Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 373

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2009-09-27 15:49
Antal inlägg: 9699

Hur ska det räknas som brottsprovokation när det var ett misstag?

Sona2009-09-27 15:51
Antal inlägg: 79

Vilken korkad kärring. Det är ju bara en tidsfråga innan nån fattar att insättningen kom fel och tar tillbaka den. Man häpnar...

Tufflan2009-09-27 15:51
Antal inlägg: 1254

Fast hon har ju varken begått ett bedrägeri eller stulit något egentligen. Hon har använt medel som någon satt in på hennes konto av fri vilja. Möjligen har hon medvetet förskingrat pengarna.

Jag tycker nog hon ska betala tillbaka pengarna, men polisanmälan och åtal kan dem nog bjuda på när det var dem själva som gjort felet.

Lite roligt är det om man som privatperson sätter in pengar på fel persons konto, tex om man skriver fel på en siffra, då frisäger sig banken från det och man är lämnad till den personens välvilja att betala tillbaka pengarna. Har själv råkat ut för det när jag betalat fel en gång, och inte blev den som fick pengarna åtalad för det även fast han eller hon garanterat slösat upp dem vid detta laget.

micro1132009-09-27 15:54
Antal inlägg: 17542

apbur

OM det är frågan om ett brott -- då är det väl lika gärna brottsprovokation, eftersom de placerat pengarna där.

Sona2009-09-27 15:56

Det är klart att hon medvetet förskingrat pengarna. 150 papp på 2 månader! Hon måste ha gått loss på lindex...

kajix2009-09-27 15:56
Antal inlägg: 7767

vad har hon lagt pengarna på?

Limer2009-09-27 15:56
Antal inlägg: 1214

Hyra för vit helikopter kanske...

Kumicho2009-09-27 15:59
Antal inlägg: 91

brottsprovokation är det enbart om de skulle sätta in för mkt pengar med flit för att på så vis försöka uppmuntra henne att förskingra kommunala pengar. Här handlar det om ett enkelt misstag, som underligt nog inte uppmärksammades innan pengarna släpptes från förvaltningen.

apbur2009-09-27 16:00
Antal inlägg: 9699

micro, ingen har medvetet uppmanat till brott. Däremot fick hon en möjlighet att begå ett brott och man kanske kan se det som förmildrande omständigheter att hon led av girighet.
Brottsprovokation, nej.

Tufflan2009-09-27 16:01

Fast finns det någon lag som säger att du måste neka att ta emot pengar som någon frivilligt sätter in på ditt konto.

Som jag förstår det så har hon inte haft något med själva insättningen att göra och inte på nåt vis påverkat händelseförloppet som ledde fram till insättningen, det är helt och hållet deras eget misstag.

Därmed inte sagt att jag tycker att det är rätt att hon slösade upp dem, det är under all kritik. Men under all kritik är inte alltid synonymt med brott.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-09-27 16:02
Antal inlägg: 7605

Skulle vara intressant med åklagarens syn på saken.

giraffgul - Ej medlem längre2009-09-27 16:06
Antal inlägg: 39

Man får inte använda andras pengar även om felet inte var hennes. Jag har varit med om liknande sak där jag fick in för mycket pengar. Jag tog givetvis kontakt med de berörda och de kunde inte hitta felet utan de fortsatte komma in för mycket pengar varje månad i ett halvår.

Jag sparade de pengarna för jag förstod att snart så kommer felet uppdagas och det gjorde det. Enkelt matematik gjorde att jag kunde betala tillbaka de pengarna smidigt.

micro1132009-09-27 16:08
Antal inlägg: 17542

giraffgul
Det där stämmer inte -- för om jag som privatperson råkar sätta in pengar på ditt konto så är det bara att använda dem.

Men så fort myndigheterna gör fel, då blir vi återbetalningsskyldiga.

Sona2009-09-27 16:08

"Därmed inte sagt att jag tycker att det är rätt att hon slösade upp dem, det är under all kritik. Men under all kritik är inte alltid synonymt med brott. "

Jodå det är ett brott att förskingra pengar. Tänk om alla som hade tillgång till pengar i arbetet skulle slösa upp de, haha

Det finns lagar ang att slösa upp någon annans pengar

Tufflan2009-09-27 16:10

Hittade detta på Konsumenternas Bank- och Finansbyrå
Frågan blir väl om hon kunde varit i god tro, vilket jag iaf finner osannolikt. Alltså borde pengarna betalas igen, men det står ju inget om att den som använder felaktigt insatta medel begår ett direkt brott.

Rätta felaktig insättning
Om en utomstående inbetalare, t.ex. arbetsgivare, gjort en felaktig insättning på ett konto och därefter begär att banken skall rätta insättningen gäller som huvudprincip att en felaktig insättning ej får återföras från kontot om beloppet har blivit tillgängligt för lyftning. Med tillgängligt för lyftning menas att kontohavaren har möjlighet att ta ut beloppet från sitt konto. Det finns undantag från denna huvudprincip, där alltså banken kan rätta till en felaktig insättning efter det att pengarna blivit tillgängliga för lyftning:

1. Om återföringen sker i samband med den felaktiga insättningen.

2. Om medgivande har inhämtats från kontohavaren.

3. Om kontohavaren har fått meddelande om återföringen senast samma dag som en löneinsättning blivit tillgänglig för lyftning.

4. När pensionsbelopp felaktigt har satts in på avliden persons konto.

En felaktig insättning som inte kan rättas genom återföring av banken får inte behållas av kontohavaren.

Vem har rätt till felaktigt insatta pengar?
I princip har den som gjort den felaktiga insättningen rätt att kräva tillbaka pengarna av kontohavaren. Om kontohavaren varit i god tro såväl vid mottagandet av pengarna som när han förbrukat dessa, har dock allmän domstol i vissa fall ogillat insättarens krav på återbetalning. Kontohavaren har i dessa fall fått behålla de felaktigt insatta pengarna.

Sona2009-09-27 16:10

Giraffgul:

Exakt. Så tänker en rationell människa.

Sona2009-09-27 16:11

Hur kan hon i god tro spenderat 150 000 på två månader?

Tufflan2009-09-27 16:14

Det måste det väl ändå vara en domstol som avgör. Som jag skrev så finner jag det osannolikt, men man vet ju aldrig.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-27 16:15
Antal inlägg: 2521

Hm...jag tror inte att man riktigt kan veta hur man skulle agera eller reagera förrän man själv hamnar i den situationen....
Jag har hamnat, en gång, och visserligen var summan inte lika hög, men något frestande ändå, men bara för en stund, för det nervösa fladdret i magen tog överhanden och jag kontaktade utbetalaren ( i mitt fall hade pengarna alltså inte hamnat i fel konto, utan jag fick en alldeles för stor utbetalning ).

Men HADE jag använd pengarna så anser jag inte att en polisanmälan hade varit befogad.

Grundsnygg - Ej medlem längre2009-09-27 16:18
Antal inlägg: 3451

Man kan ju alltid ta ut hela beloppet och lämna in det till polisens hittegods. Gör igen anspråk på pengarna så är det bara att börja handla.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?