Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 374 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| åsnis | 2009-09-28 15:57 | |
![]() | grönkålssallad, waldorfsallad, rödbetssallad, groddsallad, sillsallad, nöt- & morotssallad brukar finnas på vårt julbord. Samt en grönsakspaté och de mer klassiska kött- och fiskrätterna. Ett år fanns där en griljerad kålrot när min syster var som mest vegetarian. Den var mer kul än god. Är helt för grönsaker och lättare alternativ till tunga köttanrättningar som förvisso också är goda. | |
| caughtbock | 2009-09-28 15:58 | |
![]() | Jag käkar vad jag vill i stora mängder och rör mig bara fram och tillbaks till köket. Får se hur det slutar. | |
| Mindymoo | 2009-09-28 15:58 | |
![]() | Jag är vegetarian och försöker äta efter årstiden - så ingen grönsallad på julbordet, däremot rödbetssallad och kanske coleslaw. Det finns ju ändå massor av grönt, som långkål - grönkål på halländskt vis är supergott - och rödkål. Jag gör också vegetarisk frestelse (med saltgurka och kapris istället för ansjovis) och vegetariskt äppelfläsk! | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-09-28 16:02 | |
![]() | Den där vegetariska Janssons lät ju jätte gott Mindymoo! Rotfruktsgratäng med potatis, morot, palsternacka, lök och tomat är också ett fint alternativ till " Janssonsen" | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-28 16:05 | |
![]() | Tycker inte vanlig sallad passar så bra till det traditionella julbordets stabbiga konsistenser och kvalmiga kryddningar. Däremot vitkålsallad eller som vi brukar äta rödkålsallad med äpple och valnötter. Och inlagd gurka, hemgjord. Sen varför sätta ribban så lågt när ska skryta. Leva i all ära men leva utan mediciner, diabetes m.m. känns ändå mer lockande. | |
| Rhotheta | 2009-09-28 16:05 | |
![]() | Jag ger mig! Det låter underbart! | |
| Rhotheta | 2009-09-28 16:05 | |
![]() | (Öh.. ett snäpp upp alltså;) | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-28 16:08 | |
![]() | Ja, just det ska svara på fråga. Man kan ha en blandsallad eftersom det är att krossa julen. | |
| run-marie | 2009-09-28 16:21 | |
![]() | Rödkål har vi också, men den är varm och kokt med kummin. Jättebra brytning till allt det andra. Grönkål har jag aldrig ätit, till kåldolmar använde iaf min mamma vitkålsblad, men det kanske finns olika varianter. Lena, tycker din pappa gjorde helt rätt som sa ifrån. Man ska väl för 17 få bestämma själv när man nu fortfarande har förmågan. De sista åren när min mamma bodde på hem så fick alla 2 sockerbitar till en kopp kaffe. Vissa ville säkert ingen ha och min mamma ville ha 4 st. Vi hade peppat henne mina systrar och jag att våga säga det till personalen för det var hennes "stora skräck" innan hon flyttade dit att hon inte skulle få så mycket socker hon ville. :) Ursäkta kom ifrån salladen där lite. | |
| blue_moon | 2009-09-28 16:24 | |
![]() | Mollee 2009-09-28 15:50 Kåldolmar är gott! Dom är, liksom brunkål gjorda av vitkål men det vore kanske idé att testa grönkål och få dem att likna vindolmar. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-09-28 16:26 | |
![]() | Plumspapper: Vadå förstöra julen? Är väll ett fritt val om man tar av salladen eller inte... Jag som oftast först äter kallskuret, och sedan varmrätterna gillar att ha en gurkbit till laxen o sillen på tallriken. Sen undrar jag, hur kan du koppla samman brist på grönsaker med ett liv utan livsnödvändiga mediciner? Haha, fattar ingenting av ditt resonemang faktiskt. | |
| blue_moon | 2009-09-28 16:26 | |
![]() | *Smurf på dig run-marie!* | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-09-28 16:28 | |
![]() | blue_moon o run-marie: Hehe, jaha hade ju som sagt ingen vidare koll på vilket kål dom är inlindade i... har aldrig gjort kåldolmar :) Men tack för svar. | |
| ___Tania___ | 2009-09-28 16:29 | |
![]() | Håller med Plumspapper. Jag förstår inte hur man kan mixa blandsallad eller oliver och fetaost med alla sötsalta saker som finns. Möjligen skulle jag ställa fram något som t.ex. tomat- eller paprikachutney. Mycket kan man tjafsa om rättigheter och socker och allt vad det är, men det är då ingen som tackar dem som tar hand om alla överviktiga gamlingar på hemmen. Vissa får så mycket bullar och kakor, så de går knappt att hjälpa i säng. Dessutom är dosetterna fulla av godis. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-09-28 16:31 | |
![]() | Gick just å kollade efter recept på kåldolmar, och man använder oftast savoykål, vilket faktiskt är en grönkål :-) Man verkar kunna använda vilken kål man vill då m.a.o | |
| ___Tania___ | 2009-09-28 16:32 | |
![]() | Ja, ett litet tillägg. Jag är ju inte inföding, så vi har kalkon och sallader på bordet, men jag lägger inte 20 saker på tallriken, så allt blir en enda sörja. Jag har olika tallrikar till buffén. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-09-28 16:34 | |
![]() | mmm, för chutney passar ju säkert jättefint brevid julskinkan ^^ Men smaken är som baken, personligen ser jag fortfarande inget fel i färska grönsaker till julmaten. Kan man äta det till fläskkött o till köttfärsås så varför inte till julskina o julköttbullar... _Tania:_: Klart att inte överviktiga, äldre personer som ej kan ta hand om sig själv ska äta onödigt med socker... det gäller f.ö alla överviktiga. Jag står på mig ang det där med att jag inte tror det är något problem att äta relativt fet mat o mumsa på en bulla o kaffe då och då så länge man rör på sig ordentligt. | |
| ___Tania___ | 2009-09-28 16:37 | |
![]() | mollee, ja, det beror på vad du förknippar med chutney. Chutney med ingefära, och annat som hör till julen passar bra. | |
| ___Tania___ | 2009-09-28 16:38 | |
![]() | Jag håller med, men har man jobbat på sluten avdelning för äldre, då vet man att de aldrig, aldrig går ut. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-28 16:38 | |
![]() | ... så länge man rör på sig ordentligt. och det gör dem på hemmet? :D | |