Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 307 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Stubin | 2009-10-07 20:06 | |
![]() | Min bil betedde sig så när mitt batteri var dött. Varvräknaren gick i topp och det sa bara klick när jag vred på nyckeln,mina lampor lös också. Köpte ett nytt och bilen fungerade igen. Kan tillägga att jag det jag vet om bilar är hur man tankar och kollar vätskorna. Är helt kass på bilar. | |
| 98oktan | 2009-10-07 20:18 | |
![]() | jodu troligtvis batteriet ,vad det beträffar så behöver du inte vara orolig för styrdonet om du får starthjälp ,skulle det bli kortis så använd dej av din försäkring t,ex drulle "kompisen kopplade fel"" meeen lycka till i allafall | |
| Evy_83 | 2009-10-07 20:21 | |
![]() | kermis, ni kopplade dåligt första gången (dålig kontakt). Plus -skall sitta på pluspolen minus i karossen (med bra kontakt) på den bil som skall hjälpas. På den andra bilen sitter kontakterna på batteriet, Observera också att den hjälpande bilen måste vara igång under starthjälpsförsök. | |
| mrperfect | 2009-10-07 20:31 | |
![]() | Varning!! Ifall man får kortis i ett batteri så kan det explodera och man får frätande syra över sig, då skiter man i om man har en försäkring eller inte eftersom syra i ansiktet och andra kroppsdelar är livshotande. Ge er inte på starthjälp om ni är osäkra på hur man gör!! | |
| 98oktan | 2009-10-07 20:49 | |
![]() | men hallå hoppas att man som bilförare/ägare har åtminstone grunderna om hur en bil fungerar så att ´man inte kopplar ett batteri fel ,,,,men har hållt på i 35år men ALDRIG råkat ut för ett exploderande batteri,,,,, se till att vara försiktig med all ström | |
| kermis | 2009-10-07 21:14 | |
![]() | Evy: Första gången fungerade det ju. Och det var inte som att vi glömde hur man kopplar startkablarna när vi två veckor efteråt skulle göra samma sak. Det var alltså min bil. Först lånade jag ut bilen och personen glömde stänga av strömmen till radion, och den stod på bra länge. Batteriet var i princip heldött, inga klick, inte minsta ljud när man vred nycklarna, men startkablarna startade upp bilen varpå jag körde omkring och laddade upp det. Två veckor efteråt glömde jag själv på lampan till kupén över en natt. Då var inte batteriet helt urladdat, alla lysen fungerade och till och med radion orkade snurra, men när man vred nyckeln hördes bara klick-ljud. Samma bil fick agera startkabelshjälp, samma kablar, samma personer utförde samma roller (varav person 2 utfört proceduren ett otal gånger på sitt fd jobb på logistikfirma, så hon V-E-T hur man kopplar, det var liksom inte bara tur förra gången) och kopplade sladdarna exakt likadant som gången innan. Bilen fortsätter bara att göra klick-ljuden. Dagen efter fick jag hjälp från en som hade mer verktyg, som mäter batteriet och konstaterar att det ligger på 8 V, dvs tillräckligt för att orka lysa, men inte få igång startmotorn. Han tog ur batteriet, laddade det och sedan fungerade bilen (förstås) igen. Återigen: Vi hade inte kopplat fel. Vi snackar inte hjärnkirurgi. Två kablar ska kopplas rätt... | |
| Evy_83 | 2009-10-07 21:22 | |
![]() | Ja, men man kan koppla fel båda gångerna. | |
| mrperfect | 2009-10-07 21:23 | |
![]() | Jag känner en som fick bilen s motorhuv förstörd för at ett batteri exploderade- så det kan hända, försälkringen betalade omlackeringen och han klarade sig själv , Orsaken var att han stannade och hjälpte till vid en olycka där den ena bilens batteri hade blivit kortslutet vid krocken | |
| kermis | 2009-10-07 21:34 | |
