bestämmelselista" du pratar om?

mommesfrites - Ej medlem längre2009-09-03 00:31

Nej, det är inte lagstiftat att handikappade har företräde till den för dem avsedda toaletten, jag pratar nu om bestämmelserna för h-parkeringar.
Har du mage att djävlas med handikapptoaletter så go ahead. Är inte helt säker på att du slipper strafföräggande.

run-marie2009-09-03 00:31

Skrabban, det är så rätt, det finns handikapp som inte syns. Vissa blänger på en när man ställer sig på en handikapplats, tills dom ser hur svårt man har att komma ur bilen. Förstår fortfarande inte efter snart 12 års tillstånd, att det inte behöver vara så att man helst ska ha amputerade ben och en skötare med sig för att vissa andra inte ska vara avundsjuka för att man har rörelsehinder.

Vem som helst skulle gärna få byta med mig. Mitt tillstånd mot att vara frisk och slippa ha ont.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?