Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 134 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| odin - Administratör | 2009-10-06 23:06 | |
![]() | Nope, men skall se det på SVT Play när jag får tid. Jag har inga som helst problem med att tro att det inte är fejk - problemet är ju snarare kopplat till den bok som fått debatten att vakna - och hur den beskrivs väldigt kritiskt av de som läst den. Som jag skrev i mitt första inlägg, jag tror definitivt detta är ett problem, men jag tror även vissa familjer gör detta för att undvika utvisning. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-10-06 23:08 | |
![]() | Det var inga "folk från gatan" precis som uttalade sig i programmet, utan barnläkare, folk från migrationsverket, barnpsykologer mfl. De var väldigt samstämda i sina uppfattningar om att dessa apatiska barn och vuxna är en realitet. Jag tror att det var två personer av alla dom som uttalade sig, som hade en avvikande uppfattning, och den ena var då denna...hm...tidigare nämnda farbrorn.... | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-10-06 23:10 | |
![]() | Oki....och jag såg programmet, men har inte läst boken - än. | |
| jaap_conrad - Ej medlem längre | 2009-10-06 23:18 | |
![]() | Jag skulle bli apatisk om min pappa bad mig spela apatisk. | |
| apbur | 2009-10-06 23:20 | |
![]() | Du ser. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-10-06 23:22 | |
![]() | Skulle inte jag. Man måste ha en egen fri vilja nånstans. | |
| jaap_conrad - Ej medlem längre | 2009-10-06 23:29 | |
![]() | Anneli: Läs om, läs rätt. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-10-06 23:37 | |
![]() | Jag skulle bli oempatisk om min far bad mig spela apatisk. | |
| jaap_conrad - Ej medlem längre | 2009-10-06 23:40 | |
![]() | Ironiskt nog är min far tämligen sympatisk in real life. Har aldrig fått bevittna honom i ett flyktingläger dock. | |
| Minta | 2009-10-06 23:41 | |
![]() | Jag kan bli apatisk lätt som en plätt. | |
| oskog | 2009-10-06 23:43 | |
![]() | Oavsett hur man ser på de apatiska flyktingbarnen så visar de att något är sjukt med Sveriges stränga flyktingpolitik. Om man tror att barnen fejkar visar det ju att familjen borde ha fått stanna från början. Om folk är beredda att ta till så extremt desperata åtgärder som att tvinga sina barn att spela apatiska, tror iallafall jag att det krävs en extrem rädsla för vad som händer om man skíckas tillbaka. Med andra ord borde man få stanna. Själv tror jag dock inte att barnen "spelar" utan att tillståndet är ett symptom på en oerhört påfrestande situation och rädsla. Jag kan inte se något annat än att barnens situation är skapad av Sveriges inhumana flyktingpolitik. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-10-06 23:50 | |
![]() | Det är inget svårt att vara reko när livet stryker en medhårs och är i sin ordning. Det är oftast först när vi prövas, som våra riktiga natur kommer fram... ( bara en neutral reflektion, inte riktad mot någon, men dock isprirerads av tråden ) | |
| CroCop86 | 2009-10-06 23:56 | |
![]() | mommesfrites: En nära vän och hans familj blev utvisade för 3 år sen, efter att ha bott i Sverige i 4 år. Hans lillebror var apatisk och t.o.m nu är han inte helt "klar" över vad som sker eller vad som har hänt. Han mår helt enkelt inte bra och de har ju som sagt varit tillbaka i hemlandet i 3 år. Sen vet jag av erfarenhet själv att mina föräldrar verkligen försökte att inte prata om något som vi varit med om eller liknande när jag var närvarande. Det var mellan dem. Men jag vet hur jag hade det och hur jag mådde trots att jag bara var 8 år gammal, fram till jag var 12-13. Jag var som barn, Deprimerad och överkänslig och var det jag skulle kalla för nu, så gott som psykiskt sjuk. Och inte var det någon som bad mig spela för den sjuka jävla psykologen som sa att alla mina dåliga minnen och problem skulle försvinna när jag ritade ner dem på papper och skrynklade ihop det. Nej, vissa saker önskar jag inte ens min värsta fiende. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-10-07 00:19 | |
![]() | Det snör sig i hjärtat på mig, CroCop. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-10-07 00:20 | |
![]() | *inspirerats? Hur stavas det egentligen? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-10-07 00:22 | |
![]() | CroCop86, jag förstår att det har varit ett fruktansvärt trauma för både dig och din väns familj. Som barn bodde jag bland deprimerade och sjuka barn men aldrig någon som försjönk i koma. Det är ett mysterium för mig om än väldigt tragiskt sådant. Vet att vuxna asylsökande kan hamna i svår psykisk ohälsa och göra självmordsförsök, sätta eld på sig själva eller sy ihop sin egen mun... Föräldrar med så mycket plåga inom sig, måste ju helt klart (omedvetet) påverka sina barn. Huruvida de bör få uppehållstillstånd eller återbördas till sitt forna samhälle, kan inte jag uttala mig om. Kanske var deras förhoppningar på en annan världsdel för stora. | |
| micro113 | 2009-10-07 01:01 | |
![]() | Tyvärr har boken omöjliggjort en saklig debatt. Att endast två med avvikande åsikt vågar framträda i programmet förvånar mig inte -- för vilka vill bli uthängda och utsatta för häxjakt -- vilket det blivit frågan om i debattklimatet kring boken. Jag efterlyser en objektiv utredning av det som hände -- och en objektiv uppföljning av de utvisade barnen. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-10-07 01:14 | |
![]() | Hela diskusstionen är meningslös, frågan bör väl inte vara om man kan bli apatisk för det är väl endå kliniskt bevisat, om du har blivit fucked in the ass tillräckligt blir man väl endå lite deppi. Att asylpolitiken kan vara så synisk att man mäter av folskhälsa genom hårklyverier samtidigt som man stöttar tredjevärlden diktaturer och låter exen husera fritt i Frankrike och USA och låter dess offer dö svältdöden säger väl allt om fru demokratis rättskaffenhet, lika nobel som sotdöden. | |
| sekoboku - Ej medlem längre | 2009-10-07 02:04 | |
![]() | Apatiska barn är ett fenomen som bara finns i Sverige, söker du på apatiska barn får du upp cirka 132000 träffar, söker du på apatic children får du cirka 725 träffar. Vilken är din logiska slutsats av detta? | |
| sekoboku - Ej medlem längre | 2009-10-07 02:06 | |
![]() | Intressant i dagens debatt är att alla som försvarade fenomenet apatiska barn inledde med att säga att det var verifierat för att sedan tillägga att det spelar ingen roll om det är fejk eller ej. Väldigt trovärdigt, känns lite som DDR när det kommer till denna fråga. | |