Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 377

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nippertippan2009-10-01 05:20
Antal inlägg: 792

Jag tycker att om man vill strula runt, så ska man överhuvudtaget inte ha ett förhållande.

mattieh - Ej medlem längre2009-10-01 07:02
Antal inlägg: 249

Jag har aldrig blivit bedragen och aldrig bedragit.

micro1132009-10-01 07:51
Antal inlägg: 17542

Oj vad alla är retoriska.

I princip håller jag med er - otrohet är förkastligt och det är oförlåtligt.

Men enstaka handlingar kan inträffa, och det går att älska varandra och leva vidare tillsammans om man är ärlig och det verkligen rör sig om en enstaka handling.

Är man ond för att man är otrogen - nej det tror inte jag - däremot är man givetivs jäkligt egoistisk i den stund man begår man begår handlingen, och faktiskt också när man vill bli förlåten ......... men som sagt var, det går att komma vidare och leva ett bra liv tillsammans fyllt av kärlek.

mattieh - Ej medlem längre2009-10-01 08:03

Vet du vad retorisk betyder?

Jag tycker att en otrogen människa begår en oförlåtlig händelse som utan tvekan vittnar om personens natur som människa. Skulle ha svårt att kunna finna skäl för att förlåta någon som varit otrogen, liksom jag inte skulle kunna respektera en person som förlåter otrogenhet.

le-lou2009-10-01 08:26
Antal inlägg: 17500

håller med om att otrohet är vidrigt. dock inte alltid människan som gör det.

micro1132009-10-01 08:47

Jag vet vad retorisk betyder -- gör du?

Varför skulle du döma den som förlåter otrohet?

elmander2009-10-01 08:49
Antal inlägg: 37

Man lever bara en gång...Kör på !

wildman2009-10-01 09:21
Antal inlägg: 3860

Otrohet är bara ett av dom svek man kan göra i en relation. Däremot är det ungefär som trafik och fortkörning, det är en enkel sak att peka på och att "mäta". Vad jag åsyftar är att ofta är otrohet symptom på andra problem i en relation, det må vara allt från sexbrist till mobbning till andra typer av handlingar. Jag försvarar varken otrohet eller andra dåliga beteenden men i min värld så händer sådant. De allra flesta jag känner har någongång varit otrogna, gör det dom till onda personer? Skulle inte tro det faktiskt.
Beroende på omständigheter skulle jag kunna förlåta otrohet.
Min gissning är att ni som är så ytterst fördömande mot otrohet skulle bli förvånade om ni visste vilka runt er som varit det. antagligen många som ni inte ser som särskilt onda.

alterica2009-10-01 09:21
Antal inlägg: 12

För det första har man aldrig rätt att döma en annan människa för en handling som man egentligen inte har en aning om vad som ligger bakom den, då tänkte jag mest på mattieh's mening: "liksom jag inte skulle kunna respektera en person som förlåter otrogenhet." - alla gör sina egna val och sålänge det inte påverkar ditt liv så har du ingen rätt att INTE respektera dina medmänniskor.

Sen det här med förlåtandet... genom att inte förlåta en människa för vad det än kan vara så hämmar man endast sin egen utveckling. Sålänge man inte förlåter någon för vad man man kan ha råkat ut för så är man också fast i det förflutna. Det är däremot skillnad på att förlåta och på att acceptera. För att kunna gå vidare i livet måste man förlåta, kanske inte direkt men med tiden. Jag har haft en otrogen pojkvän och jag förlät honom inte på flera år (efter att det var slut alltså) men jag hade också en ilska gentemot honom under den tiden. Inte förrän jag förlät honom innest inne kunde jag släppa det och gå vidare med mitt liv. Det är alltså för sin egen skull man förlåter, inte för den andra.