![]() | Evy: Hur kunde bilen starta första gången då? Batteriet var som sagt sämre än gången efter, och startade ändå. Om vi hade kopplat fel borde väl inte bilen startat? | |
| rufs | 2009-10-07 21:38 | |
![]() | alla säger batteriet så trodde oxå jag när det gällde min bil köpte nytt batteri vilket inte e det billigaste idag .o min funkade oxå o dra igång med startkblar varannan ggn ungefär men sedan jag bytt jordflätan försvann alla såna problem ...tyvärr så gav fanstyget till bil upphelt för 2 veckor sen efter att ha burit runt mig i 26000 mil .Så nu har jag en bl med relativt nytt batteri, ny jordfläta , ny startenhet (svindyrt e tydligen ngn databox som ska styra allt som har med starten o göra) väldigt lite rost men en motor som inte vill mer.. | |
| Evy_83 | 2009-10-07 21:39 | |
![]() | Antingen var jordpunkten dålig eller så kopplade Ni för dåligt. Det går väldigt höga strömstyrkor just i startögonblicket, så om någon av klämmorna sitter lite halvtaskigt så funkar det inte. | |
| Teddow | 2009-10-08 15:56 | |
![]() | Kermis: Du kan starta en bil utan batterie med starthjälp. Slut på diskussion. | |
| Evy_83 | 2009-10-08 19:07 | |
![]() | Tack Teddow | |
| kermis | 2009-10-08 20:39 | |
![]() | Ja, tack ni båda för att ni läste mitt första inlägg, förstod det och sedan pratade om helt andra saker. Och tack också för att ni påminde mig om varför jag slutade hänga här. Geez. | |
| Evy_83 | 2009-10-08 20:54 | |
![]() | Ja, du verkat ju lita mer på "dina experter" kermis. Det är ju ett fritt val om du vill ta emot goda råd här. De flesta inläggen här har varit bra felsökningshjälp iaf vid nästa tillfälle. Nu var vi inte vid din bil när ni misslyckades, många i denna tråd hade lyckats vad jag kan bedöma. Att slita ur en motor i en bil och plocka ned den är inte så svårt, om man har den utbilning som jag har. | |
| Tångkrabban | 2009-10-08 23:45 | |
![]() | Tycker också det låter som att det inte är tillräckligt med ström i batteriet för att orka dra runt startmotorn. Då hjälper såklart laddning/kablar/nytt batteri, men frågan är ju också varför det är för lite ström i batteriet. Som flera varit inne på kan batteriet vara slut, dvs det tar inte emot laddning från bilens generator. Men det kan även vara fel på generatorn, att den inte laddar som den ska, eller glapp i överföringen, eventuellt jordfel. Då har man lagt sin tusing på nytt batteri i onödan. Det kan också vara något i bilen som tjuvdrar ström när den är avstängd. Läge för lite felsökning alltså! | |
| Teddow | 2009-10-09 08:57 | |
![]() | kermis: Skilj på påhopp och tillrättavisad. Det är inget påhopp när folk hävdar att det du säger är fel, sen om du väljer att tro på din tes fortsättningsvis så är det upp till dig, jag har sagt min mening så mig gör detsamma vad du fortsätter att tro på. | |
| kermis | 2009-10-09 18:20 | |
![]() | teddow: just ditt inlägg hade ju ingenting med det jag skrev om att göra. Jag har aldrig påstått att det inte hjälper med startkablar om man har ett tomt batteri (eller är utan batteri helt och hållet). Jag kanske skrev mitt första inlägg alldeles för dåligt eftersom två personer inte förstått det utan fortsätter att älta. Men nu får det vara så, orka tjafsa. TS får förmodligen ingång bilen med startkablar. | |
| Evy_83 | 2009-10-09 19:10 | |
![]() | Dina inlägg angående bilar är ett mysterium kermis, mitt råd är att hålla dig borta från bilbatterier i fortsättningen. Du lyssnar inte på råd eller vill inte förstå. | |
| ArgsintEva | 2009-10-09 20:25 | |
![]() | En intressant sak är ju att veta vad det är för bil / årsmodell osv.... Jag är haj på bilar fastän jag är Tjej... | |