Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 19 593 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bahytt | 2009-09-04 21:44 | |
![]() | På vilket sätt är naturligt koncentrerat socker i t.ex. russin bättre än raffinerat fruktsocker? Jag tror på att vänja barn vid vatten som måltidsdryck än mjölk eller annat som smakare sött är viktigare än att helt undvika kex och annan snabb energi helt och hållet. | |
| Ades | 2009-09-04 21:59 | |
![]() | Om jag skulle ha barn skulle jag aldrig "börja" med socker.. Och då menar jag processerat socker såsom godis och såna hemskheter.. För att just sådant socker paralyserar immunförsvaret och man blir så lätt sjuk.. | |
| Snoosy | 2009-09-04 22:24 | |
![]() | Miss_toko, tack. Kommer att undvika så länge det går. Kul att höra att det fungerar :) Tess 08, som du säger. Det är svårt att hålla barnet borta från socker då de har syskon :) Hon har en äldre kusin som har försökt ge henne socker, men jag hann se innan det var försent. Majskrokarna får hon, dom älskar hon. Men som någon sa, det är godis för de mindre barnen. Det är svårt att veta hur framtiden blir om hon inte får smak på socker över huvudtaget. Men frukt är ju sött i sig. =) Hon älskar vattenmelon. Så länge det går bra, så känns det som det är rätt att inte ge rafinerat socker. Tack för era svar :) | |
| Tess 08 | 2009-09-04 22:40 | |
![]() | Det viktigaste är nog att gå efter sin egen övertygelse. Att läsa på lite och lyssna på andra, men samtidigt sålla information och det man själv inte håller med om. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-09-04 22:44 | |
![]() | Jag tror på att blanda och ge..alltså variera sig. Att bara äta socker eller bara fullkorn är inte bra. | |
| Harlort - Ej medlem längre | 2009-09-04 22:47 | |
![]() | Funderat....är det inte socker i barnmat (färdig barnmat i burkar). Döljs ju ofta i ord som glukos etc..... Jag tittar alltid på innehållsfört, det är lätt att välja bort allt som innehåller e-ämnen, socker etc. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-04 22:50 | |
![]() | Öh, usch, nu tog du upp något riktigt äckligt. Stackars dom barnen som får mat ur burk. Jag har för mig att det till och med finns mosad banan i burk för barn. Höjden av galenskap. :) | |
| Harlort - Ej medlem längre | 2009-09-04 22:57 | |
![]() | Läste att barnmatsförsäljning slår rekord. Barn äter mer färdiglagat än vad vuxna gör. Men ju fler som kommer till insikt desto bättre. Det är bara vi konsumenter som kan påverka tillverkarna genom att välja bort deras produkter. | |
| Hillegnu | 2009-09-04 23:02 | |
![]() | Så länge barnen inte vet vad det är så finns det ingen anledning att ge socker. Rätt vad det är gör någon annan det... | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-04 23:11 | |
![]() | -----> 2009-09-04 22:57 Ok, det har jag missat. Jag vet inte riktigt vad det kan bero på att en del av folk är så oinsatta. - För den slutsatsen drar jag om barnmatsförsäljningen har ökat. Kanske är det tidsbristen som gör att man inte hinner informera sig om....? Vissa perioder i livet kan vara rätt hektiska, småbarnsperioden inte minst. Fast för barnens skull borde man känna till vissa saker... Och ja, så riktigt, vi konsumenterna har egentligen, om inte all makt, så åtminstone väldigt mycket. Den borde vi utnyttja. | |
| Marenda - Ej medlem längre | 2009-09-04 23:21 | |
![]() | Min dotter fick aldrig någon endaste barnmatsburk. Vi gjorde barnmaten själva och därmed visste vi exakt vad hon fick i sig. När hon var ett år åt hon nästan likadan mat som vi, fast utan salt och peppar. Däremot kryddade vi hennes mat med olika sorters örtkryddor, som hon tyckte mycket om. Idag är hon tre år och äter nästan allt, även sånt som många småbarn inte brukar gilla. Hon började få saft först i somras och dricker det nästan aldrig. Ibland får hon en bulle om vi har det hemma, men hon brukar inte äta upp hela. Jag tillsätter aldrig socker när jag gör t ex kräm till henne. Eftersom hon inte är van vid massor med socker saknar hon det inte heller. Godis har hon aldrig fått och jag hoppas vi kan vänta med det länge till, även om jag inser att det blir svårare ju äldre hon blir. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-09-04 23:30 | |
![]() | Min son dissade hemlagat,barnmat,bröstmjö lk. Han ville bara ha fullkornsvälling. Nyttig bebis mao. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-04 23:50 | |
![]() | Helt underbart Marena. - Och likadant gör vi med krämer och soppor, blåbärssoppan till exempel som vi kokar själv, helt utan socker och det är hur gott som helst. | |
| Mammaoxå | 2009-09-05 07:50 | |
![]() | Barn får samma matvanor/godisvanor som sina föräldrar. Kanske dags att börja vara nyttig själv först. Lördagsgodis är en bra idè för både vuxna och barn, att begränsa godisätandet. | |
| Cro Cop - Ej medlem längre | 2009-09-05 12:47 | |
![]() | Du är klok. | |
| ANDERStG | 2009-09-05 13:29 | |
![]() | "Socker är inget livsmedel utan ett gift." Skönt att vi inte går till överdrift. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-09-05 13:38 | |
![]() | Jag håller mig till giftet kaffe. Kan bara konstatera att jag i min dåtida enfald matade mina ungar med alldeles för mycket socker. På egen hand har de dock kommit underfund med att det mesta socker är något värdelöst, som man i görligaste mån bör undvika. Alla 4 har dock aldrig haft karies. Inte ett enda hål och äldste sonen fyller snart 30. Deras far ser ut som en naturkatastrof i munnen, säger han själv också. Dagens tandkräm och förebyggande tandvård är för himla bra. Men skippa sockret så långt det är möjligt. Det fyller bara ut och tar plats för nyttigare livsmedel och kan tyvärr fylla ut alldeles för mycket med övervikt som följd. Inget ont om knubbiga men hur det nu är, så lever man bättre och längre utan allt för tung kroppshydda. | |
| 1stclassriot | 2009-09-05 13:49 | |
![]() | jag har inga barn, men jag önskar att min mamma aldrig introducerade socker i vår kost och att vi hade ätit mer grönsaker men det gjorde vi inte... jag vet iaf att om jag skulle få barn en vacker dag så skulle jag nog vänta lääänge tills jag introducerade socker. Mjölk eller vatten till maten, utom vid kalas då kan man dricka färskpressad juice. Med tanke på omvärldens påverkan tror jag inte att det skulle gå att hålla barnet borta från godis hela livet. Isådanafall skulle jag gå enligt den gamla modellen; lördagsgodis. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-05 13:50 | |
![]() | Hur menar du nu Anders? Du får mer än gärna räkna upp alla fördelar mänskokroppen har av intag av raffinerat socker, och med länkar eller litteraturhänvisningar såklart. Jag blir mer än gärna motbevisat. Men att bara komma och slänga ur dig som du gjort utan att kunna utveckla det något mer är bara för billigt, Anders. - Och jag kan tala om för dig att jag har mycket på fötterna när det gäller sockrets ohälsosamma effekter på mänskan, dock har jag just nu inte tillgång till all min litteratur i ämnet, men det tror jag kan fixas på några dar.... Så sätt igång! | |
| 1stclassriot | 2009-09-05 13:50 | |
![]() | socker ÄR gift. bra sagt! | |