Nu menar jag inte att jag tycker att otrohet är okej, långt ifrån. Men det är inte heller okej att döma andra människor för de valen de gör och faktiskt så kommer det alltid vara så att man vet inte hur en annan person tänker och känner i olika situationer.

mattieh - Ej medlem längre2009-10-01 09:22

Den som förlåter otrohet saknar bevisligen respekt för sig själv. ALLA förtjänar någon som inte bedrar en.

mattieh - Ej medlem längre2009-10-01 09:23

Varje människa har ALL rätt att välja vem de respekterar och vem de inte respekterar grundat på deras handlingar.

wildman2009-10-01 09:29

Självklart har du rätt att inte respektera någon du inte vill, men du ger inte ett särskilt vidsynt intryck på mig då. Jag respekterar alla, även om jag inte håller med dom. Jag respekterar, men förstår inte din aggresiva attityd i frågan. amn får faktiskt, även om du säger annorstädes, en känsla av att du faktiskt har blivit eller sett någon närstående bli bedragen. Känns som du skriver i affekt.

micro1132009-10-01 09:33

mattieh 2009-10-01 09:22
Den som förlåter otrohet saknar bevisligen respekt för sig själv. ALLA förtjänar någon som inte bedrar en.

DET är vi helt överens om!

alterica2009-10-01 09:35
Antal inlägg: 12

Det är när man förlåter otrohet som man har respekten för sig själv att inte gå runt med ilska inom sig som gör mer illa än nytta. Det är en förvirring mellan orden "förlåta" och "acceptera".

micro1132009-10-01 09:36

Nu var jag för snabb på tangenterna

Att ALLA förtjänar någon som inte bedrar en -- det är vi helt överens om.

Jag tror inte man saknar respekt för sig själv för att man förlåter -- jag tror att den som verkligen kan förlåta och gå vidare ofta är ganska trygg i sig själv -- annars fungerar det inte i längden

micro1132009-10-01 09:37

alterica
Jag håller inte med om det heller -- det finns handlingar som är oförlåtliga -- och jag mår inte bättre av att jag tvingar mig själv att förlåta dem.

wildman2009-10-01 09:40

Man kan aldrig tvinga sig till att förlåta, det är något man måste göra för att man verkligen menar det. Men i princip tror jag man mår generellt bättre den dagen man förlåter.
Att "förlåta" en otrohet utan att mena det är meningslöst. Kan man inte göra det ska man separera. Det är min övertygelse.
Men om man däremot verkligen kan förlåta (vilket ofta beror på att att man faktiskt ser sin egen del till att det blivit så) så tror jag man tom kan gå stärkt ur det, både som person och som relation.

micro1132009-10-01 09:42

wildman
Jag håller med dig -- du är klok du.

CroCop862009-10-01 09:45
Antal inlägg: 445

Jag skulle mest sannsynligtvis aldrig kunna förlåta om min pojkvän var otrogen mot mig.
Jag skulle efteråt vara konstant rädd för att det skulle hända igen och jag skulle inte kunna lita på honom igen, någonsin.
Och kan man inte lita på varandra i ett förhållande tror jag inte att man kommer så långt i det heller.
Jag får rysningar bara jag tänker på att den jag älskar skulle göra så mot mig, eller oss.
Det är egoistiskt! Och ingenting kan ursäkta den handlingen. Så man alldeles för ofta får höra, "Nej men jag tänkte inte klart, jag hade druckit.."

Bullshit!

Tänk efter en extra gång och kan du vara med någon annan med gott samvete så ska du nog först lämna din partner och sen göra vad fan du vill vidare.

Enkelt!

Kristian662009-10-01 09:54
Antal inlägg: 1

Har själv sett Cold Feet och tycker för övrigt att det är en av de bästa serierna som gått. Upplevde inte att det alls var okey med otrohet i den serien, men jag tror att det delvis har med ålder att göra samt om man har barn eller ej...

Har själv varit otrogen, för länge sedan, i ett tidigare förhållande. Inget som man givetvis är nöjd med och man sedan får leva med resten av livet. Även efter det att det förhållandet tog slut.

Som sagt, inga ursäkter finns och man får ta ansvar för det man gör. Sedan får man leva med det...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?